arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۷ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

«قدرت سگ» از «روما» جلو زد/ کسب ۲۱ جایزه از انجمن‌های منتقدان

با معرفی برندگان جوایز منتقدان داکوتا، فیلم «قدرت سگ» بیست و یکمین جایزه خود را ثبت کرد و از «روما» جلو افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با معرفی برندگان جوایز منتقدان داکوتا، فیلم «قدرت سگ» بیست و یکمین جایزه خود را ثبت کرد و از «روما» جلو افتاد.

به نقل از ورایتی، با اعلام برندگان جوایز منتقدان داکوتا، «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون بیست و یکمین جایزه فصل جوایز سینمایی را برد و «روما» ساخته آلفونسو کوارون در سال ۲۰۱۸ را که ۲۰ جایزه منتقدان را برده بود، پشت سر گذاشت.

در عین حال هنوز چندتایی از انجمن‌های منتقدان آمریکا برندگان خود را معرفی نکرده‌اند و «قدرت سگ» می‌تواند هنوز شانس بیشتری برای کسب جوایز بیشتر داشته باشد.

این در حالی است که ۱۱ روز تا شروع رای‌گیری برای اسکار باقی مانده و همه این جوایز می‌تواند بر آرای رای‌دهندگان اسکار نیز تاثیرگذار باشد؛ هر چند این منتقدان نیستند که برندگان جوایر اسکار را انتخاب می‌کنند و گاهی آرای منتقدان خیلی هم شباهتی با برنده اسکار ندارد. نمونه خوب این امر «کتاب سبز» است که در فصل جوایز هیچ جایزه مهمی کسب نکرد اما هم برای بازی ماهرشالاعلی و هم برای فیلمنامه اوریجینال برنده اسکار شد و هم به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۹ انتخاب شد بدون اینکه حتی نامزدی اسکار در بخش کارگردانی را کسب کرده باشد.

«روما» در سال ۲۰۱۹ از نامزدهای بهترین فیلم اسکار بود و هر چند برنده این بخش نشد اما به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان و بهترتن کارگردان اسکار برای آلفونسو کوارون انتخاب شد.

تا اینجای کار «قدرت سگ» برنده ۲۱ رای از انجمن‌های منتقدان ایالت‌های مختلف آمریکا شده است. سال پیش «سرزمین آوارگان» ۳۷ برد داشت و در نهایت به عنوان بهترین فیلم اسکار هم انتخاب شد. می‌توان «ماشینم را بران» ژاپنی را نیز که با ۵ رای منتقدان به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده با «میناری» مقایسه کرد که ۷ رای آورده بود و نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلم را هم کسب کرد.

برای بهترین کارگردانی نیز جین کمپیون تاکنون از سوی ۳۲ انجمن منتقدان به عنوان بهترین کارگردان انتخاب شده است. سال پیش کلویی ژائو برای «سرزمین آوارگان» ۵۴ رای انجمن‌های منتقدان را کسب کرده بود و در نهایت برنده اسکار هم شد. تا اینجای کار جین کمپیون رقیب قدرتمندی در میان دیگر کارگردان‌ها ندارد و دنی ویلنو و ریوسوکی هاماگوچی برای «تل ماسه» و «ماشنیم را بران» هر یک تنها منتخب ۳ انجمن منتقدان بوده‌اند.

در بخش بهترین بازیگر مرد نقش اصلی نیز شانس بندیکت کامبربچ با کسب ۱۶ رای از انجمن‌های منتقدان بالاست. سال پیش چادویک بوزمن ۲۷ رای کسب کرده بود اما تنها نامزدی اسکار را کسب کرد و جایزه به آنتونی هاپکینز برای «پدر» رسید که ۶ رای از انجمن‌های منتقدان به دست آورده بود.

در بخش بهترین بازیگر نیز کریستن استوارت رای ۲۱ انجمن را برای بازی در فیلم «اسپنسر» کسب کرده هر چند حتی نامزدی انجمن بازیگران را نیز به دست نیاورده است. سال پیش کری مولیگان بیشترین رای را با کسب ۲۷ رای به دست آورده بود اما فرانسیس مک دورماند برای «سرزمین آوارگان» با کسب ۲۶ رای از انجمن‌های منتقدان، جایزه اسکار را برد.

در بخش بهترین فیلم بین‌المللی «ماشینم را بران» از ژاپن ۲۰ جایزه از انجمن‌های منتقدان را تصاحب کرده است. بیشترین جایزه را سال پیش «دور دیگر» از دانمارک با ۱۷ رای از آن خود کرده بود که در نهایت بهترین فیلم اسکار بین‌المللی شد.

امسال «دست خدا» از ایتالیا با کسب ۵ جایزه، «فرار کن» از دانمارک و «تیتان» از فرانسه و «بدترین آدم دنیا» از نروژ هر یک با ۳ برد در مکان دوم جای دارند. اما «تیتان» امسال حتی نامزدی اسکار را کسب نکرده و پیشاپیش از دور رقابت جای مانده است. در عین حال «قهرمان» اصغر فرهادی که نامزدی بیشترین انجمن‌های منتقدان را کسب کرده اما برنده نشده است، در میان نامزدهای اسکار جای دارد.

 مهر

نظرات بینندگان