arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۲۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

سفیر روسیه در تهران: تیم مذاکره کننده ایران انعطاف پذیری لازم را از خود نشان داده

مذاکرات کمی سخت شروع شد اما اکنون تا حد زیادی به آینده مذاکرات خوشبین هستیم. تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی تحت ریاست علی باقری کنی انعطاف پذیری لازم را از خود نشان داده اما به هر حال دنبال حفاظت از منافع ملی ایران است. سفیر روسیه در ایران، انتقادات علیه مواضع مسکو در قبال ایران را غیرقابل پذیرش ارزیابی و خاطرنشان کرد: روسیه همیشه در کنار ایران بوده، هست و خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر روسیه در ایران گفت: طیف وسیعی از مسائل دوجانبه در دستور کار مذاکرات روسای جمهوری ایران و روسیه است و مسائل اقتصادی و منطقه‌ای اولین دستور کار مذاکرات روسای جمهوری دو کشور در سفر آتی رییسی به مسکو خواهد بود.

متن گفت و گوی ایرنا را در ادامه می‌خوانید:

 

لوان جاگاریان درآستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه درخصوص  اهداف و اهمیت این سفر اظهار کرد: از سفر قبلی حسن روحانی رییس جمهوری سابق ایران به روسیه پنج سال گذشته و اکنون شاهد سفر رییس جمهوری جدید ایران به مسکو هستیم.

وی افزود: روسای جمهوری دو کشور تاکنون چندین‌بار مکالمه تلفنی داشته‌اند. با اینکه مکالمه تلفنی هم خیلی مهم است اما نمی‌تواند جایگزین ملاقات حضوری شود. این اولین ملاقات حضوری دو رییس جمهوری خواهد بود و این دیدار برای هر دو طرف ایرانی و خارجی بسیار مهم است.

سفیر روسیه در ایران گفت: انتظار می‌رود طیف وسیعی از مسائل دوجانبه به ویژه مسائل اقتصادی و منطقه ای در دستور کار مذاکرات روسای جمهوری ایران و روسیه قرار گیرد. امیدواریم ملاقات روسای جمهوری دو کشور منجر به پیشرفت همکاری‌های دولت‌های ایران و روسیه در حوزه های مختلف شود.

تحریم‌های غرب تاثیری بر روابط ایران و روسیه ندارد/ برای همکاری با دولت جدید ایران آمادگی کامل داریم

این دیپلمات روسی با بیان اینکه ما برای گسترش روابط با ایران آمادگی کامل داریم، گفت: به آینده روابط ایران و روسیه در همه حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصادی خوشبین هستم.

وی، تجربه حضور بیش از ۱۰ ساله خود در ایران به عنوان دیپلمات را یادآور شد و گفت: سیاست دولت سیزدهم در رابطه با نگاه به شرق مایه خوشحالی است. دولت روسیه برای همکاری با این دولت آمادگی کامل دارد و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

سفیر روسیه در ایران ضمن ابراز خرسندی از انتصاب جواد اوجی وزیر نفت به عنوان رییس کمیسیون مشترک ایران و روسیه ابراز گفت: ایشان فردی قوی و باتجربه در حوزه کاری خود هستند و امیدواریم که در سفر خود به مسکو فرصت دیدار با «نیکلای شولگینوف» همتای روسی خود را پیدا کند تا تاریخ و محل نشست بعدی کمیسیون مشترک دو کشور مشخص شود.

جاگاریان خاطرنشان کرد: ۲ سال و نیم از برگزاری نشست قبلی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گذشته و زمان آن فرارسیده که کمیسیون دوباره تشکیل جلسه دهد. در حال حاضر، نوبت میزبانی طرف روس است. برگزاری نشست کمیسیون مشترک دو کشور برای تداوم همکاری ها بسیار مهم است زیرا دو کشور پروژه‌های مشترک اقتصادی زیادی را دنبال می‌کنند که راه آهن، نیروگاه حرارتی سیریک در هرمزگان و نیروگاه بوشهر از جمله این پروژه ها هستند.

