arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

امیدهای جو بایدن برای اصلاح قوانین انتخاباتی نقش بر آب شد

با مخالفت دو سناتور دمکرات به نظر می‌رسد امید‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای اصلاحات گسترده در سیستم انتخاباتی نقش بر آب شده باشد. آقای بایدن استدلال می‌کرد که به دلیل مخالفت جمهوری خواهان برای تصویب این اصلاحات باید یک ماده آیین‌نامه‌ای موسوم به "فیلیباستر" در سنا لغو شود تا دمکرات‌ها بتوانند با یک اکثریت ساده آن‌ها را وضع کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: با مخالفت دو سناتور دمکرات به نظر می رسد امیدهای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای اصلاحات گسترده در سیستم انتخاباتی نقش بر آب شده باشد.

آقای بایدن استدلال می کرد که به دلیل مخالفت جمهوری خواهان برای تصویب این اصلاحات باید یک ماده آیین‌نامه ای موسوم به "فیلیباستر" در سنا لغو شود تا دمکرات ها بتوانند با یک اکثریت ساده آنها را وضع کنند.

اما کِرستِن سینِما سناتور دمکرات گفت که لغو فیلیباستر "بیماری تفرقه که کشور ما دچار آن است" را تشدید خواهد کرد.

آقای بایدن که برای فشار بر اعضای حزب خود به کنگره رفته بود گفت "مطمئن نیست" که برنامه هایش عملی باشد.

در شیوه "فیلیباستر" سناتورهای مخالف طرح با سخنرانی طولانی تا پایان وقت تعیین شده در دستور کار، مانع از رای‌گیری درباره آن می‌شوند. برای جلوگیری از فیلیباستر، رای ۶۰ درصد (یا سه پنجم) سناتورهای حاضر در جلسه برای ختم مذاکرات لازم است.

این مجلس هم اکنون ۵۰-۵۰ میان دو حزب تقسیم شده و کامالا هریس معاون رئیس جمهور می تواند در مواردی که آرا مساوی باشد رای پیروزی را به نفع دمکرات ها ثبت کند.

دمکرات ها خواستار تصویب دو طرح "آزادی ثبت رای" و "قانون جان لوئیس برای پیشبرد حقوق ثبت رای" هستند.

هدف این طرح ها که با مخالفت کامل جمهوری خواهان روبرو شده، از جمله اعمال یک استاندارد فدرال بر انتخابات است که به معنی بزرگترین اصلاحات بعد از چند دهه در این زمینه خواهد بود. انتخابات سراسری در آمریکا در سطح ایالتی برگزار می شود.

آقای بایدن روز پنجشنبه به کنگره رفت به این امید که بتواند قانونگذاران حزب خود را نسبت به لغو "فیلیباستر" برای تصویب این طرح ها قانع کند.

اما او بعد از دیداری با آنها اذعان کرد که مخالفت دو سناتور از ایالت های محافظه کار - ویرجینیای غربی و آریزونا - مانع پیشروی این طرح ها می شود.

آقای بایدن گفت: "جواب صادقانه این است که نمی دانم آیا می توان این را عملی کرد یا نه."

با این حال او افزود که به نبرد برای تصویب آنها ادامه خواهد داد.

سناتور سینما، اهل آریزونا، و سناتور جو منچین از ویرجینیای غربی، هر دو با لغو "فیلیباستر" مخالفت کردند.

دمکرات ها می گویند که این لوایح باید برای مقابله با قوانین جدید انتخابات که اخیرا در بسیاری مجالس ایالتی تحت کنترل جمهوری خواهان وضع شده تصویب شود.

از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، ایالت‌هایی که دولت‌های محلی آنها در دست جمهوریخواهان است شرایط سخت تری را در زمینه نظارت بر ثبت نام رای‌دهندگان و بررسی صحت آرا اعمال کرده اند. بسیاری از جمهوری خواهان، با الهام از دونالد ترامپ، این ادعا را تکرار کرده اند که در انتخابات اخیر تقلب گسترده‌ای به نفع جو بایدن روی داد. این درحالی است که شواهدی در مورد تقلب ارائه نشد و دادگاه ها تمامی درخواست های کارزار ترامپ برای رد نتایج را رد کردند. برخی از این قضات کسانی بودند که دولت ترامپ منصوب کرده بود.

مجلس نمایندگان که دموکرات‌ها در آن اکثریت دارند سال پیش طرح "آزادی ثبت رای" و "قانون جان لوئیس برای پیشبرد حقوق ثبت رای" را تصویب کرد و برای تصویب نهایی به سنا فرستاد. برای تبدیل این طرح‌ها به قانون، تصویب در سنا و امضای رئیس جمهوری لازم است.

طرح اول همه ایالت‌های آمریکا را ملزم می‌کند یک شیوه واحد رای‌دهی را به کار گیرند در حالیکه در حال حاضر مقررات آنها یکسان نیست. طرح جان لوئیس هم دولت‌های ایالتی را ملزم می‌کند برای اصلاح قوانین انتخاباتی خود مجوز دولت فدرال را کسب کنند.

نظرات بینندگان