arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۷ آذر ۱۳۷۷: وزیر اطلاعات گفت، محدودیت آیت‌الله منتظرى به تدریج رفع مى‌شود / موسوی لاری هم گفت فرمانده ناجا تمرد می‌کند

خاطرات آیت الله هاشمی: عصرآقاى دّرى آمد. از بى‌اعتمادى رییس‌جمهور به [وزارت]اطلاعات، اظهارنگرانى کرد و نمونه‌هایى از قبیل مسأله [قتل]آقای [داریوش]فروهر و قتل‌هاى اخیر [نویسندگان]و مسأله آیت‌الله منتظرى و حمله به آقایان [عبدالله]نورى و [عطاءالله]مهاجرانى و استیضاح وزیر کشور و... را از مواردى گفت که انتظاراتى از وزارت اطلاعات بوده که عمل نشده.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقايان [محمدرضا] صفريان، [حسین] وثوقى و [حمید] فلاح، از هيأت‌ مديره‌ تعاونى توليدكنندگان و صادركنندگان پسته رفسنجان آمدند. از مشكلات فروش پسته گفتندكه در اثر رقابت آمريكا، مسأله آفلاتوكسين، [= سم قارچی طبیعی در پسته] و رقابت بى‌حساب بخش خصوصى و كمى نقدينگى، پيش‌آمده است. از من راهنمايى خواستند براى حل مشكل، تذكراتى دادم و گفتم طرح جامعى تهيه كنند و مشكلات و نيازها را مطرح كنند براى كمك.

آقاى [احمد] زمانيان، نماينده سابق نهاوند آمد. گزارشى از قول افسرى از نيروى هوايى داد كه فردى، كالاى ويژه، به طور قاچاق وارد كشور كرده است. به [آقای قربانعلی دُرّی نجف‌آبادی]، وزير اطلاعات، گفتم كه پيگيرى كند و اضافه كرد كه تركيه و انگليس هم مطلع‌اند و تلاش مى‌كنند، آزاد بخرند.

عصرآقاى دّرى آمد. از بى‌اعتمادى ریيس‌جمهور به [وزارت] اطلاعات، اظهارنگرانى كرد و نمونه‌هايى از قبيل مسأله [قتل] آقای [داریوش] فروهر و قتل‌هاى اخير [نویسندگان] و مسأله آیت‌الله منتظرى و حمله به آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى و استيضاح وزير كشور و... را از مواردى گفت كه انتظاراتى از وزارت اطلاعات بوده كه عمل نشده و نيز از جلسه ديروز [آقای سیدمحمد خاتمی]، ریيس‌جمهور با دانشجويان انتقاد داشت و آن را شبيه جلسه اپوزیسيون مى‌بيند و نه جلسه ریيس‌جمهور؛ به خاطر شعارهايى‌كه عليه مجلس و قوه قضایيه و صداوسيما بوده و از حركت وسيعى‌كه عليه مقدسات انقلاب به وجود آمده و عدم توجه به معنويات مردم نيز اظهارنگرانى‌كرد وگفت، محدوديت آیت‌الله منتظرى به تدريج رفع مى‌شود.

آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى، وزيركشور آمد. از تمرد [آقای هدایت لطفیان]، فرمانده ناجا [= نیروی انتظامی] گفت و اينكه به خاطر تداخل اختيارات در دو حكم رهبرى براى او و فرمانده، ترتيب اثرى به دستورات او نمى‌دهد و گله داشت كه رهبرى به تقاضاى اصلاح حكم، ترتيب اثرى نداده‌اند. گزارشى از پيگيرى مسأله [قتل] آقای [داریوش] فروهر داد كه چند نفر از اطرافيان او را دستگير كرده‌اند. گزارش پيشرفت كار انتخابات شوراها را داد؛ از احتمال درگيرى با هيأت نظارت مجلس نگران است.

نتيجه محاكمه روزنامه زن در دادگاه مطبوعات، با رأى هيأت منصفه اعلان شد؛ فائزه از اتهامات مورد شكايت‌ تبرئه شده، ولى به خاطر نقل تلفن يك زن، در ستون انعكاس نظر مردم، مجرم شناخته شده كه رأي ناحقى است. در رسانه‌هاى خارجى، اين رأى، پيروزى فائزه تلقي شده؛ چون انتظار ديگرى داشته‌اند. در داخل، هر روزنامه‌اى، با خط خودش تيتربندي كرده است.

پس از دستور ریيس‌جمهور به [حفاظت] اطلاعات ناجا، براى پيگيرى مسأله حمله به آقايان نورى و مهاجرانى، تلفن‌كننده گفته است، گرگ را مأمور حفظ گوسفند كرده‌اند، چون آقاى [محمدرضا] نقدى، رييس حفاظت اطلاعات ناجا، خود متهم است كه هدايت حمله‌كننده‌ها را برعهده داشته است

نظرات بینندگان