arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

ترکیه و ارمنستان نسبت به عادی سازی روابط دوجانبه ابراز خوشبینی کردند

در پی اولین دور مذاکرات ترکیه و ارمنستان در روز جمعه، دو طرف این مذاکرات را "سازنده و مثبت" توصیف کرده که باعث خوشبینی نسبت به برقراری روابط و بازگشایی مرز‌های دو کشور شده است. از دهه ۱۹۹۰ روابط سیاسی و تجاری بین این دو کشور همسایه قطع بوده و مذاکرات امروز در مسکو اولین دیدار اعلام شده مقامات دو کشور از زمان "توافق صلح" سال ۲۰۰۹ میلادی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: در پی اولین دور مذاکرات ترکیه و ارمنستان در روز جمعه، دو طرف این مذاکرات را "سازنده و مثبت" توصیف کرده که باعث خوشبینی نسبت به برقراری روابط و بازگشایی مرزهای دو کشور شده است.

از دهه ۱۹۹۰ روابط سیاسی و تجاری بین این دو کشور همسایه قطع بوده و مذاکرات امروز در مسکو اولین دیدار اعلام شده مقامات دو کشور از زمان "توافق صلح" سال ۲۰۰۹ میلادی است.

انتظار می‌رفت این توافق به نزدیک به یک قرن خصومت بین دو طرف خاتمه دهد و راه را برای برقراری روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه هموار کند اما این سند به تصویب پارلمان‌های دو کشور نرسید و روابط آنها همچنان پر تنش بوده است.

وزیران خارجه دو کشور گفته‌اند گفتگوهای امروز می‌تواند زمینه عادی‌سازی روابط دوجانبه را بدون پیش شرط فراهم کند.

ترکیه و ارمنستان در مورد چند موضوع اختلاف دارند. ارمنستان دولت ترکیه را برای کشته شدن یک و نیم میلیون ارمنی در سال ۱۹۱۵ در دوران حکومت عثمانی پاسخگو می‌داند و این کشتار را نسل‌کشی عمدی دانسته است.

دولت ترکیه تایید می‌کند شماری از ارمنی‌های ساکن آن کشور در جریان جنگ داخلی کشته شدند اما رقم اعلان شده توسط ارمنستان و اتهام نسل‌کشی عمدی را رد می‌کند.

پیگیری دولت ارمنستان و ارمنی‌های ساکن برخی کشورهای غربی باعث شده است که این کشورها هم این واقعه تاریخی را "نسل کشی" اعلام کنند.

تنش در روابط دو کشور همچنین ناشی از اختلاف مرزی بین ارمنستان و آذربایجان است. ترکیه از موضع آذربایجان حمایت می‌کند و در برخوردهای نظامی با ارمنستان به آن کشور کمک کرده است.

به نظر می‌رسد تلاش برای مصالحه با ارمنستان بخشی از برنامه ترکیه برای گسترش نفوذ خود در منطقه باشد. در حالیکه رویکرد دولت اسلامگرای ترکیه با انتقاداتی در غرب مواجه بوده، مقامات آن کشور ظهور این کشور به عنوان یک قدرت منطقه‌ای را مطرح کرده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه و ارمنستان با صدور بیانیه‌‌های مشابه گفته‌اند که تاریخ بعدی مذاکرات بعدا اعلام خواهد شد. منابع دیپلماتیک ترکیه گفته‌اند که مذاکرات امروز هیئت‌های دو طرف حدود یکساعت و نیم به طول انجامید.

نظرات بینندگان