arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۶ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰

افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا بار دیگر رکورد زد

تقاضای شدید گاز طبیعی در فصل زمستان و تشدید تدریجی تنش های ژئوپلتیکی بین روسیه به عنوان عرضه کننده اصلی گاز طبیعی و کشورهای مصرف کننده باعث شده افزایش قیمت گاز طبیعی در انگلیس و اروپا رکورد تازه ای را ثبت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: تقاضای شدید گاز طبیعی در فصل زمستان و تشدید تدریجی تنش های ژئوپلتیکی بین روسیه به عنوان عرضه کننده اصلی گاز طبیعی و کشورهای مصرف کننده باعث شده  افزایش قیمت گاز طبیعی در انگلیس و اروپا رکورد تازه ای را ثبت کند.

 خبرگزاری فرانسه نوشت قیمت گاز طبیعی اروپا و انگلیس امروز سه شنبه به بالاترین سطح رسید.

در معاملات امروز صبح (سه شنبه) قیمت گاز تی تی اف هلند به عنوان مرجع قیمت گاز در اروپا به ۱۶۲.۷۷۵  یورو در هر مگاوات ساعت و در انگلیس به ۴۰۸.۳۰ پنس در هر ترم (واحد گرما) رسید.

دیگر بازارها نیز رکوردهای قبلی ثبت شده از ماه اکتبر به این سو را شکستند و افزایش تقاضا، نگرانی هایی را برای نیمکره شمالی در ماه های زمستان افزایش داده است و تقاضا اکنون هفت برابر بیشتر از آغاز سال ۲۰۲۱ است.

افزایش قیمت های گاز طبیعی در کنار افزایش قیمت سایر کالاها همچون نفت خام، نگرانی ها درباره نرخ تورم را در سراسر جهان افزایش داده است.

تحلیلگران دویچه بانک در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشتند قیمت گاز اروپا رکورد تازه ای را ثبت کرده است. این در حالیست که دمای هوا در اروپا همچنان در فصل زمستان رو به کاهش است و ما این خبر را دریافت کرده ایم که شرکت بزرگ نفت وگاز روسیه، گازپروم، هیچ گونه ظرفیت بیشتری را برای ماه ژنویه برای گاز عبوری از اوکراین رزرو نکرده است. این امر تبعاتی را برای رشد اقتصادی اروپا دارد.

ذخایر گازی اروپا سال گذشته کاهش یافت. بعلاوه شرایط آب وهوایی ارام تر در سال  جاری بشدت ذخایر نیروی بادی را کاهش داده است.

برخی از تحلیلگران افزایش بهای بازار گاز را ناشی از جنجال های جاری درباره پروژه طرح نورد استریم ۲ روسیه می دانند.

وزیر امور اقتصادی آلمان روز شنبه هشدار داد که گاز طبعی نورد استریم ۲ در صورت حمله مسکو به اوکراین با «تبعات جدی» مواجه خواهد شد.

منتقداناین پروژه گاز می گویند این طرح وابستگی اروپا به گاز روسیه را افزایش می دهد و اوکراین آن را یک اسلحه ژئوپلتیکی توصیف کرده است.

یک سوم از مجموعه گاز طبیعی اروپا از روسیه تامین می شود.

 

 

نظرات بینندگان