arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۱ - ۳۰ دی ۱۴۰۰

کتاب، تبر قطع درختان!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کتاب، تبر قطع درختان!

بعید می دانم که میان درختان بریده شده، راه رفته باشید و صدای تبر و اره برقی را از نزدیک شنیده باشید و دلتان نلرزیده باشد. یک جنگل بزرگ را تصور کنید. جنگلی سر سبز، زیبا و انرژی بخش که به جای شنیدن صدای پرنده، صدای اره برقی و تبر در آن پیچیده است.

تصورش را بکنید، گوشه ای نشسته اید و هر لحظه یک درخت را به چشم می بینید که بر زمین می افتند و در کسری از ثانیه صلابت و عظمتشان از بین می رود. چه حالی خواهید داشت؟ حسی که احتمالا در وجودتان جان میگیرد را چند برابر کنید و بگذارید در وجود پرنده ای که خانه اش ویران شده است؛ ماجرا دردناک شد نه؟

راستش را بخواهید ماجرا خیلی خیلی دردناکتر از چیزی است که بتوان در یک متن آن را تصویر کرد. درختان روز به روز بیش از قبل قطع می شوند، طبیعتمان هر لحظه آسیب بیشتری میبیند و زندگی ماشینی هر روز فراتر از گذشته زمین را به پرتگاه نابودی میکشاند.

ما که آسیبی نمی زنیم

شاید تصور کنید من و شما که در منزل خود نشسته ایم، احتمالا یک شغل کارمندی داریم و سرمان گرم روزمره خودمان است که آسیبی برای این دنیا نداریم. ما که تبر دست نگرفته ایم و به جان طبیعت نیوفتاده ایم. ما که...

راستش را بخواهید این طور نیست. ما همان تبر به دست هایی هستیم که در جنگل ها، زندگی را از سایر موجودات گرفته ایم، ما همان هایی هستیم که دلمان برای این زمین نمی سوزد و هر لحظه برای نابودیش برنامه ریزی کرده ایم.

تعجب نکنید! بله ما! خود ما! نگاهی به تبرهای کتابخانه خود بیاندازید...

کتاب هایمان تبر شده اند

وقتی از تبر می گوییم، منظورمان هر چیزی است که تولیدش زمینه ساز قطع درختی بوده و در نقش یک تبر عمل کرده است. کتاب های ما تبر هستند. منظورم نخواندن نیست، منظورم بی توجهی به علم و فرهنگ نیست و منظورم رفتن به سمت جهالت نیست...

منظورم آن است که روند آگاهی ما اگر همسو با آسیب زدن به طبیعت باشد، غلط است. ما میخوانیم که دنیای بهتری بسازیم اما با خواندنمان و خرید کردن مداوم کتاب نه تنها دنیا را به جای بهتری تبدیل نمی کنیم، بلکه بیش از حد تصور به آن آسیب می زنیم.

اما چه کنیم؟ سر دو راهی مانده ایم! کتاب بخوانیم درخت قطع می شود و نخوانیم روند آگاهی را متوقف کرده ایم.

راه سوم را انتخاب کنیم

راه سوم چیست؟ مگر راهی وجود دارد؟ بله! راه سوم آن است که یک بار تولید شود و بارها و بارها خوانده شود. راه سوم آن است که باور کنیم کتاب ها وسیله تزئینی نیستند که آنها را بخریم تا کتابخانه خانه زیباتر شود. راه سوم آن است که یک کتاب را دست به دست کنیم و بارها و بارها از آن استفاده کنیم.

چه کسی گفته کارمان با کتاب یک بار خوانده شده، به اتمام رسیده است؟ راه سوم آن است که پس از مطالعه کتاب خریداری شده آن را به دست اهلش برسانیم و تا زمانی که یک کتاب قابل خواندن است، آن را از چرخه مصرف کنار نگذاریم.

پس یک بار می خریم و بارها و بارها می خوانیم. آن وقت است که دیگر دست به تبر در برابر طبیعت زیبایمان نایستاده ایم و می توانیم امید داشته باشیم که دنیا جای بهتری برای زندگی کردن باشد.

هزینه راه سوم چقدر است؟

راه سوم بسیار هزینه بر است! مگر می شود مدام کتاب خرید و به دیگران داد؟ هزینه آن بسیار زیاد می شود مخصوصا اگر فردی کتابخوان باشیم و بخواهیم مدام کتاب بخریم.

راه سوم خودش جواب خودش را می دهد! بخر و بفروش. نیاز نیست کتاب نو خریداری شود و به راحتی می توان برای خرید کتاب دست دو برنامه ریزی کرد. دست دو خریداری شود و پس از مطالعه فروخته شود و مجددا کتاب دیگری جایگزین آن گردد. چه چیز بهتر از این؟

خرید کتاب دست دو چه مزایایی دارد؟

خرید کتاب دست دو می تواند مزایای بسیاری به همراه داشته باشد که نمونه هایی از آنها را برایتان شرح می دهیم:

  • حفظ محیط زیست
  • هزینه بسیار کم به نسبت خرید کتاب دست اول
  • عدم نیاز به فضا جهت نگهداری کتاب ها
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی

راه سوم به همین راحتی ها نیست

اگر بخواهیم به فکر خرید کتاب دست دو باشیم، باید ساعت ها زمان بگذاریم و کتابفروشی های قدیمی را بگردیم تا شاید کتاب مورد نظر را سالم و کامل پیدا کنیم. آیا این کار منطقی است؟ حتی اگر برای خرید کتاب دست دو به مشکل نخوریم برای فروش آن به دردسر خواهیم افتاد. پس این کار اصلا به صرفه نیست.

برای این سوال هم راه حل منطقی داریم که تمامی نگرانی های شما را از بین می برد. خرید کتاب دست دو را می توانید به راحتی از چوبک پیش ببرید. چوبک بزرگترین سایت فروش کتابهای دست دو است و خرید از آن مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  • تحویل درب منزل
  • ارسال رایگان
  • ضمانت کیفیت
  • ضمانت بازگشت
  • و...

نهایتا

هر آنچه را که تصور می کردیم شما را قانع می کند که خرید کتاب دست دو تا چه اندازه ارزشمند است را گفتیم. از چرایی و اهمیت این کار، از یک مرجع معتبر به نام چوبک، از فرهنگ کتابخانی و... . این را هم بگوییم که می توانید برای فروش کتاب های دست دو به ریباکس مراجعه کنید. در واقع در ریباکس بفروشید و در چوبک بخرید. چه چیز بهتر از این؟

نظرات بینندگان