arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۴ دی ۱۴۰۰ / برف و باران کشور را فرا می‌گیرد / هشدار سازمان هواشناسی برای ۲۲ استان

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه آینده در اکثر مناطق کشور خبر و برای ۲۲ استان هشدار صادر کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا سه‌شنبه آینده در اکثر مناطق کشور خبر و برای ۲۲ استان هشدار صادر کرد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با فعالیت سامانه باری در مناطق شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از جنوب، برخی مناطق شمال شرق کشور،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در جنوب البرز مرکزی شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین و بخش‌هایی از استان‌های کرمان و یزد، بارش باران و در ارتفاعات و مناطق سردسیر برف پیش‌بینی شده است.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های آذربایجان غربی، نیمه شمالی فارس، شمال شرق خوزستان، لرستان،‌کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی اردبیل، گیلان، غرب مازندران، جنوب و غرب اصفهان و ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های تهران،‌البرز، قزوین و زنجان است.

در این روز در برخی مناطق غرب و دامنه‌های جنوبی البرز رعدوبرق و در مناطق جنوبی کشور رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی فردا در اکثر مناطق کشور بارش پیش بینی شده و شدت بارش در این روز برای استان‌های فارس،‌ کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری،بوشهر، شمال شرق خوزستان، جنوب و غرب کرمان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی و برخی مناطق هرمزگان است.

یکشنبه هفته آینده بارش در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، بوشهر، هرمزگان و بخش‌هایی از خراسان شمالی ادامه داد. شدت بارش‌های این روز برای فارس، خراسان جنوبی، جنوب بوشهر، هرمزگان، کرمان، اردبیل، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، گیلان و جزایر واقع در تنگه هرمز و مرکز خلیج‌فارس است. بارش در مناطق شمال غرب، غرب و دامنه‌های البرز غالبا به‌صورت برف خواهد بود.

روز دوشنبه هفته آینده به جز نواحی کویر مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز شرقی در بیشتر مناطق کشور بارش روی می‌دهد که در مناطق جنوبی باران و در امتداد رشته‌های کوه‌های زاگرس و البرز،‌غرب و شمال غرب بارش‌ها به‌صورت برف است.

سه‌شنبه آینده در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین،‌ زنجان و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی بارش پیش‌بینی شده است.

از امروز تا یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش 7 تا 10 درجه‌ای دما و در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش 5 تا 7 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است. از یکشنبه تا سه‌ اینده نیز در شمال شرق، شرق، جنوب غرب و مرکز کشور دما 5 تا 8 درجه کاهش می‌یابد.

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف و رخداد مه.

منطقه اثر:

جمعه 1400/10/24 : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، شمال سمنان، کردستان، کرمانشاه، همدان، خوزستان، ایلام، تهران، البرز، قم، قزوین، زنجان، مرکزی، نیمه شرقی فارس، نیمه غربی کرمان، غرب یزد، ارتفاعات گلستان.

شنبه 1400/10/25 : اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان، اصفهان، نیمه شمالی کرمان، یزد، خراسان شمالی، جنوب سمنان، غرب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات استان‌های تهران، البرز، مازندران، قزوین.

یکشنبه 1400/10/26 : مازندران، گلستان، کردستان، غرب کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی و نیمه شمالی و غرب سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 1400/10/27 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، نیمه شمالی فارس، نیمه شمالی و غرب سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی کرمان، بوشهر، جنوب یزد، خراسان رضوی، گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، پدیده مه، کاهش دید بویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی برای برف روبی در مناطق سرد‌سیر

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: شنبه 1400/10/25

زمان پایان: شنبه 1400/10/25

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی.

منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و شرق کرمان.

اثر مخاطره: خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازهای موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: حفظ و مستحکم کردن سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در تردد و پارک خودرو در اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره.

نظرات بینندگان