arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۳۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰

مخالفت شدید چین با استقرار سامانه های موشکی آمریکا در آسیا-اقیانوسیه

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، این کشور قویا با اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد مستقر بر زمین در منطقه آسیا – اقیانوسیه و اروپا مخالف است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، این کشور قویا با اقدام آمریکا برای استقرار موشک‌های میان‌برد مستقر بر زمین در منطقه آسیا – اقیانوسیه و اروپا مخالف است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای تاکید کرد: چین موضع خود را در ارتباط با موشک‌های میان‌برد بارها بیان کرده و با استقرار موشک‌های میان‌برد توسط آمریکا در منطقه آسیا – اقیانوسیه و اروپا به هر شکلی به شدت مخالف است.

این درحالی است که روز ۱۷ دسامبر، وزارت امور خارجه روسیه پیش‌نویس توافقنامه‌هایی بین روسیه با آمریکا و "ناتو" را در خصوص تضمین‌های امنیتی منتشر کرد. این اسناد هم‌اکنون به واشنگتن و متحدان تسلیم شده است.

یکی از مفاد این توافق‌نامه‌ها حاکی است که ناتو تضمین‌هایی درخصوص عدم توسعه (حوزه ناتو) به درون قلمرو اوکراین ارائه می‌دهد.

وزارت خارجه چین در این بیانیه برای گفت‌وگو پیرامون مسائل ثبات استراتژیک اعلام آمادگی کرده و از پیشنهادات روسیه به آمریکا برای تضمین‌های امنیتی، استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: پکن آماده است تا در چهارچوب گفت‌وگوی پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای و کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای ژنو، بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل ثبات استراتژیک گفت‌وگوهایی عمیق داشته باشد تا نقش خود را در حفظ صلح و امنیت جهان، ایفا کند.

این وزارت‌خانه گفت: چین مواضع خود در این مورد را به صورت شفاف و به تکرار بیان کرده است.

چین همچنین با اشاره به تضمین‌های درخواستی روسیه از آمریکا و ناتو، گفت: پکن معتقد است که در جو کنونی، پیشنهادات روسیه، مطابق هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل بوده و اعتماد میان کشورها را تقویت می‌کند؛ (این تضمین‌ها) خطر مناقشه و تقابل را کاهش داده و از ثبات استراتژیک منطقه‌ای و جهانی، حفاظت می‌کنند.

در ۱۷ دسامبر، وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس توافقنامه‌ای میان مسکو، واشنگتن و ناتو بر سر تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. این اسناد به دست آمریکا و متحدانش رسیده است. یکی از بندهای این سند، ناتو را از گسترش نیروهایش در خاک اوکراین منع می‌کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، اگر آمریکا و ناتو به درخواست‌ تضمین‌های امنیتی مسکو پاسخ ندهند، مناقشه جدیدی شکل خواهد گرفت.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که اگر ناتو و آمریکا به تقاضای روسیه برای تضمین امنیتی پاسخ ندهند، این مساله ممکن است به یک رویارویی جدید منجر شود. 

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در آینده به همراه کارشناسان متخصص به مذاکرات ادامه خواهد داد. کرملین همچنین توجه خود را به این واقعیت جلب کرد که ریابکوف آماده است در هر زمان برای مذاکره با واشنگتن به یک کشور بی طرف برود. پیش از این، ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در مورد گام های مسکو برای گفت و گو با آمریکا صحبت کرده بود.

ریابکوف اخیرا گفته بود که عدم واکنش ناتو و آمریکا به خواسته‌های امنیتی مسکو می‌تواند آغازگر یک رویارویی جدید باشد. ریابکوف تصریح کرد: یکی از نگرانی های اصلی مسکو این است که سیستم های تسلیحاتی که پیشتر توسط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد ممنوع شده بودند، ممکن است به زودی به پیشنهاد شرکای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا ظاهر شوند.

 

 

نظرات بینندگان