arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۰
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی:

رفتارهای ضداجتماعی حوزه ترافیک در مردان ۳ برابر زنان است

حمید سوری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد رفتارهای ضد اجتماعی در حوزه ترافیک در مردان حدود سه برابر بیشتر از زنان است. حمید سوری افزود: شیوع این رفتار ناپسند در دنیا بسیار زیاد و در حال افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد رفتارهای ضد اجتماعی در حوزه ترافیک در مردان حدود سه برابر بیشتر از زنان است.

حمید سوری افزود: شیوع این رفتار ناپسند در دنیا بسیار زیاد و در حال افزایش است.

وی که قرار است در ششمین کنگره سلامت مردان مطالبی در خصوص رفتارهای ضد اجتماعی و ایمنی راه مطالبی ارائه کند، اظهار داشت: رفتارهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی هایی که فرد در دوران کودکی اعم از محیط آموزشی رسمی مدرسه یا در محیط هایی مانند خانواده فرامی گیرد، از عواملی است که در ایجاد این رفتار ناپسند اجتماعی نقش موثری دارند، اما عمدتا این موضوع، الگوی خانوادگی دارد و معمولا در اطرافیان فردی که این رفتارها را دارند، بیشتر دیده می شود.

این اپیدمیولوژیست با اشاره به اینکه این افراد سعی می کنند با چرب زبانی و فریبکاری رفتار خود را توجیه کنند، تاکید کرد: آنچه در ترافیک مشاهده می کنیم، اکثرا نتیجه رفتارهای ضد اجتماعی و محیط ناایمن است که حتی اگر موجب تصادف و سوانح نشود، سبب آزار و اذیت مردم و همچنین برهم خوردگی نظم ترافیکی و ایمنی راه می شود.

سوری، افزایش ناایمنی، گسترش رفتارهای مغایر با قوانین راهنمایی و رانندگی و احتمال افزایش سوانح، مصدومان و مجروحان را از ویژگی های این اقدام برشمرد و گفت: معمولا رفتار این افراد دارای منشأ روانی یا منشأ اجتماعی است؛ یعنی فشار هم ترازان و هم سن و سال ها و ممکن است به عنوان عوامل موقتی هم سبب رفتارهای ضداجتماعی شود.

وی، بوق زدن های مکرر، ایجاد سروصدا، تغییر در وضعیت رانندگی مانند لایی کشیدن و دوردور زدن ها را از جمله حرکات و رفتار این افراد دانست و گفت: این افراد معمولا رفتار یک رانندگی رقابت جویانه را دارند و به عبارتی رفتارهای آنها خطرپذیر است.

سوری با بیان اینکه عوامل محیطی مانند ازدحام ترافیکی در ایجاد رفتارهای ضد اجتماعی نقش دارند، گفت: اغلب، بارها تجربه کردیم که در محیط های شهری رانندگانی که در یک لاین مشخصی قرار دارند و می خواهند وارد یک مسیر دوربرگردان یا انحرافی از یک خیابان اصلی یا بزرگراه شوند، بدون توجه به حقوق دیگران این کار را انجام می دهند که این یک رفتار ناپسند و ضد اجتماعی است.

سوری افزود: همچنین هنگامی که در جاده ها و راه های مواصلاتی بین شهری ترافیک می شود، برخی رانندگان در شانه های خاکی جاده ها رفت و آمد می کنند که این کار سبب آزار و اذیت دیگران می شود و همچنین می تواند زمینه سوانح و تصادفات را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه رفتارهای ضد اجتماعی ممکن است خواسته یا ناخواسته باشد، گفت: گاهی اوقات ممکن است افراد به دلیل استفاده از مواد روان گردان، داروها، مواد مخدر و الکل و امثال اینها چنین رفتاری را از خود بروز دهند.

سوری خاطرنشان کرد: معمولا اغلب روزانه شاهد چنین رفتارهایی در اطراف خود هستیم. در حالی که برخورد با این افراد به صورت جدی صورت نمی گیرد یا مشکلاتی در قوانین وجود دارد؛ به عبارتی نقص در قوانین داریم یا دستگاه های متولی در این زمینه با جدیت برخورد نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر انجام تحقیق در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: وظیفه پژوهشگران این است که با شناسایی و طرح مسئله سعی کنند مسیری را فراهم کنند تا به حل مسئله منجر شود.

وی اظهار داشت: شخصیت ضد اجتماعی اختلالی است که عملا فرد نمی تواند با موازین اجتماعی خود را سازگار کند و در قبال رفتاری که انجام می دهد احساس گناه یا پشیمانی ندارد. معمولا این رفتار به صورت مداوم انجام می شود، این افراد قوانین موجود را زیرپا می گذارند، اما خود را بزهکار تلقی نمی کنند.

سوری گفت: رفتارهای ضد اجتماعی صرفاً در محیط های ترافیکی یا در راه به عنوان راننده، عابر پیاده، موتور سیکلت سوار یا دوچرخه سوار و امثال اینها محدود نمی شود و این اشخاص در همه شئونات زندگی این رفتارها را دارد. این رفتارها معمولا غیر اخلاقی است و جامعه در مواجهه با آن احساس رضایت ندارد.

به گزارش ایرنا، ششمین کنگره سلامت مردان با موضوع " سلامت مردان در دوران پسا کرونا " با محورهای "سلامت روان" و "تروما و حوادث" مقارن با هفته سلامت مردان از سوم تا ششم اسفند ۱۴۰۰ توسط مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

نظرات بینندگان