arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

وزارت بهداشت: انباشت آلاینده‌های هوا خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در همه شرایط باید جامعه را به انجام ورزش و تحرکات بدنی توصیه کنیم اما در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌دهد، خودداری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در همه شرایط باید جامعه را به انجام ورزش و تحرکات بدنی توصیه کنیم اما در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌دهد، خودداری کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، مهندس محسن فرهادی اظهار داشت: شرایط اقلیمی به ویژه در شهر تهران و بسیاری از کلانشهرها به گونه ای است که در این فصل از سال و سردی هوا، امکان وارونگی هوا فراهم می شود. زمان وارونگی هوا، شاهد انباشت آلاینده های مختلف هستیم که از دو جنبه مهم است؛ یکی اینکه افراد با بیماری های زمینه ای، سالمندان، زنان باردار و افرادی که حساسیت دارند، آسیب های جدی می بینند.

وی ادامه داد: دومین نکته مهم در شرایط کنونی وارونگی هوا این است که در شرایط اپیدمی کرونا هستیم. در دنیا ثابت شده که آلودگی هوا و انباشت آلاینده های هوا، خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. به عبارت دیگر آسیب به دستگاه تنفسی باعث می شود که زمینه و بستر جولان بیماری کرونا فراهم شود.

فرهادی تصریح کرد: وزارت بهداشت قبل از ورود به شرایط آلودگی و وارونگی هوا، توصیه هایی را به دستگاه های ذیربط از جمله سازمان محیط زیست، شهرداری ها، وزارت کشور و تمام دستگاه های سهیم، اعلام کرده است. زمانی که آلاینده های هوا افزایش می یابد، باید به سمت اقدامات کوتاه مدت و مسکن گونه برویم تا بتواند شرایط را مقداری تعدیل کند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: توصیه‌های وزارت بهداشت در مورد حفاظت از افراد در شرایط آلودگی هوا است. سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افراد پرریسک در این شرایط تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

مهندس فرهادی یادآور شد: در شرایط کرونا، اکثریت مردم از ماسک استفاده می کنند اما ماسک های کرونا، برای شرایط آلودگی هوا، کارآمدی زیادی ندارند. ماسک های فیلتردار FFP2 و یا N95 باید حتما در شرایط آلودگی هوا استفاده شود و ماسک‌های پزشکی سه لایه، نمی‌توانند به میزان بالایی حفاظت فردی در مقابل آلودگی هوا ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های مسئول باید در شرایط آلودگی هوا، محدودیت‌هایی را اعمال کنند و کمیته مقابله با آلودگی هوا استانداری تهران نیز مصوباتی داشته که اعلام کرده است. نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان نماینده سه دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران، در جلسات این کمیته شرکت می کنند. اقداماتی مانند عدم انجام ورزش های سنگین در فضای باز، تعطیلی موقت معادن شن و ماسه به ویژه در حومه شهر، محدود کردن تردد کامیون‌ها در سطح شهر به ویژه کامیون‌های با سوخت دیزل، تاکید ویژه بر دارا بودن معاینه فنی خودروها و موتورسیکلت ها می تواند موجب بهبود شرایط کنونی به صورت مقطعی باشد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: تهران و کلانشهرها برای مقابله با آلودگی هوا، نیازمند اقدامات میان مدت و بلندمدت مانند تقویت سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری به ویژه مترو، گسترش خطوط اتوبوسرانی به ویژه اتوبوس‌های دوستدار محیط زیست با سوخت گاز و برق و اصلاح سیستم سوخت خودروها هستند.

فرهادی تصریح کرد: متاسفانه در همه شرایط باید جامعه را به انجام ورزش و تحرکات بدنی توصیه کنیم اما در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌دهد، خودداری کنند.

وی اظهار داشت: امیدواریم که انباشت آلاینده های هوا، بیشتر نشود اما اگر روند انباشت آلاینده ها ادامه داشته باشد، محدودیت های شدیدتر مانند دورکاری کارکنان، تعطیلی مدارسی که حضوری برگزار می شوند و در صورت لزوم، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل اعمال خواهد شد. چون میزان انباشت آلاینده های هوا در شرایط کنونی، کمتر از AQI200 است، محدودیت های شدید اعمال نمی شود و امیدواریم که به مرز و بالاتر از این مقدار نرسیم که شاهد تشدید محدودیت ها باشیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: هر قدر میزان انباشت آلاینده ها افزایش پیدا کند و از مرز 200 AQI بگذرد، نمی توان با توصیه و خواهش کاری را پیش برد و باید محدودیت‌ها تشدید و حمل و نقل شهری و شخصی را کمتر کرد.

فرهادی یادآور شد: سه روز قبل از بارندگی آخر هفته گذشته، محدودیت‌هایی مانند غیرحضوری شدن مدارس تهران و تعطیلی موقت معادن شن و ماسه اجرایی و از تردد کامیون‌های با سوخت دیزل و خودروها و موتورسیکلت‌های بدون معاینه فنی ممانعت شد.

نظرات بینندگان