استفاده از اینترنت در کسبوکار موضوع جدیدی نیست اما بعد از همهگیری کرونا و رونق بیشتر تجارت الکترونیک، استقبال از کسبوکارهای اینترنتی و طراحی سایتهای فروشگاهی بیشتر از قبل شده است. اگر شما هم جزء این دسته هستید و به فکر طراحی سایت برای کسبوکار خود بودهاید اما نمیدانید کدام شرکت یا طراح سایت را انتخاب کنید، با خواندن این مقاله میتوانید انتخاب درستتری داشته باشید.
قبل از اینکه طراحی سایت خود را به شخص یا شرکتی بسپارید، باید با معیارهایی که در ادامه توضیح میدهیم از صحت انتخاب خود مطمئن شوید. معیارها بیشتر برای انتخاب یک شرکت طراحی سایت حرفهای مثل ویترین کاربرد دارد اما برای افرادی که به صورت شخصی طراحی سایت انجام میدهند نیز میتواند مفید باشد.
اولین و مهمترین شاخص برای انتخاب طراح سایت این است که تخصص شرکت در چه زمینهای است. مثلا شرکت ویترین در زمینهٔ طراحی سایتهای فروشگاهی و راهاندازی فروشگاه آنلاین تخصص دارد و تا به حال بیش از ۵۰۰ سایت مختلف برای فروش انلاین کسبوکارهای مختلف راهاندازی کرده است. شرکتی دیگر ممکن است حوزهٔ تخصص خود را طراحی سایتهای سازمانی و دولتی تعریف کند.
با اینکه تخصص یک شرکت طراحی سایت می تواند در یک حوزهٔ بخصوص قرار گیرد، همان شرکت میتواند توانایی طراحی انواع سایتهای دیگر را نیز داشته باشد. در این حالت ممکن است انتخاب برای شما سخت شود اما راهحل این است که به نمونهکارهایی که انجام دادهاند نگاه کنید.
بهترین ویترین یک طراح سایت، نمونه سایتهایی است که تابهحال طراحی کرده است. مثلا شرکت ویترین برای فروشگاههای مختلف، شرکتهای صنعتی، پزشکان و رستورانهای چندشعبهای مطرح سایتهای مناسبی طراحی کرده است . دانستن این موضوع به شما کمک میکند تا شرکتی را برای طراحی سایت خودتان انتخاب کنید که نمونههای موفقی در زمینهٔ مورد نظر شما برای ارائه داشته باشد.
دیدن نمونههای سایت میتواند به انتخاب درست کمک کند اما هیچ چیز به اندازهٔ نظرات مشتریان فعلی یک شرکت طراحی سایت نمیتواند بیانگر مشتریمداری و کیفیت کار آن باشد. اگر به صحبت بیش از ۶۰۰ مشتری شرکت ویترین گوش دهید متوجه میشوید که حس رضایت از پشتیبانی ویترین و مشتریمداری بین اکثر مشتریان مشترک است.
معمولا پیشنهاد میشود که برای طراحی سایت دنبال شرکت یا فردی باشید که نیاز شما را کاملا درک کند و برای برطرف کردن آن، راهحل درستی ارائه کند. گوش کردن به مشتری، تشخیص هدفی که از طراحی سایت دارد، ارائهٔ پیشنهادهایی که میتواند مشتری را به هدفش برساند جزء اصول مشتریمداری است.
یکی از راههایی که میتوانید شرکت مورد نظر را بهتر بشناسید این است که دفتر کار آنها را ببینید و با فرایندهای داخلی آنها آشنا شوید. مثلا دفتر شرکت ویترین در ایستگاه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در تهران قرار دارد و در یک فضای استارتاپی واقع است. شما با دانستن آدرس دفتر یک شرکت میتوانید انتظار خود را از کیفیت کار و حتی قیمت احتمالی شکل دهید. مثلا دفتری که در شمال تهران واقع شده احتمالا قیمت بالایی برای خدمات خود به شما اعلام میکند.
دیدن فضای شرکت هم میتواند کمک کننده باشد. فضا و افراد شرکتی مثل ویترین به شما حس جنبوجوش و فعالیت را منتقل میکند. علاوه بر محیط و آدمها، همهٔ شرکتهای طراحی سایت در فضای مجازی نیز حضور پررنگی دارند.
همانطور که با دانستن آدرس شرکت، دیدن محیط و صحبت با افراد آن، میتوانید دید بهتری نسبت به کیفیت کار و اعتبار شرکت به دست آوردید، دنبال کردن شبکههای اجتماعی و سر زدن به سایت آن شرکت طراحی سایت هم خالی از لطف نیست. اصولا شرکتی که خدمات خود را طراحی سایت میداند و هدف آن ورود شما، به عنوان مشتری آن شرکت، به دنیای دیجیتال است، نمیتواند و نباید خودش از این فضا غافل باشد.
شرکتهایی مثل ویترین که به مشتری و آموزش او هم اهمیت میدهند، علاوه بر حضور پررنگ در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، وبلاگ اختصاصی هم دارند و آموزشهای مفید مرتبط با اینترنت و کسبوکارهای دیجیتال را در آن منتشر میکنند.
موارد که در این نوشته به آنها پرداختیم به شما کمک میکند انتخاب درستتری برای سپردن پروژهٔ طراحی سایت خود به فرد یا شرکت طراحی سایت داشته باشید. هر چقدر بتوانید دادههای بیشتری از آن شرکت به دست بیاورید، از دفتر و افراد گرفته تا نمونههای سایت و مشتریها، انتخاب بهتری خواهید داشت. برای ارتباط با شرکت ویترین میتوانید به سایت ویترین سر بزنید تا اطلاعات کاملتری از طراحی سایت در اختیار داشته باشید.