arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۶۱۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۱ دی ۱۴۰۰

چه چیزی در انتظار بورس است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چه چیزی در انتظار بورس است؟

نکته جالب توجه این روزهای بازار سهام شاید این باشد که چگونه در رکود بیشتر نمادهای بازار، برخی نمادها با سود مناسب معامله می‌شود. چرا سهامی مانند گروه‌های خودرویی، حجم بالایی از معاملات بازار را تشکیل می‌دهند. شاید یکی از دلایل این باشد که فعالان بازار سرمایه در تاثیر مذاکرات برجامی و خبرهای نویدبخش آن تنها به کاهش قیمت دلار توجه دارند و آن را مانعی برای افزایش سودآوری شرکت‌های صادرات محور می‌بینند. در بورسان بررسی می‌کنیم که کدام گروه‌های بورس بیشتر مورد توجه هستند و باید زیر نظر گرفته شوند؟

پیش‌بینی بورس

در بررسی بورسان باید به این نکته اشاره کنیم که پیش بینی بورس این روزها کمی سخت انجام می‌شود و به عوامل بیرونی و درونی بازار بستگی دارد. با توجه به عدم نشان و یا خبری مبنی بر حمایت بازار، انتظار تغییرات چندانی در بورس را نمی‌توان داشت و سناریوی به شدت محتمل ادامه روند نزولی یا کم‌نوسان فعلی خواهد بود. اما حالا دوباره با داغ شدن بحث مذاکرات هسته‌ای شاهد استقبال از سهام خودرویی هستیم. با اینکه شاخص هم‌وزن توانست در روزهای اخیر خط روند نزولی را به سمت بالا بشکند اما این جریان، مدت زمان چندانی دوام نیاورد و دوباره این شاخص رو به افت رفت.

چرا عرضه‌های اولیه جدید اعلام نشدند؟

رئیس سازمان بورس درباره بحث عرضه اولیه بورس و درخواست شرکت‌ها مبنی بر پذیرش گفته است که با توجه به وضعیت فعلی بورس و بازار سرمایه در یک سال و نیم گذشته برای عرضه‌های اولیه با مشکلاتی مواجه بودیم و با بهبود شرایط بورس عرضه‌های اولیه را دوباره آغاز می‌کنیم. اما جذابیت عرضه‌های اولیه و اینکه کدام سهام مناسب باشد بستگی به زمان و شرایط بازار دارد.

تاثیر حذف دلار ۴۲۰۰ بر گروه‌های مختلف بورس چیست؟

در بورسان تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بورس بررسی شد. واقعیت این است که در گروه‌های کوچک بورس اخبار بودجه و مهم‌تر از همه حدف دلار ۴۲۰۰ باید دنبال شود. تایید حذف دلار ترجیحی برای گروه‌های مرتبط می‌تواند افزایش تقاضای سهام را در این گروه‌ها به دنبال داشته باشد. گروه دارویی بورس نیز می‌تواند با تایید نهایی خبر حذف ۴۲۰۰ حتی با وقوع برجام مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

بر این اساس درمعاملات این هفته بازار سرمایه می‌توان دلار، اخبار بودجه و نیز اخبار مذاکرات وین را به دقت مورد بررسی قرار داد. با توجه به ابهام کنونی شاید نباید انتظار تحرکات عجیبی را در سهام تا رفع ابهام انتظار داشت.

چه چیزی در انتظار بورس است؟

واگذاری سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس

حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه اولیه پتروشیمی خلیج فارس به بورسان می‌گوید که این حجم از واگذاری نه در فروش مستقیم و نه در فروش‌های رد دیون سابقه نداشته است و به دلیل اهمیت این فروش، مقرر شده این واگذاری به دو شیوه انجام شود. در شیوه اول این واگذاری پیشنهاد شد تا عرضه به‌طور بلوک یکجا به ۲ سهامدار عمده فعلی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس واگذار شود و در شیوه دوم که با پیشنهاد برخی اعضای هیات واگذاری مطرح شد، عرضه به صورت ۳ بلوک ۶ درصدی انجام شود که قاعدتاً این اقتضا را دارد که فضای رقابتی فراهم شود، اما به دلیل ارزش بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومانی این میزان سهم باقی مانده دولت، سازمان خصوصی‌سازی باید نسبت به مذاکره پیش از مزایده تدبیر کند که این امر تا هفته آینده انجام می‌شود.

نظرات بینندگان