arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۳ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰

ادعای شورای همکاری خلیج فارس: ادامه حملات حوثی‌ها با حمایت ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای است / حمله به یک کشور عضو، حمله به همه اعضاست

سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس امروز خود در ریاض بر اهمیت هماهنگی مواضع این کشور‌ها به منظور حفظ منافع آن‌ها و جلوگیری از بروز درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند. آن‌ها همچنین بار دیگر خواهان مشارکت کشور‌های عضو شورای همکاری در هر مذاکراتی درباره ایران شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی اجلاس امروز خود در ریاض بر اهمیت هماهنگی مواضع این کشورها به منظور حفظ منافع آنها و جلوگیری از بروز درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

به گزارش الشرق، «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، بیانیه پایانی را قرائت کرد که در آن بر مفاد ماده دو موافقتنامه دفاعی مشترک میان کشورهای عضو شورای همکاری تاکید شد، مبنی بر اینکه این کشورهای هر حمله‌ای به هر یک از آنها را حمله به همه آنها برشمردند و اینکه هر خطری که یکی از آنها را تهدید کند، تهدید برای همه آنها بدانند.

در این بیانیه همچنین بر آنچه در توافقنامه دفاعی متقابل در مورد تعهد کشورهای عضو به همکاری جمعی برای مقابله با همه تهدیدها و چالش‌ها تصریح شده، تاکید شده است.

سران شورای همکاری همچنین بر ضرورت آنچه پایبندی ایران به منشور سازمان ملل و اصول حسن همسایگی خواندند، تاکید کردند.

آنها همچنین بار دیگر خواهان مشارکت کشورهای عضو شورای همکاری در هر مذاکراتی درباره ایران شدند.

در این بیانیه بار دیگر سران شورای همکاری، ادعای بی دلیل و مدرک حمایت ایران از حملات جنبش انصار الله یمن مطرح کردند و گفتند که ادامه حملات حوثی‌ها با حمایت ایران تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای است.

آنها همچنین مدعی شدند که برای حفظ وحدت یمن و حفظ حاکمیت آن تلاش می‌کنند و هر گونه دخالت در امور آن را مردود می‌خوانند.

سران شورای همکاری خلیج فارس همچنین گفته‌اند که در این اجلاس در خصوص اصول و سیاست‌های توسعه همکاری‌های راهبردی و توسعه و یکپارچگی اقتصاد کشورهای خلیج‌فارس و تحقق آرمان‌های شهروندان توافق شد و بر لزوم تکمیل عناصر وحدت اقتصادی و سیستم‌های امنیتی و دفاعی مشترک کشورهای خلیج فارس تاکید شده است.

در بیانیه پایانی اجلاس سران خلیج فارس همچنین بر هماهنگی سیاست‌های خارجی کشورهای عضو و تدوین یک سیاست واحد که در خدمت مردم و حفظ منافع و دستاوردهای آنها باشد، تأکید شده است.

در بیانیه پایانی اجلاس همچنین بر اهمیت و ارتقای نقش زنان و جوانان در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید شد.

بیست و چهارمین دور اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز سه‌شنبه در ریاض برگزار شد. امیر کویت و سلطان عمان در این اجلاس حضور نداشتند.

«مشعل الأحمد الجابر» ولی‌عهد کویت ریاست هیأت کشورش در این اجلاس را بر عهده داشت و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عمان هم به نیابت از هیثم بن طارق در این اجلاس شرکت کرد.

نظرات بینندگان