arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۰ - ۲۷ دی ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ دی ۱۳۷۷: ناراحتی لاریجانی از خاتمی پس از پخش «چراغ»/ هاشمی: خودت شروع کردی / رهبری یونسی را برای وزارت اطلاعات پذیرفته اما خاتمی مردد است

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى على لاریجانى، [رییس سازمان صدا و سیما]آمد. از حمله‌هاى زیادى که این روز‌ها علیه او مى‌شود، به خاطر مصاحبه با آقاى [روح‌الله]حسینیان، ناراحت است وگفت، بمباران شدید مى‌شود. گفتم، شما آن‌ها را بمباران کردید، بعضى از ترکش‌ها، به خودت برمى‌گردد. ناراحت است از اینکه آقاى [سیدمحمد]خاتمى، [رییس‌جمهور]گفته، در جلسه هیأت دولت شرکت نکند و آن را توطئه مى‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

[آقای صحت‌ایویچ مُرادف]، ریيس مجلس تركمنستان، با جمعى از نمايندگان مجلس‌شان آمدند. صحبت‌ها بر سر همكارى و زمينه‌هاى وسيع همكارى و زمينه‌هاى خوب بود كه من و آقاى [صفرمراد] نيازُف، [رییس‌جمهور ترکمنستان]، به‌ وجود آورده‌ايم. دعوت‌كردند كه باز هم سفري به تركمنستان بروم. [آقای معمی هلاکو]، نماينده گنبدكاووس‌كه همراه ریيس‌مجلس تركمنستان بود، از خطبه‌هاى جمعه اخير، قدردانى و تشكركرد و گفت، سدگلستان تكميل شده وكشت ‌زيتون در منطقه، روان شده است.

كميسيون زيربنايى [و امور تولیدی]، جلسه داشت. [آقای محمد سعیدی‌کیا]، وزير جهاد [سازندگی]، گزارش وضع جنگل‌ها را داد وگفت، بعد از انقلاب حدود 300 هزار هكتار جنگل تخريب‌شده و به‌جاي آن 220 هزار هكتار جنگل‌احيا شده و به‌طوركلى از سال 1334 تا 1375 جمعاً هزار و 800 هكتار اراضى جنگلى - و نه جنگل- تبديل به مرتع و اراضى كشاورزى و يا منطقه مسكونى شده است. سياست‌هاى‌كلى منابع طبيعى مورد بحث است؛ دو بند تصويب شد.

بعد از جلسه، آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت]، براى اقدام جهت اصلاح قيمت نفت، مشورت‌كرد. آقاي محسن رضايى، [دبیر مجمع]، خبر داد كه مى‌خواهد روزنامه تأسيس‌كند و نيز از تضعيف مداوم رهبرى، اظهارنگرانى‌كرد. قبل از جلسه، آقاى [حسن] صانعى از خطبه‌هاى جمعه قدردانى‌كرد و گفت، لازم است براى اصلاح اموركه خطرزا شده، خودت دخالت‌كني.

عصر آقاى على لاريجانى، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد. از حمله‌هاى زيادى كه اين روزها عليه او مى‌شود، به خاطر مصاحبه با آقاى [روح‌الله] حسينيان، ناراحت است وگفت، بمباران شديد مى‌شود. گفتم، شما آنها را بمباران كرديد، بعضى از تركش‌ها، به خودت برمى‌گردد. ناراحت است از اينكه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] گفته، در جلسه هیأت دولت شركت نكند و آن را توطئه مى‌داند. پذيرش او را در دولت، مشروط به عذرخواهى‌كرده‌اند. انتقاد داشت، از آقاى خاتمى‌كه برخلاف شعار از آزادي و چندصدایى و انتقاد، تحمل انتقاد را ندارد و گفت، رسانه‌هاى طرفدار او، فضایى درست‌كرده‌اندكه‌كسى جرأت نكند، از او و دولت انتقاد‌كند؛ مثل تكفير. در مورد انتخابات شوراها، خواست‌كه به [حزب] كارگزاران [سازندگی]، بگويم چند نفر از افراد جامعه روحانيت مبارز را در ليست بگذارند و برعكس.

افطار با آقايان [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] و [علی‌اکبر] ناطق[نوری، رییس‌ مجلس]، میهمان آقاى خاتمى بوديم. دربارة آقاى لاريجانى، به آقاى خاتمى‌گفتم‌كه مصلحت نيست كه در هیأت دولت، شركت نداشته باشد.گفت، اگر جبران كنند، مى‌پذيريم. دربارة آیت‌الله منتظرى گفت، بعد از اطلاعيه جديد قرارشده در دبيرخانه [شورای عالی امنیت ملی]، بررسى مجدد، براى كم كردن خطر شود. دربارة مسایل و درگيرى‌هاى امام‌جمعه اصفهان، قرارشد هيأتى براى اصلاح برود.

دربارة مشاجرات مطبوعاتي براي قتل‌ها، قرار شد دبيرخانه شوراى عالى امنيت ملی، كنترل‌كنند. دربارة مسایل قتل‌ها، گزارش بازجويى‌ها را دادند؛ معلوم شد، چيز جديدى به‌دست نيامده است. آقايان [مصطفی] موسوى، [= کاظمی] و صادق [مهدوی= مهرداد عالیخانی]، آقاى دُرّى، [وزیر اطلاعات] را متهم مى‌كنندكه مطلع و راضي بوده و آقاى دُرّى، منكر است و آقاى خاتمى اصرار دارد كه آقاى دُرّى عوض شود و هنوز با آيت‌الله خامنه‌اى بر سر وزير جايگزين، به توافق نرسيده‌اند. آقاى خاتمى، بنا دارد آقاى [اسماعیل] شوشترى را پيشنهاد كند؛ رهبري آقاي [علی] يونسى را قبول‌كرده، ولى آقاى خاتمى ترديد دارد كه او را بپذيرد، يا نپذيرد.

آقاى خاتمى‌گفت، به آقايان [عبدالله] نورى و [سیدمحمد موسوی] خویينى‌ها و [سعید] حجاريان و... گفته است كه چرا توقع مردم را در مورد برخورد با مسأله قتل‌ها بالا مى‌برند. آنها از آقاى خاتمى، انتظار دارند كه برخورد تُندتركند و بر سر اين مسأله اختلاف دارند. از تُندروى آنها و نيز جلسات آقاى [جلال‌الدین] طاهرى در اصفهان، ناراضى است.

نظرات بینندگان