arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۶۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۱

دلایل پیدایش شی نورانی در آسمان از دید کارشناسان نجوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساعت 22:18 دقیقه شب گذشته شی نورانی در اکثر شهرهای ایران از جمله تهران، تبریز، همدان، شیراز، کرج، تهران، کرمانشاه، شاهرود و مشهد مشاهده شد که به باور متخصصان این پدیده ناشی از نشت سوخت از مخزن موشک است.

به گزارش خبرنگار مهر، در شامگاه شب گذشته پنج شنبه 18 خردادماه شی نورانی در آسمان شهرهای مختلف ایران مشاهده شد.

آسمان ایران در سال 1386 نیز چنین پدیده ای را تجربه کرده بود که به باور کارشناسان این پدیده می تواند ناشی از نشت سوخت مخازن موشکی باشد که از کشور روسیه به فضا پرتاب می شود.

جزئیات مشاهده شی نورانی در ایران

محمد رحیمی در گفتگو با خبرنکار مهر با اشاره به جزئیات این پدیده افزود: در حوالی ساعت 22 شب گذشته (پنجشنبه 18 خرداد ماه) گزارشهایی از شهرهای مختلف کشور حاکی از مشاهده پدیده نورانی در آسمان منتشر شد که تاکنون موفق به شناسایی ماهیت این پدیده نشدیم.
عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران با تاکید بر اینکه در خصوص ماهیت این پدیده نمی توان گفت، اظهار داشت: احتمال می رود این پدیده ناشی از فعالیت های فضایی و پرتاب موشک به فضا باشد.

وی با اشاره به سابقه مشاهده این نوع اشیای نورانی در کشور، خاطرنشان کرد: در سال 86 نیز چنین پدیده ای در آسمان شب رخ داد و شی نورانی در اکثر شهرهای کشور از سوی منجمان کشور مشاهده شد. این نور ناشی از نشت سوخت از مخزن موشک روسی بوده که در فضا پرتاب شده بود.

رحیمی با بیان اینکه احتمالا شی نورانی مشاهده شده در شب گذشته ناشی از نشت مخزن موشک های پرتابی روسیه باشد، ادامه داد: این نورهمانند سال 86 به صورت مخروطی مشاهده شده است.

مشاهده در 3 کشور

اسدالله قمری نژاد - دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این شی نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشکها باشد، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می کند و وارد جو زمین می شود می سوزد و به صورت شی نورانی مخروطی شکل دیده می شود.

وی با تاکید بر اینکه این شی نورانی در اکثر شهرهای ایران مشاهده شده است، اظهار داشت: این شی علاوه بر ایران در برخی از کشورها چون ترکیه و آذربایجان نیز مشاهده شده است.

قمری نژاد همچنین خاطر نشان کرد: مشاهده این پدیده در وسعت بسیار زیاد نشان دهنده ارتفاع بسیار زیاد این شی است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
9
بنازم به تکنولوژی روسیه که ازموشک هاش سوخت نشت میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وانگهی مگه سوخت بالای جو این نوع موشک ها ازنوع سوخت مایع هست ؟؟؟؟
بدبخت ماکه افتادیم دنبال تکنولوژی عصر حجر روسیه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
1
من و سعید هم دیدیمش
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
عالی بود
نشاط
|
GERMANY
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
سلام من از کرمانشاه حدود ساعت ده و ربع , بوضوح این شی نوروانی را دیدم ابتدا ماننده چراغ قوه ای که فقط نور آن مشخص بود دیده میشد بعد چیزی شبیه دود سفید رنگی از قسمت نوروانی بیرون آمد و بصورت ظاهری قیف در آمد و سپس یک دایره نیز در جلو شکلی که بوجود آمده بود با گاز سفید رنگ منتشر شد
مشهد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
0
من این پدیده را در آسمان مشهد مشاهده کردم اما شی نورانی مخروطی شکل که راس آن بسیار پر نور بود پس از مدت کوتاهی به صورت یک کره غبار یا بخار مانند در آمد که به سرعت شعاع آن افزایش یافت و این افزایش شعاع خیلی زیاد بود اما تراکم غبار کم شد و ناپدید گردید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
2
0
این اتفاق همزمان با پیش زمینه شایعه پپسی و قبل از مذاکرات هسته ای اتفاق افتاده، تو خود بخوان حدیث مفصلی از این ....
عباس قمچیلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۹
0
9
با سلام
منکه از نجوم هیچی سر در نمیارم اینو میدونم که :سوخت موشکهای قاراپت روسی که به ادعای خودشون 100 متر خطا در 11000 کیلومتر داره مایع نیست و کاملا جامده
معمولا سوخت این موشکها وقتی به مدار خودش میرسه دیگه سوخت تقریبا تموم شده هچچچچچچ مخزنشم یه جایی تقریبا نزدیکای پایگاه پرتاب ول شده تا بقیه موشک سبک شه بنابر این موضوع مخزن منتفیه
همه میدونیم وقتی یک شیی حالا هر چی میخواد باشه وقتی وارد جو میشه به علت سرعت ناشی از جاذبه و اصطکاک میسوزه شدید هم میسوزه تا تموم شه و به خاکستر تبدیل بشه این اگه نباشه هر ثانیه هزاران سنگ به زمین برخورد میکنه و مثل کره ماه آبله به رو میشه خوب؟
با توجه به این عکسها بنده فکر میکنم یه اشکالی در برنامه روسها پیش اومده و موشک قاراپتشون پس از اوج گرفتن و خروج از جو قبل از اینکه بتونه کلاهکهاشو به هدف بزنه از کنترل خارج شده سپس وارد جو شده ( به داخل جو هدایتش کردن)و سوخته و احتمالا بر اثر زیاد شدن حرارت در یه نقطه منفجر شده .نشت از مخزن با عقل من جور نمیاد.سوات هم که نداریم
اما چرا میگم قاراپت چون موشک بالستیک دقت نداره فقط به درد حملات هسته ای میخوره 10 کیلومتر خطا داره که بالاخره هدف نابود میشه
چرا خطا داره چون از جو خارج میشه و موقع برگشت دانشمند محاسب باید خیلی چیزها مثل درجه حرارت هوا بودن یا نبودن ابر ووو........خیلی چیزای دیگه رو محاسبه کنه که نه وقت داره و نه این فاکتورها ثابت میمونند .بنابر این فقط موشکهایی که کروز هستند یعنی لحظه به لحظه با جی پی اس و ماهواره کنترل میشن میتونن نقطه زنی کنن .
نظرات بینندگان