arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۰

نرخ تورم در ترکیه تا پایان ۲۰۲۲ به ۲۷ درصد می‌رسد

اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی تا ۲۶.۸ درصد پایین آمده و در ۲۰۲۳ به ۱۵.۴ درصد برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی تا ۲۶.۸ درصد پایین آمده و در ۲۰۲۳ به ۱۵.۴ درصد برسد.

به‌گزارش رویترز، اقتصاددان‌ها عقیده دارند روند افزایش تورم در ترکیه طی ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت و در پایان سال جاری میلادی تا ۲۷ درصد پایین می‌آید.

اقدام بانک مرکزی ترکیه در کاهش مکرر نرخ بهره، تورم در این کشور را در ماه دسامبر تا ۳۶ درصد افزایش داد و باعث کاهش ۴۴ درصدی ارزش لیر در برابر دلار شد.

نظرسنجی از اقتصاددانان نشان می‌دهد شاخص سالانه قیمت مصرف‌کننده در ترکیه در پایان سه‌ماهه اول سال جاری میلادی ۴۰ درصد و در پایان نیمه اول سال ۳۹ درصد خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود تورم در ترکیه تا پایان سال جاری میلادی تا ۲۶.۸ درصد پایین آمده و در ۲۰۲۳ به ۱۵.۴ درصد برسد. این پیش‌بینی خلاف آن‌چیزی است که دولت ترکیه انتظار دارد و تخمین می‌زند تورم در اواسط ۲۰۲۳ تک‌رقمی باشد.

تورم در ترکیه در پایان سال جاری میلادی بین ۱۷ تا ۴۶ درصد تخمین زده می‌شود.

علی‌رغم سیاست اخیر دولت ترکیه برای پائین نگه‌داشتن نرخ بهره جهت تقویت صادرات و اعتبار، برخی اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی این کشور تغییر مسیر داده و نرخ بهره را در آینده افزایش دهد.

اردوغان با وجود افزایش تورم و انتقاد‌های گسترده از سوی اقتصاددان‌ها و قانون‌گذاران مخالف، موافق کاهش شدید نرخ بهره جهت حمایت از برنامه جدید اقتصادی خود با تکیه‌بر صادرات بالاست.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند بزرگ‌ترین مشکل اقتصاد این کشور کسری حساب جاری به خاطر صورت‌حساب سنگین واردات این کشور است و طرح جدید اقتصادی مشکل را برطرف می‌کند.

بااین‌وجود، اقتصاددان‌ها هنوز هم پیش‌بینی می‌کنند کسری حساب جاری ترکیه در سال جاری میلادی برابر با ۲.۱ درصد تولید ناخالص داخلی و در ۲۰۲۳ برابر با ۲.۳ درصد باشد.

رشد اقتصاد ترکیه در سال گذشته میلادی به‌خاطر بهبود از شرایط کرونایی برابر با ۱۰.۱ درصد بود، اما تخمین زده می‌شود این رقم در سال جاری ۳.۵ درصد و در ۲۰۲۳ برابر با ۴ درصد باشد.

نظرات بینندگان