arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۵ دی ۱۴۰۰

سقوط دوباره لیر ترکیه همگام با افزایش تورم

در شرایطی که تورم در ترکیه تا ۳۶.۱ درصد بالا رفته است، ارزش لیر ۴ درصد در برابر دلار کاهش یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: در شرایطی که تورم در ترکیه تا ۳۶.۱ درصد بالا رفته است، ارزش لیر ۴ درصد در برابر دلار کاهش یافت.

به‌گزارش رویترز، علی‌رغم ادعای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی‌بر پشت سر گذاشتن بحران اقتصادی در این کشور، ارزش لیر در روز سه‌شنبه 4 درصد در برابر دلار کاهش یافت، آن‌هم در شرایطی که تورم در این کشور به بالاترین رقم طی 19 سال گذشته رسیده‌است.هر دلار آمریکا در ساعت 12:39 به وقت گرینویچ 13.4 دلار معامله می‌شد، یعنی بیش‌از 3 درصد کاهش.

پس‌از این‌که اطلاعات دولتی در روز دوشنبه نشان داد نرخ تورم سالیانه در ترکیه تا 36.1 درصد بالا رفته است، اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند ضعف لیر و افزایش قیمت‌های مدیریت‌شده همچنان تورم را در سال جاری میلادی بالا ببرند.

طبق گفته‌ی هاکان کارا، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی ترکیه، افزایش قیمت‌های مدیریت‌شده به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تورم در ماه جاری میلادی را 5 درصد بالا می‌برند.

لیر بدترین عملکرد خود را در 2021 از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در 2 دهه گذشته تجربه کرد و 44 درصد از ارزش خود را از دست داد. ارزش لیر دو هفته پیش به پائین‌ترین رقم 18.4 در برابر دلار رسیده بود.

اردوغان در گفتگو با اعضای حزب حاکم گفت:«ما کشور را از این شرایط تورم و نرخ بی‌ثبات ارز نجات می‌دهیم. ما بدترین شرایط را پشت سر گذاشته‌ایم و زمان آن رسیده که از تلاش‌های خود بهره ببریم و به مردم نشان دهیم که به اهداف خود نزدیک می‌شویم».

طرح اقتصادی جدید اردوغان با کاهش نرخ شدید بهره و تأکید بر صادرات و اعتبار علی‌رغم افزایش قیمت‌ها، دومین بحران ارزی ترکیه طی 4 سال گذشته را به وجود آورده‌است.

لیر تنها طی چند ماه گذشته 50 درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت واردات و کالاها را بالاتر برده‌است.
حزب مخالف اردوغان عقیده دارد مقصر این تورم و افزایش قیمت‌ها تنها اردوغان است.

نظرات بینندگان