arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۲۶ دی ۱۴۰۰

رئیس صدا و سیما: توافق با ارشاد بر سر نمایش خانگی در مراحل نهایی است

پیمان جبلی درباره نتیجه مذاکره با وزارت ارشاد برای نظارت بر نمایش‌خانگی و اینکه کنترلِ این فضا کماکان در دستِ صداوسیما و ساترا خواهد بود یا خیر،گفت: ما پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و خدمت وزیر ارشاد ارائه دادیم. این پیش‌نویس با موافقت کلی هر دو طرف مواجه شده و ما بر این پیشنهاد مشترک،کارهای نهایی را انجام می‌دهیم و امیدواریم ظرف روزها و هفته‌های آینده آماده شود و به راهکاری مشترک منتهی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: پیمان جبلی درباره تغییرات مدیریتی سازمان صدا و سیما با ارائه فرمولی در این خصوص گفت: قصدمان این نیست که تحولی نمایشی انجام دهیم قصدمان این است که تحول ریشه‌دار و پایدار و ماندنی انجام دهیم تا رسانه ملی به ظرفیت لازمی که دارد برسد.

 پیمان جبلی که چند ماهی است سکان هدایت رسانه ملی را برعهده گرفته بارها این سؤال را برای اهالی رسانه به وجود آورده که تغییرات در معاونت‌ها خصوصاً معاونت سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی از چه زمانی و با چه رویکردی آغاز خواهد شد؛ چرا که در گفت‌وگو با برخی از سریال‌سازان و برنامه‌سازان این موضوع مطرح شده که طرح و ایده‌مان را ارائه کرده‌ایم اما منتظریم که تغییرات به کجا خواهد رسید.

این موضوع را امروز در حاشیه مراسم بزرگداشت مادران و همسران شهدا از پیمان جبلی رئیس صدا و سیما پیگیری کردیم و او در پاسخی درباره تغییرات در سیما، گفت: "من بارها گفته‌ام در این دوره ما اولویت را به تحول می‌دهیم و ملزومات تحول؛ ملزومات تحول در رویکرد، محتوا و سازوکار است. آن‌ چیزی که برای ما اولویت دارد این است که نقشه تحولی ما وقتی روشن شد سازوکارها و انتصابات را براساس آن انجام می‌دهیم. ما در حال حاضر تمرکز جدّی‌مان بر تحولِ رویکرد و محتواست."

جبلی درباره موضوع دیگری که به عنوان مطالبه مردم مطرح شده و او جزو دغدغه‌ها و وعده‌های خود قرار داده سؤال کردیم؛ همان موضوع بازگشت چهره‌های کاربلد که برخی از این چهره‌ها یا در گفت‌وگوهایشان و یا در پُست‌های صفحه‌های مجازی‌شان به نوعی رغبتشان را برای حضور دوباره‌ در تلویزیون اعلام کرده‌اند. او در این باره هم به خبرنگار تسنیم گفت: "من این موضوع را چندین بار مطرح کرده‌ام و روی آن ایستاده‌ام و برای‌مان اهمیت دارد که چهره‌های محبوب و کاربلد که منشأ اثر در رسانه‌ملّی بوده‌اند و می‌توانند باز هم این اثر را در رادیو و تلویزیون داشته باشند به خانه خودشان برگردند و کارشان را پیش ببرند. تمامی سرمایه‌های انسانی ما برای‌مان مهم و عزیزند و جای‌شان برای همیشه در رسانه‌ملی باز خواهد بود. در دوره تحولی جدید، امیدوارم بتوانیم صیانت خوبی از چهره‌ها داشته باشیم."

جبلی درباره آسیب‌شناسی نقاط ضعف و قوتِ رسانه ملّی هم توضیحاتی داد و گفت: ما در حال حاضر با آسیب‌شناسی دقیقی که داریم تلاش می‌کنیم با استفاده از نظر کارشناسان داخل و خارج سازمان آسیب‌های فرایندهایی را که منجر به شرایطی شده که از ظرفیت رسانه ملی نشود حداکثر استفاده را کرد، داریم شناسایی می‌کنیم. این آسیب‌ها به تدریج ما را به تحول در رویکرد می‌رساند و بعد تحول در محتوا. تحول در ساز و کارها و ساختارها و مناصب را موکول کردیم به تحول در رویکرد و محتوا. یعنی هر ساختار و هر جایگاهی که به این تحول کمک کند باقی خواهد ماند و هر ساختاری که نتواند با این تحول همراهی کند تغییر خواهد کرد.

او همچنین درباره زمان اجرای این طرح تحول نیز گفت: ما مراحل مهمی را پشت سر گذاشتیم و در چهار ماه گذشته جلسات بسیار مفصل و متعددی را با همه کارشناسان و مدیران در داخل و بیرون سازمان داشتیم. قصدمان این نیست که تحولی نمایشی انجام دهیم قصدمان این است که تحول ریشه‌دار و پایدار و ماندنی انجام دهیم تا رسانه ملی به ظرفیت لازمی که دارد برسد.

جبلی درباره اینکه در فضای مجازی مدام درباره بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون صحبت می‌شود نیز گفت: هر بار که این سؤال مطرح می‌شود جواب من همان است، عادل فردوسی‌پور کارمند صدا و سیما است. از نظر ما نیروی سازمان صدا و سیما هستند و هیچ‌گونه منعی وجود ندارد و ما در خدمت ایشانیم. حضور عادل فردوسی‌پور بلامانع است.

وی درباره نتیجه مذاکره با وزارت ارشاد برای نظارت بر نمایش‌خانگی و اینکه کنترلِ این فضا کماکان در دستِ صداوسیما و ساترا خواهد بود یا خیر،گفت: ما پیش‌نویسی تهیه کرده‌ایم و خدمت وزیر ارشاد ارائه دادیم. این پیش‌نویس با موافقت کلی هر دو طرف مواجه شده و ما بر این پیشنهاد مشترک،کارهای نهایی را انجام می‌دهیم و امیدواریم ظرف روزها و هفته‌های آینده آماده شود و به راهکاری مشترک منتهی شود.

رئیس رسانه ملّی همچنین درباره کلیات این پیش‌نویس تأکید کرد: به صورت طبیعی نظارت بر محتوای نمایش خانگی و نظارت بر انتشار محتوای خانگی بر عهده ساترا است اما حتماً وزارت ارشاد به عنوان دستگاه فرهنگی بسیار مهم در کشور در این فرآیند نقش مؤثر خود را خواهد داشت.

 

نظرات بینندگان