arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۱۳ دی ۱۳۷۷: روایت کمال خرازی از احضار جن در معیت عبدالله نورى / دری نجف آبادی می‌گوید خاتمی با استفاده از جریان قتل‌های زنجیره‌ای می‌خواهد بر وزارت اطلاعات تسلط پیدا کند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [سیدکمال] خرازى، وزير امورخارجه آمد. توضيحى درباره تصادف و فوت مادر و مصدوم شدن برادرش و گزارشى از سفر ژاپن و مذاكرات با اروپا داد و از پيشرفت در سياست‌خارجى، اظهار رضايت‌كرد. درباره راهكارهاى اصلاح قيمت نفت مذاكره‌كرديم. داستانى نقل‌كرد از احضار جن توسط يك نفر ديگر كه در معيت آقاى عبدالله نورى، نمايش داده است. درباره مسایل ناشى از قتل‌هاى اخير صحبت شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [سیدکمال] خرازى، وزير امورخارجه آمد. توضيحى دربارة تصادف و فوت مادر و مصدوم شدن برادرش و گزارشى از سفر ژاپن و مذاكرات با اروپا داد و از پيشرفت در سياست‌خارجى، اظهار رضايت‌كرد. دربارة راهكارهاى اصلاح قيمت نفت مذاكره‌كرديم. داستانى نقل‌كرد از احضار جن توسط يك نفر ديگر كه در معيت آقاى عبدالله نورى، نمايش داده است. دربارة مسایل ناشى از قتل‌هاى اخير صحبت شد.

آقاى [علی] عبدالعلى‌زاده، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. متن اظهاراتش دربارة سدسازى را آورد كه روزنامه سلام و بعضى از روزنامه‌هاى ديگر، تحريف‌كرده بودند و من هم در سخنرانى در صداوسيما، به آن اظهارات حمله‌كرده بودم. از روزنامه سلام كه تكذيبیه را چاپ نكرده است، شكايت دارد. از برنامه ساخت منازل كوچك براى اجاره، گزارشى داد ولى در مقابل سؤالات فراوان من، از منابع مالى و مبلغ اجاره و.. از عهده جواب برنيامد و گفت، تقريباً نيمى از اعتبارات عمراني‌شان را داده‌اند. گزارش سفر به سوريه و لبنان را داد و موضوعات جديد قابل همكارى، منجمله وصل شدن راه‌آهن و لوله نفت ايران به مديترانه از طريق عراق و سوریه.

عصر آقاى [قربانعلی] دُرّى نجف‌آبادى، [وزیر اطلاعات] آمد. ناراحت است از اينكه آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، پيشنهاد داده كه وزير اطلاعات، به دنبال اعلان كشف قاتلان قتل‌هاى جديد استعفا بدهد. معتقد است، آقاى [مصطفی] موسوى [= کاظمی، جانشین معاون امنیت وزارت اطلاعات]، براى حل مشكل خودش، به دروغ گفته است، آقاى دُرّى مطلع بوده ويا موافقت‌كرده است. انتظار داردكه من و رهبرى، جلوی اين ظلم را بگيريم و معتقد است، آقاى خاتمى براى تسلط بر [وزارت] اطلاعات، چنين استفاده‌اى از اين جريان مى‌كند.

عصر به منزل رهبرى رفتم. دربارة مسایل قتل‌هاى اخير و محاكمه قاتلان و نحوه برخورد با وزير اطلاعات، مذاكره طولانى داشتيم. تا مغرب، پس از نماز و افطار هم ادامه داديم. ايشان هم موافق نيستند كه وزارت اطلاعات خطي باشد و یا آقاى دُرّى كه با اصرار و خواهش، وزارت را پذيرفته، وجه‌المصالحه قرارگيرد و در عين حال مايل نيستند،آقاى خاتمى را هم برنجانند. دربارة دادگاه آقای كرباسچى صحبت شد؛ ايشان به خاطر نمى‌آورد كه قول جزمى ‌داده‌اند كه عفو مى‌كنند، ولى امكان عفو را هم نفى نمى‌كنند. آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه]، تلفن كردند و از من خواستند، جلسه‌اي را تشكيل دهم، براى مشورت با سران سه قوه، در مورد كيفیت اداره مسأله قتل‌ها، پيشنهادى شبيه پيشنهاد آقاى خاتمى دادند.

نظرات بینندگان