 روابط ما و ایران هیچ ربطی به هیچ کس ندارد/ در روابط خود با ایران دنبال جلب رضایت سایرین نیستیم

وی درباره جنگ روانی رسانه‌های غربی علیه روابط دو کشور در آستانه سفر رییس جمهوری به مسکو نیز گفت: روابط ما هیچ ربطی به غرب، شمال، جنوب و شرق ندارد و برای ما اولویت، روابط دوجانبه است. اینکه طرف‌های ثالث از گسترش روابط تهران-مسکو خوشحال می‌شوند یا نمی‌شوند برای ما مهم نیست.

سفیر روسیه در ایران خاطرنشان کرد: شما شاهد اعمال تحریم‌هایی از سوی طرف های غربی علیه ایران و روسیه هستید اما این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر روابط دو کشور ندارد. ما برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی به دنبال جلب رضایت طرف‌های ثالث نیستیم.

تیم مذاکره‌کننده ایران انعطاف لازم را در مذاکرات نشان داد/ به مذاکرات خوشبین هستم

جاگاریان درباره روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم ها نیز گفت: تصمیم دولت قبلی آمریکا و خروج از برجام اقدامی اشتباه، غیرقانونی و نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به طور خاص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بود. آمریکایی‌ها بر تعهدات خود اصلا پایبند نبودند و اکنون این سئوال پیش می آید که آیا با این شرایط می‌توان به آمریکا اعتماد کرد.

وی با اشاره به شروع دور هشتم مذاکرات هسته ای در وین گفت: مذاکرات کمی سخت شروع شد اما اکنون تا حد زیادی به آینده مذاکرات خوشبین هستیم. تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی تحت ریاست علی باقری کنی انعطاف پذیری لازم را از خود نشان داده اما به هر حال دنبال حفاظت از منافع ملی ایران است.

سفیر روسیه در ایران، انتقادات علیه مواضع مسکو در قبال ایران را غیرقابل پذیرش ارزیابی و خاطرنشان کرد: روسیه همیشه در کنار ایران بوده، هست و خواهد بود.

 برای کمک به پیشبرد مذاکرات آمادگی کامل داریم/ درخواست تهران برای تضمین و راستی آزمایی منطقی است

جاگاریان با تقدیر از ایران به خاطر پایبندی به تعهدات خود در برجام حتی مدت‌ها بعد از خروج آمریکا گفت: برهم خوردن برجام نتیجه اقدام غیرقانونی آمریکا بود. امیدوارم اروپایی‌ها هم نقش سازنده خود را در مذاکرات ایفا کنند. هنوز برای بازگشت به برجام فرصت داریم و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: طرف روس برای کمک به پیشبرد مذاکرات آمادگی کامل دارد و میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برای ایفای نقش سازنده و مثبت جهت کمک به پیشبرد مذاکرات، نهایت تلاش خود را خواهد کرد.

سفیر روسیه در ایران، درخواست جمهوری اسلامی برای داده شدن تضمین و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها را منطقی دانست و گفت: یادتان هست که شرکت‌های اروپایی و آسیایی بعد از توافق برجام به ایران آمدند اما به خاطر تهدید دولت آمریکا در دوره حاکمیت جمهوری خواهان از ایران فرار کردند.

جاگاریان تصریح کرد: بنابراین درخواست‌های ایران برای داده شدن تضمین و راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها طبیعی و مبتنی بر یک تجربه تلخ تاریخی است. ما این مساله را به طور کامل درک می‌کنیم.

وی در خصوص مواضع تیم مذاکره کننده ایرانی نیز گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بسیار مثبت است و به عنوان یک دیپلمات به آینده مذاکرات خوش بین هستم و امیدوارم گفت و گو ها به نتیجه برسد.

سفیر ایران در روسیه در خصوص خبرهایی مبنی بر پاک شدن بخشی از پرانتزهای باز در مذاکرات گفت: پاک شدن بخشی از پرانتزها جزئی از روند طبیعی مذاکرات است. لازم است هر دو طرف انعطاف بیشتری نشان دهند. نمی‌خواهم وارد جزئیات مذاکرات شوم زیرا برخی مسائل حساس هستند و باید پشت درهای بسته حل شوند.

