arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفتگو با «انتخاب»:

زمان راستی‌آزمایی، شش ماه تا یک سال است / میزان خسارتی که امریکا باید به ایران بدهد یک رقم نجومی و نا‌محدود است

«یک بخشی از بحث نبود واکسن مربوط به تحریم بود چراکه تحریم آثار مستقیم و غیر مستقیم دارد. اوایل به ما واکسن نفروختند و بعد ما خودمان می‌خواستیم واکسن تولید کنیم اما باز هم تمام مواد لازم ساخت واکسن را نداشتیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زمان راستی‌آزمایی، شش ماه تا یک سال است / میزان خسارتی که امریکا باید به ایران بدهد یک رقم نجومی و نا‌محدود است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «حساب کنید چندین هزار نفر به دلیل نرسیدن به موقع واکسن و دارو‌ی کرونا جان خود را از دست دادند. جان عزیز و سرپرست یک خانواده چه قدر ارزش دارد؟ خانواده‌ای که عزیزش را از دست داده اگر کل امریکا را هم به او بدهند، برایش ارزشی ندارد و جبران نمی‌شود.»

محمود عباس‌زاده در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه زمان راستی‌آزمایی که ایران از طرف مقابل خود در مذاکرات می‌خواهد چه‌قدر است، عنوان کرد: «طرف مقابل باید اصل قضیه را هم قبول کند. زمان هم باید مناسب و اطمینان‌آور باشد. ما دو شرط داریم و هر دو شرط هم به گونه‌ای در برجام آمده است. در برجام طرف مقابل تعهد داده بود که تحریم‌ها را بردارد که برخلاف تعهدشان این کار را نکردند. بنابراین حرف ما روشن است؛ ما می‌گوییم اگر می‌خواهید به گفت و گو ادامه دهید، باید منجر به نتیجه شود که همان توافق است و توافق هم یعنی تعهد متقابل.»

وی افزود: «اگر قرار است ما به تعهدات‌مان عمل کنیم و آنها عمل نکنند، توافق بی‌معنا می‍‌شود و برای ما نفعی ندارد. بدین منظور با طرف مقابل روی این بحث داریم که اگر ما با شما مذاکره کردیم و به توافق رسیدیم، ضمانت اجرای این توافق چیست؟ این حق ماست و یک خواسته بدیهی و منطقی است. الان توپ در میدان غربی‌هاست چراکه می‌گویند که تحریم ها را برمی‌داریم اما از کجا معلوم که فردا روزی دوباره برنگردانند. به همین دلیل باید راستی‌آزمایی شود یعنی به اندازه‌ای زمان منطقی باشد که اثبات شود که امریکا تحریم‌ها را برداشته و مجددا منعقد نمی‌کند. این حداقل به یک زمان شش ماهه تا یک ساله نیاز است که این اتفاق بیافتد.»

این نماینده مجلس درمورد اینکه میزان خسارتی که ایران از طرف مقابل خواسته، عنوان کرد: «خسارت باید کارشناسی شود. از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد، به تعهدات خود عمل نکرد و تحریم‌های تازه‌ای هم اعمال کرد. با این تفاسیر به باور من خسارت یک رقم نجومی می‌شود چرا که امریکا نه تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه روز به روز تحریم‌های جدیدی هم اعمال کرد همچنین اجازه نداد که واکسن و داروی کرونا به موقع به داخل کشور برسد. شما حساب کنید چندین هزار نفر به دلیل نرسیدن به موقع واکسن و دارو‌ی کرونا جان خود را از دست دادند. جان عزیز و سرپرست یک خانواده چه قدر ارزش دارد؟ خانواده‌ای که عزیزش را از دست داده اگر کل امریکا را هم به او بدهند، برایش ارزشی ندارد و جبران نمی‌شود.»

عباس‌زاده ادامه داد: «اگر این موارد را به عدد ورقم تبدیل کنیم، رقمی نامحدود و نزیدک به محال است ولی دست‌کم به صورت عرفی و قانونی می‌توان تعیین کرد. مثلا وقتی کشته شدن یک نفر را به گردن کشور دیگری می‌اندازند، از سرمایه کشور و با احکام مجامع قضایی امریکا چه قدر خسارت تعیین می‌شود؟ حال حساب کنید چندین هزار نفر در یک کشور به دلیل نبودن واکسن و دارو‌ی کرونا، کشته شدند. بنابراین خسارت یک عدد نجومی می‌شود.»

وی گفت: «یک بخشی از بحث نبود واکسن مربوط به تحریم بود چراکه تحریم آثار مستقیم و غیر مستقیم دارد. اوایل به ما واکسن نفروختند و بعد ما خودمان می‌خواستیم واکسن تولید کنیم اما باز هم تمام مواد لازم ساخت واکسن را نداشتیم.»

این نماینده مجلس درباره اینکه مبلغ تخمینی خسارت آیا برآورد شده است یا خیر، مطرح کرد: «به نظر من اگر وارد مقوله خسارت شویم عدد و ارقام بالاست مگر اینکه خود غربی‌ها اصل قضیه را قبول کنند که آنگاه روی مقدارش می‌توان توافق کرد. با این حال آنچه ما ارزیابی می‌کنیم، نا‌محدود است.»

عباس‌زاده در پایان همچنین درباره نتایج سفر مشاور امنیت ملی امارات به ایران، تصریح کرد: «با توجه به راهبرد و سیاست‌های جمهوری اسلامی برای تقویت ارتباط با همسایگان یا به تعبیری همان آسیا محوری و همسایه محوری و تلاش جمهوری اسلامی برای رفع یک سری موانع، تحرکات و استقبال‌هایی از طرف کشورهای همسایه به ویژه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، شده است. طبیعتا این رفت و آمد‌ها زیاد شده و این تبادل هیئت‌های سیاسی برای بستر‌سازی ایجاد ارتباط، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی، است که آمدن هیئت اماراتی هم در همین راستا‌ست.»

نظرات بینندگان