arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۷۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۰

قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ در بیش از ۷ سال گذشته رسید / پیش‌بینی نفت ۱۰۰ دلاری در صورت ادامه روند کُند مذاکرات هسته‌ای وین

قیمت جهانی نفت در حالی با عبور از مرز ۸۸ دلار در جریان معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در بیش از هفت سال گذشته رسید که مطابق تازه‌ترین پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با ادامه رونق جهانی اقتصاد و افزایش تقاضا و نیز عدم حصول توافق فوری در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، این نرخ تا ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: قیمت جهانی نفت در حالی با عبور از مرز ۸۸ دلار در جریان معاملات روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در بیش از هفت سال گذشته رسید که مطابق تازه‌ترین پیش‌بینی بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با ادامه رونق جهانی اقتصاد و افزایش تقاضا و نیز عدم حصول توافق فوری در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، این نرخ تا ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

بهای هر بشکه نفت پایه برنت روز سه‌شنبه تا ۸۸ دلار و ۱۳ سنت بالا رفت و قیمت هر بشکه نفت پایه آمریکا، وست تگزاس اینترمدیت، به ۸۵ دلار و ۷۴ سنت رسید که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ به شمار می‌رود.

کارشناسان انتشار خبر حمله پهپادی حوثی‌های یمن به ابوظبی را یکی از دلایل رشد قیمت نفت به جهت افزایش نگرانی‌ها از ثبات عرضه نفت از خاورمیانه می‌دانند. همچنین به باور آنها کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی چین نیز امیدها را به تزریق نقدینگی به دومین اقتصاد بزرگ جهان را افزایش داده؛ رخدادی که می‌تواند موجب رشد تقاضای نفت همزمان با ادامه رونق اقتصاد آمریکا و اروپا شود.


در چنین شرایطی، تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با انتشار گزارشی پیش‌بینی کردند که قیمت نفت پایه برنت در اواخر سال جاری میلادی به بالای ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه برسد. در این گزارش تصریح شده که بازار نفت در سال جاری میلادی با «کسری بسیار بزرگ» دست به گریبان خواهد بود چرا که ضربه همه‌گیری سویه اومیکرون به تقاضای جهانی نفت کمتر از انتظار بوده، تولید برزیل و نروژ کمتر از برآوردها بوده و اوپک پلاس نیز توان جبران کمبود ناشی از اختلالات عرضه نفت را ندارد.

این گزارش برآورد کرده است که همزمان با رشد ۳.۵ میلیون بشکه‌ای تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲، ذخایر نفتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) تا تابستان به پایین‌ترین سطح خود از سال دو هزار کاهش یابد و ظرفیت اضافی اوپک پلاس هم به پایین‌ترین سطح تاریخی خود برسد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس همچنین با اشاره به روند کُند مذاکرات توافق هسته‌ای ایران، پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش تولید و عرضه نفت ایران در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ رخ بدهد و در کوتاه مدت رشد عرضه نفت این کشور در روند صعودی نفت اخلالی ایجاد نکند.


البته تحلیلگران معتقدند که در صورت تحقق این پیش‌بینی، قیمت ۱۰۰ دلاری نفت چندان پایدار نخواهد بود چرا که توان استخراج و عرضه ذخایر نفت شیل در بازار با رشد قیمت جهانی نفت همچنان وجود دارد.

نظرات بینندگان