arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

۱۵ راز نوشتن رزومه‌ای عالی برای استخدام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در سایت کاربوم توصیه‌های بسیاری برای نوشتن رزومه کاری بیان شده‌است. در این مطلب، ما ۱۵ نکته‌ مهم آن را به اختصار آورده ایم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

۱. نترسید

بسیاری از افرادی که تجربه‌ی کاری ندارند، هنگامی که باید رزومه‌ی خود را آماده یا به‌روزرسانی کنند، دچار استرس می‌شوند؛ این اتفاق حتی برای کسانی که تجربه‌ی کاری دارند، نیز پیش می‌آید. جلوی استرس خود را بگیرید و نکات مهمی را که می‌توانند به شما کمک کنند کارفرمای احتمالی را به رزومه‌ی خود علاقه‌مند کنید، به کار بگیرید.

۲. تمرکز کنید

فراموش نکنید که کارفرماها تعداد زیادی رزومه دریافت می‌کنند و فقط می‌توانند به‌سرعت به هر کدام چندثانیه‌ای اختصاص دهند. آن‌ها باید بتوانند به‌سرعت متوجه شوند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید و چه مشارکتی در سازمان آن‌ها می‌توانید داشته‌باشید. بر نقاط قوت کلیدی‌ای تأکید کنید که می‌تواند نیاز مشخصی را برطرف کند و مناسب موقعیت شغلی/ کارمند مشخصی است. به یاد داشته باشید که کارفرماها رزومه‌هایی را که متناسب با نیازهای مشخص شغل آن‌ها نیست، در نظر نمی‌گیرند. آن‌ها از رزومه‌ی شما انتظار دارند که کاملا بر موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید متمرکز باشد. رزومه‌ی خود را به‌گونه‌ای ننویسید که لازم باشد کارفرماها برای پیدا کردن مهارت‌های شما زحمت بسیاری بکشند؛ اگر این‌گونه باشد، نمی‌توانید شغل را به دست آورید. برای حل این مشکل می توانید از رزومه ساز کاربوم استفاده کنید و یک رزومه استاندارد بسازید.

۳. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید

 ۱۵ راز نوشتن رزومه‌ای عالی  برای استخدام

اگر رزومه‌ی شما با سیستم‌های پیگیری متقاضیان بررسی شود، رزومه‌ی شما باید اصطلاحات به‌روز صنعتی را که در آن کار می‌کنید در قالب کلمات کلیدی در خود جای داده‌باشد.

۴. خوانش رزومه را برای افراد آسان کنید

 رزومه‌ی پرینت‌شده‌ی شما باید تمیز و در عین حال جذاب باشد. از فونت‌های ساده‌ای استفاده کنید که خواندن آن آسان باشد، فضای سفید بسیاری را در رزومه جای دهید، طرحی استفاده کنید که کارفرما را خسته نکند و از قالب‌های آماده‌ی مایکروسافت اجتناب کنید. کارفرمایان این نوع قالب‌های رزومه‌ را میلیون‌ها بار دیده‌اند.

۵. مهارت‌های انتقال‌پذیر خود را نشان دهید

حتی اگر به دنبال شغلی هستید که کاملا متفاوت از چیزی است که در گذشته انجام داده‌اید، به کارفرما نشان دهید که مهارت‌های شما بی‌عیب‌ونقص و در جهت خواسته‌های آنان هستند.

۶. بر مواردی تمرکز کنید که شما را از دیگران متمایز می‌کند:

چه کارهایی را در کار قبلی خود انجام داده‌اید که شما را از دیگران متمایز کرده‌است؟ چگونه آن کار را بهبود دادید؟ چه کارهایی انجام دادید که شما را به بهترین گزینه برای آن کار تبدیل کرده‌بود؟ با چه کارهایی توانستید رئیستان را تحت‌تأثیر قرار دهید؟ با چه چالش‌ها یا مشکلاتی مواجه شدید و چگونه بر آن‌ها غلبه کردید؟ چه نتایجی به دست آوردید؟ چه مزایایی برای عملکرد شما داشتند؟ آیا پس از ترک شرکت قبلی پیشرفت بیش‌تری داشته‌اید؟

۷. بر نقاط قوت خود تأکید کنید

اطلاعات را باید بر اساس ترتیب اهمیت آن برای خواننده فهرست کنید. موردی که بیش از همه اهمیت دارد عنوان شغلی شماست. ترتیب ترجیحی به این صورت است: عنوان/ شغل، نام کارفرما، شهر/ ایالت کارفرما، تاریخ استخدام؛ هم‌چنین، باید بدانید که تحصیلات یا تجربیات شغلی شما نقطه قوت شما هستند و کدام یک را باید ابتدا بنویسید. به طور معمول، کسانی که به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، ابتدا تحصیلات خود را ذکر می‌کنند، درحالی که متقضیان شغلی که چندین سال سابقه‌ی کاری دارند، ابتدا تجربیات شغلی خود را یادداشت می‌کنند.

