arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

یک کارشناس: حتی با توافق هم دلار زیر ۲۵ هزار تومان نمی‌آید

علی حیات نیا تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است، اگر مذاکرات لغو تحریم‌ها هم به نتیجه برسد، بعید است قیمت دلار به زیر ۲۵ هزار تومان برگردد. حیات‌نیا از تاثیرپذیری بسیار اندک نرخ طلا از توافقات لغو تحریم‌ها هم یاد و خاطرنشان کرد: افت قابل توجهی هم در قیمت طلا نخواهیم داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است، اگر مذاکرات لغو تحریم‌ها هم به نتیجه برسد، بعید است قیمت دلار به زیر 25 هزار تومان برگردد.

علی حیات نیا از تاثیر به نتیجه رسیدن مذاکرات لغو تحریم‌ها بر بازارهای مالی ایران یاد کرد و گفت: از آنجایی که طی چند وقت اخیر زمزمه‌هایی از توافق احتمالی به گوش می‌رسد، افت قیمت دلار آغاز شده که ناشی از جو روانی است.

وی افزود: در مجموع معتقدم توافقات بین‌المللی باعث ریزش شدید قیمت دلار نخواهد شد و بعید است نرخ دلار به زیر قیمت 25 هزار تومان برسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی پیش‌بینی کرد، حتی در صورت توافق، حداقل تا سال آینده قیمت دلار بین 25 تا 27 هزار تومان در نوسان باشد و افت چشمگیری نداشته باشد.

حیات‌نیا از تاثیرپذیری بسیار اندک نرخ طلا از توافقات لغو تحریم‌ها هم یاد و خاطرنشان کرد: افت قابل توجهی هم در قیمت طلا نخواهیم داشت.

وی قیمت جهانی طلا، قیمت نفت، میزان تولید طلا در کشورهای آفریقایی و عرضه و تقاضا را از مهمترین عوامل اثرگذار بر نرخ طلا دانست و تاکید کرد: با این اوصاف بعید است توافقات بین‌المللی قیمت طلا را چندان تحت تاثیر قرار بدهد و اگر کاهش بسیار اندکی هم رخ دهد، بیشتر ناشی از جو روانی خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی از تبعات منفی توافق بر بازار سرمایه هم یاد کرد و گفت: احتمال ریزش بیشتر در بازار سرمایه وجود دارد، البته این ریزش هم چندان پررنگ نیست.

حیات‌نیا از افت شاخص بورس طی حدود دو ماه اخیر که احتمال توافق مطرح شده یاد کرد و گفت: از آنجایی که بورس تا حدی که امکان داشته ریزش کرده، بعید است در این بازار نیز افت چشمگیری را شاهد باشیم.

وی درباره چرایی افت شاخص بورس به دنبال لغو تحریم‌ها هم اظهار کرد: بسیاری از صنایع بزرگ و اثرگذار بورس خصوصا در حوزه پتروشیمی، فولاد، صنایع فلزی و... صادراتی هستند و در صورت توافق و حتی افت مختصر قیمت دلار باز هم حاشیه سود آنها کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه وضعیت بازار سرمایه بدتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است لغو تحریم‌ها در مجموع تاثیر چندان جدی بر بازارهای مالی و آنچه که برای مردم محسوس است نخواهد داشت، اما می‌تواند از طریق افزایش درآمدهای دولت، امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر و... به اقتصاد کشور کمک کند.

نظرات بینندگان