arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۰۸ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

صباح زنگنه: امیدواریم در امور کنسولی ایران و عربستان گشایشی ایجاد شود / ملاقات شاهزاده عبدالله با مرحوم هاشمی بلافاصله قیمت نفت را ۱۰ دلار بالاتر برد

صباح زنگنه نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی ابراز امیدواری کرد که صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی در این سازمان توسط عربستان مقدمه‌ای شود برای توسعه روابط دوجانبه و گشایشی در امور کنسولی جهت خدمت به حجاج ایرانی و زائران عمره فراهم شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی ابراز امیدواری کرد که صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی در این سازمان توسط عربستان مقدمه‌ای شود برای توسعه روابط دوجانبه و گشایشی در امور کنسولی جهت خدمت به حجاج ایرانی و زائران عمره فراهم شود.

صباح زنگنه درباره موافقت عربستان با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده گفت: این مساله یک گام نسبتا مثبتی محسوب می‌شود، به خصوص با توجه به این که نمایندگی ما در سازمان همکاری‌های اسلامی تقریبا نمایندگی منحصر به فردی است که مستقل و جدای از محل سفارت‌مان در ریاض، فعالیت دارد و این نمایندگی در جده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اقدام عربستان در صدور ویزا برای دیپلمات‌های ایرانی یک گام مقدماتی محسوب می‌شود چرا که نمایندگی نزد سازمان همکاری اسلامی شبیه نمایندگی ایران در نیویورک یا ژنو است که حالت دو جانبه ندارد، لذا در نشان دادن حسن نیت کشور میزبان می‌تواند علامت خوبی تلقی شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: میزبان البته به لحاظ حقوق بین‌الملل تا زمانی که میزبان دبیرخانه سازمان همکاری‌ها است، مجاز نیست که این دفتر نمایندگی را تعطیل کند، اما رفتار‌های کشور‌های منطقه تا به سطح استاندارد سازمان‌های بین المللی برسد، زمان زیادی باید سپری شود و راه درازی را طی کند.

صباح زنگنه افزود: در هر حال که چنین اجازه‌ای داده شده باید از آن استقبال کرد و در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در خدمت به منافع جهان اسلام گام برداشت.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار داشت: اتفاقی که در صدور ویزا برای دیپلمات‌ها رخ داده می‌تواند مقدمه‌ای شود برای توسعه روابط دوجانبه و امید است گشایشی در امور کنسولی جهت خدمت به حجاج ایرانی و زائران عمره فراهم شود. ضمن این که از سرگیری فعالیت نمایندگی منجر شود تا دو طرف روابط دو جانبه را پی‌گیری کرده و بتوانند در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی همکاری‌ها را توسعه دهند.

وی درباره این که این اتفاق چه تاثیری در گسترش مناسبات و روابط ایران و عربستان و همچنین تحولات منطقه دارد؟ گفت: با توجه به تحولات فرهنگی که در عربستان رخ داد، در این زمینه نیز شاهد حرکت‌های مثبتی باشیم و حتما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، همین که یک ملاقات بین مقام ایرانی با سعودی در خبر‌ها مطرح می‌شود کشور‌های زیادی خواهند بود که این ملاقات را علامت مثبت تلقی می‌کنند.

این کارشناس مسایل منطقه یادآور شد: یادمان است شاهزاده عبدالله قبل از این که به پادشاهی برسد در اجلاس همکاری‌های اسلامی در اسلام آباد با مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی ملاقات کرد و بلافاصله آثار آن ملاقات را بر روی قیمت نفت شاهد بودیم که چیزی حدود ۱۰ دلار در هر بشکه نفت افزایش یافت و در آن زمان در آمد ایران نیز بهبود زیادی پیدا کرد.

وی در پایان ابراز داشت: کشور‌های همسایه و اسلامی که در آسیا و آفریقا هستند این مساله را علامت مثبت تلقی کرده و روابط با ایران را توسعه دادند؛ بنابراین وقتی که ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند، همچنین در صادرات انرژی نقش دارند و پیشتاز در مسائل جهان اسلام هستند تبعا آثار روابط این دو کشور خیلی بزرگ خواهد بود.

نظرات بینندگان