arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۳ - ۱۰ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۰ دی ۱۳۷۷: خاتمی می‌گوید خودش سرپرستی وزارت اطلاعات را برعهده بگیرد که هم اصلاحات انجام بدهد هم با مرتکبین قتل‌های زنجیره‌ای برخورد کند / مدیرکل معاونت امنیت وزارت اعتراف کرده که دُرّى نجف آبادی هم در جریان قتل ها بوده اما دُرّى تکذیب می‌کند

خاطرات آیت الله هاشمی: هنگام افطار، محسن خبر داد كه آقاى خاتمى،كار فورى دارند. ساعت هشت شب، براى ملاقات تعيين شد؛ با نيم ساعت تأخير آمدند. جريان ملاقات با رهبرى و آقاى دُرّى، [وزیر اطلاعات] و ديگران را درباره مسأله قتل‌هاى اخير گفت و درباره نحوه عمل و برخورد مشورت كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم. بيشتر وقت به مطالعه خاطرات آقاى [محمدعلی] عمویى، [عضو برجستة حزب توده ایران]، به نام «درد زمانه» گذشت؛ دوران طولانى زندان خودش را خيلى‌خوب نوشته و به جزیيات پرداخته و اشاره‌هايى به وضع روحى و اخلاقى و فكرى و علمى اكثر زندانيان، از سال 1332 تا 1357 دارد و گروه‌ها و خطوط فكرى را نسبتاً خوب توضيح داده و بيشتر دربارة زندانيان چپ و ملى‌گراها و مقدارى هم نسبت به مذهبي‌ها و طبيعى است كه اطلاعاتش و علاقه‌اش نسبت به مذهبى‌ها زياد نباشد؛ ارزيابى‌ها دور از واقعيت نيست. در اكثر موارد، قلم هم خوب است. خيلى چيزها را كه فراموش‌كرده‌ام، به‌ يادم مى‌اندازد و چيزهايى را كه نمى‌دانستم، مى‌فهمم؛ جاذبه دارد.

در گزارش‌ها، مسأله عراق مورد توجه است. عراق اعلان‌كرده‌كه ديگر منطقه پرواز ممنوع را قبول ندارد و اجازه پرواز هواپيماى خارجى بر فراز عراق را نمى‌دهد و اگر تجاوزكنند، به آنها شليك مى‌كنند؛ آمريكا و انگليس اعلان كرده‌اندكه مثل گذشته عمل مى‌كنند. ديروز عراق، اعلان شليك موشك به سوى هواپيماهاى متجاوز و گاهى سقوط آنها را مى‌كند و آمريكا با تكذيب سقوط هواپيما، اعلان پرواز مطابق برنامه و بمباران سايت موشكى عراق مى‌كند. در اين بين، روس‌ها هم به آمريكا تذكر مى‌دهند و موشك‌هاى قاره‌پيمای جديدى آزمايش مى‌كنند.

قرار بود، كشورهاى عربى، جلسه سران تشكيل دهند كه با مخالفت مصر و عربستان، منتفى شد. در تركيه، ریيس‌جمهور پس از شكست از معرفى دولت حزبى و عجز سران بعضى از احزاب براى جلب مشاركت ديگران براى تشكيل كابينه، يك فرد غيرحزبى و تاجرپيشه‌اى را مأمور تشكيل دولت‌كرده؛ او هم چند روز است، تلاش مى‌كند و هنوز موفق نشده. نصب موشك اس-300 روسي در قبرس يا [جزیره] كِرت [یونان] كه مورد مخالفت تركيه است، روابط تركيه، روسيه و يونان را متشنج كرده است.

شب بچه‌ها افطار جمع بودند. ياسر، يك برگ قديمي كارت دعوت مراسم ازدواج من و عفت را پيدا كرده و نشان مى‌دهد. هنگام افطار، محسن خبر داد كه آقاى خاتمى،كار فورى دارند. ساعت هشت شب، براى ملاقات تعيين شد؛ با نيم ساعت تأخير آمدند. جريان ملاقات با رهبرى و آقاى دُرّى، [وزیر اطلاعات] و ديگران را دربارة مسأله قتل‌هاى اخير گفت و دربارة نحوه عمل و برخورد مشورت كرد.

گفت، آقاى [مصطفی] موسوى، [= کاظمی]، مديركل معاونت امنيت و تعدادى ديگر، به ارتكاب قتل‌ها به خاطر دفاع از اسلام و جلوگيرى از خطرها، اعتراف و ادعا كرده‌اند كه آقاى دُرّى هم در جريان بوده، ولي آقاي دُرّى تكذيب مى‌كند. مي‌گويند، آقاى موسوى از همفكران آقاى خاتمى است و نامزد معاونت امنيت اطلاعات ايشان بوده است.

نظرشان اين است كه آقاى دُرّى، اعلان كنند كه خود وزارت اطلاعات، جريان را كشف كرده كه واقعيت همين است و خود با پذيرش ضعف و كوتاهى، استعفا بدهد و سپس مدتى آقاى خاتمى، سرپرستى وزارت را به عهده بگيرد و اصلاحات را انجام دهد و با مرتكبين قتل‌ها، مطابق قانون عمل شود. گفتم، مسأله مهم رسيدگى به ادعاى مطلع بودن آقاي دُرّى است؛ در صورت مطلع بودن يا نبودن، برخورد فرق مى‌كند. قرار شد، بررسى و مشورت بيشتر بكنيم.

سپس دربارة مشكلات كشور صحبت شد؛ كمبود ارز، به‌ هم خوردن امنيت اقتصادى با مسايل ثروت‌های بادآورده و برخوردهاى خام قوه قضایيه و رسانه‌ها و مواضع رهبرى و برخوردهاى خشن و شعارى‌گروه‌هاى فشار و دلسرد شدن مديريت‌هاى‌كشور وگرفته‌ شدن شجاعت و خطرپذيرى از آنها و مبهم بودن سياست خارجى و اختلافات بى‌جهت نيروهاى خودى كه بايد براى آنها چاره‌جویى شود. از برنامه ضبط‌شد‌ن مذاكرات‌شان با رهبرى ناراحت است و آن را نشانى بر عدم اعتماد مى‌داند.

نظرات بینندگان