arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مسکو و غرب؛ روسیه شایعه تخلیه سفارتش در کی‌یف را تکذیب کرد / بلینکن به اوکراین می‌رود

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هجدهم ژانویه از سفر قریب‌الوقوع آنتونی بلینکن به کی‌یف برای نشان دادن حمایت ایالات متحده از اوکراین در پی تشدید بحران میان این کشور و روسیه خبر داد. این سفر روز سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مسکو و غرب و نیز تشدید بیم و نگرانی‌ها در خصوص تهاجم نظامی احتمالی روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هجدهم ژانویه از سفر قریب‌الوقوع آنتونی بلینکن به کی‌یف برای نشان دادن حمایت ایالات متحده از اوکراین در پی تشدید بحران میان این کشور و روسیه خبر داد.

این سفر روز سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مسکو و غرب و نیز تشدید بیم و نگرانی‌ها در خصوص تهاجم نظامی احتمالی روسیه به اوکراین صورت می‌گیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در این خصوص گفت: «آنتونی بلینکن در سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیدار و بر عزم بالای ایالات متحده برای حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید خواهد کرد.»


وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از کی‌یف قرار است روز پنجشنبه به برلین سفر کند تا در آنجا پرونده بحران اوکراین را با همتاهای بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده: نمایندگان چهار قدرتِ فراآتلانتیک قراراست در جریان نشستی در برلین در خصوص تلاش‌های مشترک برای جلوگیری از تهاجمی دیگر از جانب روسیه به اوکراین بحث و تبادل نظر کنند.»

ند پرایس در ادامه از «آمادگی متحدان و شرکای ایالات متحده برای تحمیل پیامد‌های عظیم و وارد کردن هزینه‌های سنگین و قابل توجه اقتصادی بر روسیه» در صورت هر گونه حمله احتمالی به اوکراین یاد کرد و افزود که بخشی از گفتگوهای روز پنجشنبه حول این محور انجام خواهد شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده همچنین آمده است: سفر آنتونی بلینکن «در پی رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده با متحدان و شرکا در خصوص اتخاذ رویکردی واحد برای پاسخگویی به تهدید‌های روسیه در قبال اوکراین و نیز در پیش گرفتن تلاش‌های مشترک برای تشویق مسکو به انتخاب مسیر دیپلماسی و کاهش تنش؛ در راستای امنیت و ثبات صورت می‌گیرد.»


گفتنی است که آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز پیش‌تر در تلاش برای کاستن از تنش‌های موجود میان روسیه و اوکراین و انجام میانجی‌گری به هر دو کشور سفر کرده بود.

خانم بربوک روز دوشنبه در جریان سفر به کی‌یف وعده داد که کشورش از هیچ تلاشی برای تضمین امنیت اوکراین فروگذار نخواهد کرد.

ایالات متحده و اروپا پس از تقویت قوای نظامی روسیه درمرزهای مشترک این کشور با اوکراین مسکو را به تلاش و زمینه‌چینی برای حمله نظامی به همسایه غربی خود متهم کرده‌اند.

مسکو اما بارها این اتهام را رد کرده و به سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو نسبت به هرگونه گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق هشدار داده‌‌اند.

کی‌یف: تضمین قانونی به مسکو برای عدم گسترش ناتو به شرق خطای راهبردی است
این در حالیست که دمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین در تازه‌ترین واکنش به مخالفت مسکو با پیوستن اوکراین به ناتو گفته است که روسیه حق رای در خصوص پیوستن احتمالی کشورش به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی را ندارد.

وزیر خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که غرب برای عدم گسترش ناتو به شرق «تضمین‌های قانونی» به روسیه نخواهد داد زیرا به اعتقاد وی در این صورت با شکست استراتژیک روبرو خواهد شد.

مسکو با توجیه تحرکات غرب و ناتو در آنسوی مرزهای غربی خود ده‌ها هزار نیرو را در مناطق مشرف به مرز اوکراین مستقر کرده و نگرانیِ غرب نسبت به تهاجم نظامی علیه این کشور را برانگیخته است.

ایالات متحده و کشورهای اروپایی بارها روسیه را تهدید کرده‌اند که در صورت تهاجم به اوکراین با عواقب سختی روبرو خواهد شد.

روسیه شایعه تخلیه سفارت خود در کی‌یف را تکذیب کرد
مسکو همچنین به ادعای ایالات متحده در خصوص زمینه‌چینی روسیه برای حمله به اوکراین و تخلیه سفارت این کشور در کی‌یف مطرح شده بود واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران ادعای ایالات متحده در این خصوص را «اطلاعاتی کاملا جعلی و بی اساس» خواند و تکذیب کرد.

سرگئی لاوروف در ادامه تاکید کرد که روسیه همچنان منتظر دریافت پاسخ کتبی ایالات متحده و متحدانش در خصوص تضمین‌های خواسته شده برای عدم پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به ناتو و نیز استقرار نیافتن تسلیحات ناتو در این کشورها است.

گفتنی است که نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی مدعی شده بود که روسیه در حال تخلیه دیپلمات‌های خود از سفارت این کشور در کی‌یف است.

این در حالیست که رویترز با استناد به اظهارات منابع دیپلماتیک در روسیه و نیز مسئولان وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که روند امور در سفارت روسیه در اوکراین عادی است و این سفارتخانه همچون قبل به کار خود ادامه می‌دهد.

روسیه پیش‌تر و در پی بالا گرفتن بحران در مرزهای این کشور با اوکراین طرحی امنیتی را با هدف بازدارندگیِ گسترش ناتو به سمت شرق به سران کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده و خواهان مذاکره با غرب بر سر آن شده بود.

کرملین پیش از این همچنین بارها از کمک‌های نظامی غرب به اوکراین انتقاد کرده و ضمن هشدار نسبت به گشترش ناتو به شرق تاکید کرده بود که استقرار موشک‌های ناتو در آنسوی مرزهای غربی خود را تحمل نخواهد کرد.

نظرات بینندگان