۸. مهارت‌های خود را پنهان نکنید

 ۱۵ راز نوشتن رزومه‌ای عالی  برای استخدام

اگر مهارت‌های خاصی مرتبط به حوزه‌ی کاری خود دارید، آن‌ها را در انتهای رزومه‌ی خود نیاورید. این موارد را باید در قسمت خلاصه‌ی رزومه یا پروفایل خود در ابتدای رزومه ذکر کنید. با این کار خواننده در یک سوم ابتدایی رزومه‌ی شما جذب مهارت‌های شما می‌شود. این مسئله برای زبان هم برقرار است، در صورتی‌که زبان برای کاری که به دنبال آن هستید اهمیت ویژه‌ای داشته‌باشد.

۹. برند شخصی خود را بیان کنید

هویت حرفه، اعتبار، الزامات، اشتیاق و تصویر شما باید در رزومه بیان شود؛ هم‌چنین، تعهد شما به ارزشی که برای کارفرمای احتمالی به ارمغان خواهید آورد نیز باید در رزومه نشان داده‌شود. پیام منسجمی از این‌که چه کسی هستید، چرا آن‌ها باید استخدامتان کنند و تعهد شما به ارزش شرکت‌ آن‌ها باید در سراسر رزومه‌ی شما مشخص باشد.

۱۰. دیگران را جذب رزومه‌ی خود کنید

شما باید در رزومه‌ی خود به این سؤال پاسخ دهید: چرا من باید در میان همه‌ی متقاضیان شما را استخدام کنم؟ منحصربه‌فردی کاملا مرتبط با استثنائی بودن و تمرکز است. اگر تمرکز دقیقی را در رزومه‌ی خود نشان بدهید، خواننده به‌سرعت شما را در آن موقعیت شغلی متصور می‌شود. اگر استثنائی باشد،‌ سریعا تعهد شما به ارزش‌ها را نشان می‌دهد. برای گذر به مرحله‌ی بعد،‌ عامل منحصربه‌فردی باید شما را به عنوان بهترین گزینه برای آن موقعیت شغلی نشان دهد. رزومه‌ی شما باید چنین چیزی را بیان کند که این فرد می‌تواند این شغل را به‌خوبی انجام دهد.

۱۱. از بیان موارد غیرضروری اجتناب کنید

از بیان تاریخ‌ها، پرانتزها و حروف تعریف غیرضروری خودداری کنید. بیان این موارد در بیش‌تر مواقع ضرورتی ندارد؛ هم‌چنین، عبارت «در صورت نیاز می‌توانید رفرنس‌ها را درخواست کنید» را حذف کنید، زیرا مشخص است که در صورت نیاز شما اطلاعات رفرنس را فراهم خواهید کرد.

۱۲. رزومه‌ی خود را از حال به گذشته بنویسید

به این دلیل که فقط چندین ثانیه برای رزومه‌ی شما وقت گذاشته می‌شود، داستان خود را از زمان حال به قبل بنویسید. توجه خواننده را تا آخر رزومه جلب کنید.

۱۳. نتایج کار خود را به صورت کمی بیان کنید

 ۱۵ راز نوشتن رزومه‌ای عالی  برای استخدام

معیارهایی که شواهد قابل‌ملاحظه‌ای از نتایج کار شما ارائه دهند، کارفرمای احتمالی را بسیار خوش‌حال خواهد کرد؛ برای مثال، استفاده از معیارهایی که با درصد و به صورت عددی نشان دهند که چقدر فروش را افزایش داده‌اید یا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید.

۱۴. قواعد و املای کلمات را بررسی کنید

رزومه‌ی خود را تصحیح کنید، تصحیح کنید، تصحیح کنید، آن را کنار بگذارید و مجددا آن را تصحیح کنید. سپس از دوست، همسر یا همکار خود بخواهید که آن را تصحیح کند. هر شانسی که پیدا کردن اشتباه املایی یا خطای گرامری را در رزومه توسط کارفرما امکان‌پذیر کند، از بین ببرید.

۱۵. آن‌ را به‌روز نگه‌دارید

در صورت نیاز رزومه‌ی خود را تغییر دهید؛ رزومه نباید دو سال در کمدی گذاشته‌ شود و هیچ تغییری در طی این دو سال بر روی آن انجام نشود. بلافاصله پس از این‌که شغل جدید خود را شروع کردید، رزومه را به‌روزرسانی کنید و پیگیر دستاوردهای خود باشید تا آن‌ها را به رزومه‌تان اضافه کنید. رزومه آپدیت شده شانس بسیار بیشتری برای جلب توجه کارفرما دارد. پس از آپدیت رزومه کاری تان می توانید با ورود به بخش آگهی استخدام در کاربوم،  برای شغل های مورد نظرتان اپلای کنید.

 

نظرات بینندگان