arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۰۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ دی ۱۳۷۷: سردار سلیمانی از شروع مذاکره با مبارزان کوزوو گفت / چپی ها برای استعفای وزیر اطلاعات به خاطر قتل های زنجیره ای اصرار دارند

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى سردار [قاسم] سليمانى، [فرمانده سپاه قدس] آمد. گزارشى از وضع افغانستان داد. معتقد است‌كه وضع احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع مجاهدین افغانستان]، محكم است و طالبان ضعيف‌تر شده‌اند. از كمك‌هاى ايران و برنامه‌هاى آينده گفت و از شروع مذاكره با مبارزان كوزوو، از طريق آلبانى و براى مسایل عراق، مشورت‌كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى سردار [قاسم] سليمانى، [فرمانده سپاه قدس] آمد. گزارشى از وضع افغانستان داد. معتقد است‌كه وضع احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع مجاهدین افغانستان]، محكم است و طالبان ضعيف‌تر شده‌اند. از كمك‌هاى ايران و برنامه‌هاى آينده گفت و از شروع مذاكره با مبارزان كوزوو، از طريق آلبانى و براى مسایل عراق، مشورت‌كرد.

آقاى [علی] عبداللهيان، [معاون اتاق بازرگانی ایران] آمد. از وضع كشور اظهار نگرانى كرد و گفت، همه منتظرند كه شما اقدامى بكنيد و بعد از سخنرانى شما در صداوسيما، اميدوار شده‌اند. توضيح دادم كه سياست اصلى من، دادن فرصت و ميدان به نيروهاى جوان و پُرانرژى و مبتكر و نيز نظر من با نظرات خشك و تنگى كه توجه به زندگى و نياز مادى جامعه و مردم مخالف است، فرق مي‌كند و فكر مى‌كنم، اكثريت مردم به چپ و راست توجهى ندارند و خواستار رونق و توسعه كشور و حل مشكلات زندگى و آزادمنشى‌اند.

عصر تا ساعت پنج، كارها را انجام دادم و ساعتى هم صرف يادگرفتن ويژگى‌هاى كامپيوتركردم. افطار به باشگاه دولت رفتم. وزرا و معاونان دولت سازندگي را با خانواده‌هايشان میهمان كرده بودم. بعد از نماز جماعت و افطار، چند جمله‌اى هم برايشان صحبت کردم. مذاكرات سياسى زيادى هم با بعضى داشتيم. عفت به بچه‌ها هديه داد.

با دكتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالي امنیت ملی] به خانه آمديم. دربارة وضع كشور و مشكلات ناشى از مسایل قتل‌هاى اخير و اعلاميه وزارت اطلاعات و سپس اختلافاتى كه بين دو طرف چپ و راست پيش‌آمده، صحبت‌كرديم. چپى‌ها، براى استعفاى [آقای دُرّی نجف‌آبادی]، وزير اطلاعات، اصرار دارند و راستى‌ها از او حمايت مى‌كنند. تاكنون تبليغات اين بوده كه راستى‌ها را به عنوان كارشكنى در كار دولت، مسئول قتل‌ها معرفى كرده‌اند؛ از ديروز حمله متقابل شروع شده و راستى‌ها مطرح كرده‌اند كه قاتلان چپ و از طرفداران آقاى خاتمى هستند و روزنامه‌هاى كيهان و رسالت و جمهورى [اسلامی] نوشته‌اند. مصاحبه آقاى [روح‌الله] حسينيان با كيهان امروز، مسأله را داغ‌تر كرده و دارد تبديل به فتنه مى‌شود. رهبرى هم براى حل‌مشكلات دچار مشكل است و احتياج به كمك دارد. مقدارى راجع به راه علاج مذاكره كرديم.

نظرات بینندگان