arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۰

امامعلی رحمان: یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد کنیم

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در نشست مجازی کشورهای عضو "سازمان پیمان امنیت جمعی" پیشنهاد کرده است که "یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان" ایجاد شود. همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم در این ویدئو کنفرانس با اشاره به ناآرامی‌های اخیر قزاقستان گفت "روسیه هرگز اجازه انقلاب در منطقه را نخواهد داد".
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در نشست مجازی کشورهای عضو "سازمان پیمان امنیت جمعی" پیشنهاد کرده است که "یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان" ایجاد شود. همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم در این ویدئو کنفرانس با اشاره به ناآرامی‌های اخیر قزاقستان گفت "روسیه هرگز اجازه انقلاب در منطقه را نخواهد داد".

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای رحمان در صحبت تلفنی با آقای پوتین نیز در مورد امنیت در مرزهای این کشور با افغانستان صحبت کرده است.

امروز نشست مجازی اضطراری سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان برگزار شد.

رئیس جمهور تاجیکستان در این نشست گفته است: "به طور کلی، براساس استخبارات تاجیکستان، بیش از ۴۰ کمپ و مرکز آموزش تروریست‌ها در ولایت‌های شمال شرقی افغانستان وجود دارد که بیش از ۶۰۰۰ شبه نظامی را جای داده است."

آقای رحمان افزوده که وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان هر روز "پیچیده‌تر" می‌شود: درگیری‌ها درست در امتداد مرز با تاجیکستان اتفاق می‌افتند.

به گفته او، در هفته گذشته، در جایی در نزدیکی مرز دستکم ۱۱ نیروی طالبان کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا بارها درباره خطر "سرازیر شدن اسلامگرایان افراطی" به منطقه بعد از تحولات افغانستان هشدار داده است.

نیروهای روسی در کشورهای منطقه

پیشنهاد رئیس جمهور تاجیکستان ممکن است درخواست از پوتین برای اعزام نیروهای روسی به مرزهای این کشور با افغانستان باشد.

نیروهای کشورهای عضو ائتلاف نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه پس روی کار آمدن طالبان، چند تمرین نظامی در نزدیک مرزهای جنوبی تاجیکستان با نگاهی به روند تحولات افغانستان برگزار کرده اند.

اخیرا، سربازان روسی برای بازگرداندن نظم در پی آشوب‌های خیابانی اخیر به قزاقستان اعزام شده اند. این اولین بار است که نیروهای این پیمان نظامی - حدود ۲۵۰۰ سرباز برای تامین امنیت داخلی یک عضو اعزام می‌شوند.

وظیفه این نیروها حفاظت از مراکز مهم این کشور به منظور "صلح‌بانی" خوانده شده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعزام سربازان روسی به قزاقستان را زیر سوال برده است.

او روز جمعه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو گفت: "تجربه تاریخی اخیر نشان داده که وقتی روس‌ها پا به خانه‌تان بگذارند بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود."

جمهوری‌های شوروی سابق؛ بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان عضو این پیمان امنیتی هستند.

نظرات بینندگان