arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۱۶ دی ۱۴۰۰

اعلام حمایت ترکیه و روسیه از دولت قزاقستان

وزرای خارجه روسیه و ترکیه از تلاش‌های قزاقستان برای احیای نظم مبتنی بر قانون اساسی حمایت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزرای خارجه روسیه و ترکیه از تلاش‌های قزاقستان برای احیای نظم مبتنی بر قانون اساسی حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه بعد از تماس تلفنی سرگئی لاوروف و مولود چاووش‌اوغلو، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای گفت: در راستای تحولات قزاقستان، این وزیران از تلاش‌های رهبری این کشور برای احیای نظم مبتنی بر قانون اساسی حمایت کردند.

براساس این بیانیه، سرگئی لاوروف همتای ترکیه‌ای خود را درباره تدابیر سازمان پیمان امنیت جمعی که در واکنش به درخواست کمک قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان در خصوص وضعیت در این کشور گرفته شده است، مطلع ساخت.

طبق بیانیه مذکور، روسیه تحولات اخیر در قزاقستان را به عنوان تلاش خارجی به منظور تضعیف خشونت‌آمیز امنیت و همبستگی در این کشور در نظر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: ما رویدادهای اخیر در این کشور برادر را به عنوان یک تلاش الهام‌گرفته خارجی، با استفاده از واحدهای مسلح آموزش‌دیده و مجهز به منظور تضعیف امنیت و یکپارچگی این کشور در نظر می‌گیریم. روسیه به رایزنی با قزاقستان و دیگر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی به منظور تحلیل و توسعه و در صورت لزوم، گام‌های بیشتر به ویژه تسهیل اجرای یک عملیات مبارزه با تروریسم به دست نهادهای امنیتی قزاقستان ادامه خواهد داد. مسکو از احیای سریع آرامش در قزاقستان حمایت می‌کند.

همچنین وزیران خارجه ترکیه و روسیه درباره تدارکات برای نشست شورای روسیه – ناتو رایزنی کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: چاووش‌اوغلو به تدارکات برای نشست شورای روسیه – ناتو اشاره کرد که قرار است چهارشنبه هفته آتی (۱۲ ژانویه) برگزار شود تا پیشنهادات روسیه برای تضمین‌های امنیتی در اروپا بررسی شود. لاوروف تایید کرد که موضع مسکو درباره لزوم مذاکرات جدی روی این مساله با نظامیان مرتبط برای دستیابی به نتایج دقیق بدون وقت‌کشی است.

نظرات بینندگان