arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۲۴ دی ۱۴۰۰

سهم چشمگیر شرکت بیون‌تک در رشد اقتصادی سال ۲۰۲۱ آلمان؛ ۱۶ تا ۱۷ میلیارد یورو فروش در یک سال

نزدیک به یک پنجم رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۱ مدیون شرکت داروسازی بیون‌تک، از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا است. کارشناسان معتقدند تاثیر فعالیت این شرکت در افزایش تولید ناخالص داخلی آلمان بسیار آشکار است. سباستین دولین، مدیر علمی موسسه اقتصاد جهانی می‌گوید به یاد ندارد که تا کنون یک شرکت آلمانی به تنهایی چنین سهمی در تولید ناخالص داخلی آلمان داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: نزدیک به یک پنجم رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۱ مدیون شرکت داروسازی بیون‌تک، از تولیدکنندگان مهم واکسن کرونا است. کارشناسان معتقدند تاثیر فعالیت این شرکت در افزایش تولید ناخالص داخلی آلمان بسیار آشکار است.

شرکت داروسازی بیون‌تک در نخستین ماه‌های آغاز پاندمی کرونا موفق شد با همکاری شرکت آمریکایی فایزر نخستین واکسن برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ را به بازار عرضه کند.

این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر ماینز قرار دارد در مدت زمان کوتاهی موفق شد از یک موسسه معتبر پژوهشی به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی بین‌المللی تبدیل شود و ارزش سهام آن به شکلی باورنکردنی رشد کرد.

شبکه خبری ntv جمعه، ۱۴ ژانویه گزارش داد، یک موسسه پژوهش‌های اقتصادی نزدیک به اتحادیه‌های کارگری و موسسه اقتصاد جهانی مستقر در شهر کیل برآورد می‌کنند که سهم شرکت بیون‌تک از رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در سال گذشته میلادی که ۷ /۲ درصد بوده نزدیک به یک پنجم آن (حدود نیم درصد) است.

نقش بی‌سابقه بیون‌تک در رشد اقتصادی آلمان

سباستین دولین، مدیر علمی موسسه اقتصاد جهانی می‌گوید به یاد ندارد که تا کنون یک شرکت آلمانی به تنهایی چنین سهمی در تولید ناخالص داخلی آلمان داشته باشد.

میشائیل کوهن، از اداره فدرال آمار آلمان تائید کرده که نقش شرکت بیون‌تک در رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۱ کاملا مشهود است.

او در عین حال از اظهار نظر درباره سهم این شرکت در تولید ناخالص داخلی سال گذشته خودداری کرده و می‌گوید با وجود علاقمندی‌های فراوان برای آگاهی از این مسئله، اداره فدرال به طور اصولی درباره تک تک شرکت‌ها اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نمی‌کند.

شرکت بیون‌تک سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و پژوهش‌های آن بیشتر بر تولید واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان متمرکز بوده است.

۱۶ تا ۱۷ میلیارد یورو فروش در یک سال

واکسن کرونا نخستین محصول این شرکت است که در همکاری با شرکت فایزر به بازارهای جهانی عرضه شد. بیون‌تک می‌گوید سال گذشته بین ۱۶ تا ۱۷ میلیارد یورو فروش داشته است.

سباستین دولین با اشاره به این که کل درآمد شرکت بیون‌تک در سال ۲۰۲۰ به نیم میلیارد یورو هم نمی‌رسید می‌گوید افزایش این درآمد در سال بعد یک جهش چشمگیر است که بر رشد کل اقتصاد آلمان تاثیر گذاشته است.

او می‌گوید بیون‌تک برای تولیدات خود به نسبت مواد اولیه بسیار ناچیزی از خارج وارد کرده و به همین دلیل درآمد آن را باید تقریبا به طور کامل به عنوان ارزش افزوده اقتصاد آلمان تلقی کرد.

بیون‌تک به جز درآمد حاصل از فروش واکسن‌هایی که در آلمان تولید می‌شوند از فایزر، شرکت آمریکایی همکار خود نیز میلیاردها دلار حق امتیاز دریافت می‌کند.

اوزلم تورجی و همسرش اوگور شاهین، دو شهروند ترک/ آلمانی که شرکت بیون‌تک را بنیان گذاشته‌اند به پاس پژوهش‌ها و تلاش‌های نجات‌بخش‌شان مارس ۲۰۲۱ بالاترین نشان افتخار آلمان را دریافت کردند.

نظرات بینندگان