arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰

وزارت بهداشت: احتمال وقوع موج ششم کرونا در کشور/ رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۴۵درصد است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: فرا رسیدن فصل سرما، حضور در اجتماعات و بازگشایی مدارس اگر کارشناسی‌نشده و حساب‌نشده باشد می‌تواند باعث افزایش موارد بیماری در کشور شود و ما را به‌سمت موج ششم بیماری ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت فرا رسیدن فصل سرما، حضور در اجتماعات و بازگشایی مدارس اگر کارشناسی‌نشده و حساب‌نشده باشد می‌تواند باعث افزایش موارد بیماری در کشور شود و ما را به‌سمت موج ششم بیماری ببرد.

محمدمهدی گویا با بیان این‌که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در کاهش میزان مرگ‌ومیر در کشور، واکسیناسیون گسترده به‌ویژه در سه چهار ماه اخیر بوده است؛ اظهار داشت: اکثر افرادی که در بیمارستان‌ها به‌دلیل ابتلا به کووید19 بستری می‌شوند، بدحال هستند و یا فوت می‌کنند، واکسن تزریق نکرده و یا به‌طور کامل (دو دوز) واکسینه نشده بودند. هیچ‌وقت واکسیناسیون به‌تنهایی عامل کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ابتلا و فوت است و از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه عدم حضور دسته‌جمعی در اجتماعات مختلف که بارها بر آن تأکید شده است، می‌تواند در کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا مؤثر باشد.

وی افزود: موج ششم بیماری کرونا می‌تواند در کشور ایجاد شود و دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. هنوز به واکسیناسیون کامل و با پوشش بالا دست پیدا نکرده‌ایم. فرا رسیدن فصل سرما، حضور در اجتماعات و بازگشایی مدارس اگر کارشناسی‌نشده و حساب‌نشده باشد می‌تواند باعث افزایش موارد بیماری در کشور شود و ما را به‌سمت موج ششم بیماری ببرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا داریم که علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افرادی که هنوز برای واکسیناسیون اقدامی نکرده‌اند، به‌سرعت این کار را انجام دهند. واکسیناسیون دانش‌آموزان برای ما خیلی مهم است و پوشش واکسیناسیون در این گروه سنی باید افزایش پیدا کند تا اطمینان خاطر بیشتری داشته باشیم.

گویا تصریح کرد: متأسفانه هنوز سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، راضی‌کننده نیست و کمتر از 45 درصد است البته میزان رعایت پروتکل‌ها در نقاط مختلف کشور، متفاوت است به‌گونه‌ای که در برخی شهرستان‌ها به بالای 60 تا 70 درصد اما در برخی دیگر کمتر از 40 درصد است. افزایش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نیاز به تبلیغات، اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوی محلی با مردم در مناطق مختلف دارد.

وی یادآور شد: ابتلا به بیماری زونا و سرخک هیچ ارتباطی به بیماری کرونا ندارد اما هر کدام از این بیماری به‌درجاتی، سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کنند. اگر فردی به زونا یا سرخک مبتلا شود چون سیستم ایمنی او، ضعیف می‌شود در صورتی که به کرونا نیز مبتلا شود، نوع کرونا در این فرد، ممکن است شدیدتر باشد.

نظرات بینندگان