arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

متخصص تغذیه: هنگام تزریق واکسن کرونا ناشتا نباشید

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تغذیه سالم را در دوران کرونا و واکسیناسیون مهم برشمرد و گفت: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن نباید ناشتا باشند بلکه باید از قبل به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تغذیه سالم را در دوران کرونا و واکسیناسیون مهم برشمرد و گفت: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن نباید ناشتا باشند بلکه باید از قبل به میزان کافی آب و مایعات بنوشند.

عسگری فقان‌پور افزود: برای تزریق واکسن به رژیم غذایی ویژه ای نیاز نیست ، اما لازم است از مواد غذایی که بـه سـلامت و افزایش سیستم ایمنی بدن در زمان واکسیناسیون کمک می کند ، استفاده کنیم.

وی با اظهار این که تقویت سیستم ایمنی علائم و عوارض احتمـالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل می رساند ،گفت: دستگاه گوارش ما بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهد چون این دستگاه پر از فلور طبیعی یا همان پروبیوتیک است که می تواند با بسیاری از بیماری ها مبارزه کند بنا بر این باکتری های مفید بدن ما با مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر تقویت می شود و با غذاهای فرآوری شده، پرچرب و شیرین تضعیف می شود..

این متخصص تغذیه افزود : اگر چه ژنتیک نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد ، اما خواب کافی، فعالیت بدنی مناسب، تغذیه سالم و دوری از استرس از مهم ترین راهکارهایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

وی توضیح این که تقویت سیستم ایمنی بدن سبب می شود فرد کمتر به بیماری مبتلا شود و یا در صورت ابتلا به بیماری سریع تر بهبود یابد ، گفت : هر چقدر سن افراد بالاتر می رود سیستم دفاعی آنها ضعیف تر می شود و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار می گیرد ، همان گونه که کودکان چون در حال رشد هستند و هنوز بدن آنها به طور کامل تکامل نیافته ، آسیب پذیرند و باید تقویت سیستم دفاعی این دو گروه سنی بیشتر توجه گیرد.

فقان پور تعادل و تنوع در برنامه غذایی را یک اصل مهم و ضروری جهت داشتن سیستم ایمنی قوی برشمرد و اظهار داشت : در برنامه غذایی روزانه باید دو اصل تعادل و تنوع را رعایت کرد ؛ تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزیجات، میوه ها، شیر و لبنیات، گوشت ها و تخم مرغ، حبوبات ومغزها قرار دارد و علاوه بر رعایت این موارد باید از مصرف زیاد نمک، مواد شیرین و مواد چرب پرهیز شود.

وی وضعیت تغذیه را بر پاسخ ایمنی ناشی از واکسیناسیون مؤثر دانست و گفت : تغذیه فرد قبل و بعد از تزریق واکسن با تأثیر برعملکرد سیستم ایمنی می‌تواند روی پاسخ مناسب بدن در برابر واکسن تأثیر بگذارد.

این کارشناس تغذیه افزود : افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن علاوه بر اینکه باید میزان کافی آب و مایعات حداقل به میزان روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند، نباید ناشتا باشند و بهتر است قبل از تزریق واکسن یک میان وعده کوچک مانند یک ساندویچ نان و پنیر و گردو مصرف کنند.

وی ادامه داد : برای جلوگیری از بروز سرگیجه یا افت فشار خون هنگام واکسن زدن، لازم است صبحانه یا میان وعـده سـاده ای مصـرف شود و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های سبز، تیره و تـازه مانند اسـفناج، جعفـری، کلم بروکلی میل شود.

فقان پور بر مصرف میوه و سبزیجات روزانه هر فصل تاکید کرد و گفت : با توجه به اهمیت مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه، مصرف آنها در هر فصلی که به بازار می آیند دارای اهمیت است.

وی بر اهمیت مصرف منابع پروتئینی در برنامه غذایی روزانه جهت افزایش توان سیستم ایمنی بدن نیز تا کید کرد و افزود : مهم ترین منابع پروتئین انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوب ، مغزها و دانه ها است که باید در برنامه غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرند.

این تخصص تغذیه نسبت به مصرف زیاد مواد غذایی شیرین، شور و چرپ در برنامه غذایی هشدار داد و افزود: مواد شیرین ، شور و چرپ موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود و توصیه می شود مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد.
مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: در هنگام بی اشتهایی استفاده از وعده های غذایی در حجم کم و دفعات بیشتر نتیجه بخش خواهد بود البته با افزودن چاشنی هایی نظیر آبلیمو، آب نارنج و آبغوره به غذا واشتها تحریک خواهد شد.

 ایرنا

نظرات بینندگان