arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۵ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

سرقت اتصالات بزرگ فلزی پل وردآورد

این روزها همه خودروهایی که در بزرگراه حکیم (شهید همدانی) حد فاصل بلوار اردستانی تا ایران‌خودرو تردد می‌کنند، با چالش روبه‌رو هستند. سرقت بزرگ از اتصالات پل‌ وردآورد یا R11 بزرگراه حکیم بیشتر از 10روز است که این مسیر را مسدود کرده تا ترافیک شدید در برخی از ساعات روز، اهالی منطقه22 را با دردسر مواجه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: این روزها همه خودروهایی که در بزرگراه حکیم (شهید همدانی) حد فاصل بلوار اردستانی تا ایران‌خودرو تردد می‌کنند، با چالش روبه‌رو هستند. سرقت بزرگ از اتصالات پل‌ وردآورد یا R11 بزرگراه حکیم بیشتر از 10روز است که این مسیر را مسدود کرده تا ترافیک شدید در برخی از ساعات روز، اهالی منطقه22 را با دردسر مواجه کند. مسدودشدن این مسیر کوتاه، شهروندان را مجبور کرده تا بلوار اردستانی را دور زده و به آن سوی ایران خودرو هدایت شوند. زیرا عبور خودروها از روی پل وردآورد احتمال ریزش پل را به همراه دارد و شهرداری تهران برای ایمن نگه‌داشتن این محدوده و حفظ جان مردم مجبور به مسدودکردن حد فاصل بلوار اردستانی تا ایران‌خودرو شده است. بعد از استعلام روابط ‌عمومی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از کارگاه R11 تقاطع اردستانی و ایران خودرو، اعلام شد که نیاز به بررسی بیشتری است. با این حال گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که حجم موارد سرقتی بالاست و احتمالا عملیات عمرانی برای ترمیم پل تا پایان سال به طول می‌انجامد. البته معاونت فنی و عمرانی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا میزان سرقت و زمان بازگشایی پل وردآورد مشخص شود.

 

بخشی از پل وردآورد از روی رودخانه چیتگر عبور می‌کند و سرقت اتصالات درست در همان نقطه صورت گرفته و به‌نظر می‌رسد رودخانه مسیر سرقت را هموار کرده است. یکی از اهالی منطقه22 درباره مسدودشدن این مسیر می‌گوید: «صفحه‌های فلزی پل وردآورد که سرقت شده، روی رودخانه قرار دارد و همین مسئله برای اهالی بلوار اردستانی ایجاد مزاحمت کرده است، زیرا دوربرگردانی در اینجا قرار دارد و خودروهای اتوبان حکیم از این دوربرگردان استفاده می‌کنند. در ساعات صبح کل این محدوده مسدود و سبب ایجاد ترافیک شدید شده است.»

سرقت دیوار صوتی و دریچه فاضلاب

سرقت از اموال شهرداری تهران موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست این اتفاق رخ می‌دهد. آخرین سرقت در هفته گذشته روی داد که سارقین تجهیزات دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت را سرقت می‌کردند. پنجشنبه گذشته یکی از 3سارق دستگیر شد و گفت که تجهیزات را به مالخر می‌فروختند. فرد دستگیرشده درباره شیوه سرقت گفته است:‌ من به همراه دوستم سوار بر خودرو می‌شدیم و در اتوبان با سرعت بالا حرکت می‌کردیم. هر دوربینی که عکس نمی‌گرفت و مشکل فنی داشت را شناسایی کرده و آن را با کمان‌اره سرقت می‌کردیم. معمولا شبی یک یا دو سرقت انجام می‌دادیم.»

 

این فرد انگیزه خود را از سرقت تجهیزات دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت، تهیه لباس‌های گران‌قمیت عنوان کرده است. البته پیش از این نیز تجهیرات دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت به سرقت رفته است؛ درست همانند سرقت دریچه‌های فاضلاب و دیوارهای صوتی.

2هزار و 100سرقت در 6ماه

به‌نظر می‌رسد سرقت از اموال شهری تهران رو به افزایش است و این موضوع را می‌توان از آمار سرقت دریچه‌ فاضلاب 6ماهه امسال و 12ماه سال99 متوجه شد. در شهر تهران طی ۶ ماهه سال1400 بیشتر از ۲هزار و ۱۰۰مورد سرقت دریچه فلزی صورت گرفته است؛ درحالی‌که کل سال۹۹ تعداد سرقت دریچه‌ها ۲هزار و ۸۰۰مورد بود. بدین‌ترتیب روند سرقت دریچه‌های فاضلاب رو به افزایش است و تنها در یک منطقه شهر تهران سرقت دریچه‌های فاضلاب در 7ماهه سال1400 بیشتر از مجموع 2سال گذشته بوده است. یکی از دلایل سرقت دریچه‌ فاضلاب افزایش قیمت آن عنوان شده است، درحالی‌که نبود این دریچه‌ها امکان آسیب و خطر جانی برای عابران، ماشین‌ها و موتورها را افزایش داده و با ایجاد حفره‌ها می‌تواند تصادفات غیرقابل پیش‌بینی را نیز در پی داشته باشد.  ماه گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: «این موارد جزو سرقت‌های خرد محسوب شده و پلیس نیز به‌طور جد با آن برخورد می‌کند. مواردی مربوط به سرقت دریچه‌های فاضلاب، سرقت برخی از قطعات و اجزای حاشیه خیابان‌ها و... ازجمله مواردی است که پلیس به‌طور ویژه با آن برخورد کرده و اتفاقا مسئولان و دستگاه‌های مربوطه نیز می‌دانند که در همین زمینه صدها مجرم و سارق دستگیر شده‌اند.» او ادامه داد: «متأسفانه بخشی از این موارد بلافاصله پس از سرقت ذوب می‌شوند مانند سیم‌های برق، دریچه‌های فاضلاب و... اما در مواردی هم پلیس با این موارد برخورد کرده و آنها را از سارقان یا مالخران پس گرفته است ضمن اینکه ما با مالخران این اقلام نیز برخورد خواهیم کرد.»  یکی دیگر از سرقت‌های اموال شهرداری تهران به دیوارهای صوتی برمی‌گردد. یکی از دلایل از بین رفتن دیوار صوتی تصادفات است ولی دلیل عمده آن، سرقت محسوب می‌شود. سرقت دیوارهای صوتی بزرگراه صدر و بزرگراه شهید صیاد شیرازی بسیار اتفاق افتاده است. در مجموع ۱۶هزار و ۴۵۰متر طول در قالب ۳قسمت ۳، ۵ و ۶ متری دیوار صوتی در شهر تهران وجود دارد، اما از میزان سرقت آن اطلاعی در دسترس نیست. جالب اینکه برای نصب ۲هزار و 790متر دیوار صوتی به حدود ۱۷میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و سرقت آن هزینه بسیاری روی دست شهرداری تهران می‌گذارد.

نظرات بینندگان