arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۲۳۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۷ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

کاهش ارزش لیر؛ رکوردشکنی ایرانی‌ها درخرید خانه در ترکیه

خبرگزاری رویترز گزارش داده است ایرانی‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۱ در بازار مسکن ترکیه با خرید بیش از ۱۴۰۰ خانه رکورد تازه‌ای به ثبت رساندند. عراق، روسیه، افغانستان و آلمان و قزاقستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کاهش ارزش لیر؛ رکوردشکنی ایرانی‌ها درخرید خانه در ترکیه

یورونیوز: خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) بر اساس داده‌های رسمی اداره آمار ترکیه گزارش داد در ماه نوامبر ۲۰۲۱ ایرانی‌ها با خرید ۱۴۰۶ مسکن  در رده اول خریداران خانه در  ترکیه قرار گرفتند.

شهروندان عراقی با ۱۰۷۵، روسیه با ۸۳۶ واحد خانه در رده‌های بعدی قرار دارند.

در فهرست خریداران خارجی اداره  آمار ترکیه، آلمان با ۳۲۲ و قزاقستان با ۲۷۸ واحد خانه جزو خریداران بعدی مسکن در ترکیه هستند.

در ماه نوامبر فروش خانه به اتباع خارجی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل بیش از ۴۸ درصد افزایش داشته است.

در مجموع در ۱۱ ماه ابتدای سال میلادی جاری فروش خانه در ترکیه رشدی معادل اندکی بیش از ۹ درصد داشته است، ولی خرید خانه از سوی اتباع خارجی در همین دوره زمانی حدود ۴۰درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه نوامبر امسال نسبت به سال گذشته فروش خانه ۵۹ درصد افزایش داشته است.

در این ماه مجموعاَ ۱۷۸ هزار و ۸۱۴ خانه در ترکیه فروخته شده که شهروندان خارجی بیش از چهاردرصد یعنی هفت هزار و ۳۶۳ خانه را خریداری کرده‌اند.

 

دلیل اصلی خرید خانه کاهش ارزش لیر بود

یکی از دلایل پررونق‌شدن بازار مسکن در ماه نوامبر به نوشته خبرگزاری رویترز  کاهش ارزش لیر ترکیه بوده است. کاهش ارزش لیر باعث ارزان‌تر شدن خرید مسکن برای کسانی شده است که با ارز خارجی چون دلار و یورو خانه می‌خرند.

برخلاف انتظاری که از "ناامنی بازار ترکیه" و "فرار سرمایه‌گذاران" بود بازار مسکن خریداران خارجی را بیشتر به سوی خود جذب کرد. 

به میزان پائین آمدن بهای لیر در مقابل دلار، تقریبا به همان اندازه نیز شمار خریداران خارجی خانه در ترکیه افزایش پیدا کرد.

ارزش لیر در برابر دلار روز دوشنبه، ۱۳ دسامبر به پایین‌ترین سطح خود یعنی حدود هر ۱۵ لیر معادل یک دلار رسید. ظرف سال جاری لیر نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. تنها از ابتدای ماه سپتامبر این کاهش معادل ۴۰ درصد بوده است، کاهشی که باعث شده در عین حال صادرات این کشور نیز بیشتر شود.

 

 

نظرات بینندگان