arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴​ در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴​ و نماینده اتحادیه اروپا دقایقی قبل در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴​ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا دقایقی قبل در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، ریاست این نشست را برعهده دارند.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۴​ به منظور لغو تحریم‌ها در دولت جدید (سیزدهم) از روز دوشنبه هفته گذشته هشتم آذر ماه در شهر وین کلید خورد و چهارشنبه شب ۱۰ آذر ماه نیز هیأت ایرانی دو پیشنهاد (سند) شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه کرد و بنا به درخواست طرف‌های اروپایی برای رایزنی و مشورت با پایتخت‌ها نشست اختتامیه کمیسیون مشترک روز جمعه (۱۲ آذر ماه) برگزار و مقرر شد بعد از تنفسی چند روزه، مذاکرات در هفته بعد از سر گرفته شود که بر همین اساس از امروز بار دیگر نشست کمیسیون مشترک برجام برگزار تا هماهنگی‌ها برای مذاکرات پیش رو صورت بگیرد.

علی باقری که شب گذشته بدین منظور عازم وین شد، امروز (پنجشنبه) نشستی سه جانبه با مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه داشت و پس از آن هم در دیدار دوجانبه با «انریکه مورا» در وین به گفت‌وگو نشست.

وی در توئیتی درباره دیدارهای امروزش نوشت: روز کاری را با میزبانی یک ملاقات مفید و سازنده با مذاکره‌کنندگان ارشد روسیه و چین آغاز کردم. همچنین در آستانه کمیسیون مشترک دیداری هم با انریکه مورا داشتم. ایران به تعامل جدی ادامه داده و مصمم به دستیابی به توافق خوبی است که حقوق و منافع ملت‌مان را تأمین کند.

معاون وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه نیز سفری به مسکو داشت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه دیدار کرد و روز چهارشنبه ۱۷ آذر ماه نیز با همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

علی باقری در تماس تلفنی با همتای چینی با بیان اینکه پیشنهادهای ایران مستند و مستدل تدوین شده، گفت: بدیهی‌ترین اقدام طرف‌‌های مقابل در برابر این اقدام سازنده، اعلام نظر مستند و مستدل در مورد آن است.

یک منبع مطلع نیز در این خصوص به فارس گفت که پیش بینی می‌شود چین و روسیه با کلیات پیشنهادت ایران در دور جدید مذاکرات موافق باشند.

در آستانه این دور از مذاکرات نیز بامداد امروز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کردند و امیرعبداللهیان با بیان اینکه تیم ایران برای رسیدن به توافق و رایزنی با ۱+۴​ تا هر زمان که لازم باشد در وین خواهد ماند، گفت: تردید داریم که آیا طرف غربی آماده رفع تحریمهاست یا به دنبال رفع یکطرفه نگرانی های خود است.

نظرات بینندگان