 ایران و روسیه هر دو قربانی تحریم‌های آمریکا هستند/تحریم تولیدات کشاورزی روسیه را افزایش داد

جاگاریان در بخش دیگری از این گفت و گو روابط تهران و مسکو را تابعی از روابط تهران و واشنگتن ندانست و افزود: آمریکا تحریم کند یا نکند، برای همکاری با ایران آمادگی کامل داریم زیرا هر دو کشور قربانی تحریم‌های آمریکا هستیم.

وی، تحریم‌های غرب علیه روسیه را عامل تقویت اقتصاد داخلی این کشور ارزیابی کرد و گفت: ما هرگز نه از آمریکا و نه از اتحادیه اروپا خواهش نکردیم که تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کنند و با اینکه از رفع تحریم‌های آنها علیه خودمان استقبال می‌کنیم اما باید بگویم به برکت تحریم ها، تولید محصولات کشاورزی در روسیه به شدت افزایش یافته است و کشاورزان ما از این موضوع خوشحال هستند.

سفیر روسیه تصریح کرد: اگر طرف‌های غربی به تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهند ما هم به تحریم آنها ادامه خواهیم داد. انتخاب با آنهاست اما روسیه کشوری نیست که تسلیم شود.

جاگاریان درباره این موضوع که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، روسیه روابطش را با ایران کاهش خواهد داد،گفت: کاهش روابط ایران و روسیه یک افسانه است.

 توافق مینسک تنها راه حل مناقشه داخلی اوکراین است

وی درباره تنش‌ها بین روسیه و آمریکا در موضوع اوکراین نیز گفت: راه حل این موضوع فقط مذاکره است. دولت اوکراین رسما اعلام کرده که از این به بعد به توافق مینسک پایبند نیست. این در حالی است که توافق مینسک تنها راه‌حل مناقشه داخلی اوکراین است.

سفیر روسیه در ایران با بیان اینکه نیروهای روسیه در داخل خاک این کشور هستند و بیرون از مرزهای این کشور در خاک اوکراین حضور ندارند، افزود: دولت اوکراین با مشکلات داخلی زیادی روبه‌روست و از طریق بزرگنمایی تهدید حمله روسیه قصد دارد افکار عمومی این کشور را از این مشکلات داخلی دور کند.

جاگاریان، شکست آمریکا در افغانستان بعد از دو دهه حضور در این کشور و فرار از این منطقه را یادآور شد و گفت: آمریکایی‌ها به جای اینکه روسیه را تهدید کنند به این سئوال پاسخ دهند که دلیل شکست تحقیرآمیز آنها در افغانستان چیست. بهتر است به جای صحبت کردن درباره اوکراین، درباره این موضوع توضیح دهند. مسئولیت اصلی رنجی که امروز مردم افغانستان تحمل می کنند برعهده آمریکاست.

وی درباره روابط ایران، روسیه و چین نیز گفت: مسکو روابط خوبی با تهران و پکن دارد. روابط تهران-پکن نیز بسیار مثبت است و عملیاتی شدن قرارداد راهبردی بین ایران و چین در سفر اخیر حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه نشان‌دهنده همین موضوع است.

 رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه علیه کشور ثالثی نیست

سفیر روسیه درباره رزمایش مشترک بین چین، روسیه و ایران نیز گفت: اولین بار نیست که این رزمایش برگزار می‌شود و باید خاطرنشان کنیم که علیه کشور ثالثی نیست چون هر سه کشور صلح‌دوست هستند.

جاگاریان درباره رویکرد دیپلماتیک دولت سیزدهم نیز گفت: رویکرد بسیار مثبتی از سوی این دولت در حوزه دیپلماسی دیده می‌شود. اولین دستاورد مهم دولت سیزدهم، عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای است که در عمر کوتاه چند ماهه این دولت محقق شد. این دستاورد مهم را به دولت و ملت ایران تبریک می‌گویم.

وی، نقش سازنده جمهوری اسلامی در منطقه و به ویژه در حل و فصل مسائل افغانستان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: دو ماه پیش، هم شاهد برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران بودیم که همه اینها دستاوردهای مهمی برای یک دولت در چندماه هستند.

 

نظرات بینندگان