arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۳۰ دی ۱۴۰۰

وزیر بهداشت: از شیوع امیکرون به‌شدت نگران هستیم / بیش از ۲ هزار مورد مثبت ابتلا به اومیکرون در کشور شناسایی شده

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر نوع واکسنی که مورد نیاز باشد وارد چرخه تزریق می‌شود و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر نوع واکسنی که مورد نیاز باشد وارد چرخه تزریق می‌شود و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

 بهرام عین‌اللهی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وضعیت ویروس اومیکرون در جهان بسیار بحرانی بوده و آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی با درگیری شدید سویه جدید بیماری کرونا مواجه هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ویروس اومیکرون انتشار بسیار سریعی دارد و مردم باید جهت عدم ابتلا به ویروس منحوس بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی یک آلودگی وارد کشوری می‌شود به کشورهای دیگر هم سرایت می‌کند و در کشور ما هم متأسفانه بابت مسافرت‌های زیاد ایرانی ها  به دیگر کشورها و نیز غیرایرانی‌ها به کشورمان ویروس اومیکرون وارد شده است.

عین‌اللهی با ذکر این نکته که در نمونه‌برداری انجام شده تا این لحظه بیش از 2 هزار مورد مثبت ابتلا به ویروس اومیکرون در کشور شناسایی شده است، تأکید کرد: البته تست‌ها و نمونه‌گیری‌ها به‌صورت رندوم انجام شده و معمولاً میزان آلودگی بیشتر است؛ همچنین میزان مراجعات سرپایی ظرف دو هفته اخیر افزایشی 4 برابری داشته و از این جهت نگرانی‌هایی بابت افزایش موارد بستری و بیماران icu هم وجود دارد.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی بهترین و ایمن‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلای به ویروس اومیکرون دریافت دُز سوم واکسن کرونا بوده و متأسفانه آمارهای فعلی عدد خوبی از میزان مراجعات مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا جهت دریافت دُز سوم این واکسن آن هم در شرایطی که 2 ماه از زمان آغاز آن می‌گذرد نشان نمی‌دهد و از این بابت به‌شدت نگران هستیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: یکی از دلایلی که سبب کاهش چشمگیر مرگ و میرهای کرونایی در ایران شده افزایش قابل توجه سرعت انجام واکسیناسیون بوده و در حال حاضر 89 درصد دُز اول و 79 درصد دُز دوم را دریافت کرده‌اند، ایمنی واکسن محدود بوده و این طور نیست که مادام‌العمر اثربخش باشد و به همین جهت تأکید بر دریافت دُز سوم 3 ماه پس از دریافت دُز دوم داریم.

عین‌اللهی با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین آفت‌ها عادی‌انگاری‌های موجود پس از دریافت واکسن کرونا و همچنین بهتر شدن وضعیت رنگ‌بندی کرونایی بوده است، گفت: معتقدیم که دریافت 3 دُز کامل به معنای ایمنی کامل و بهتر شدن وضعیت به معنای پایان بحران نبوده و نیست و نباید استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به فراموشی سپرده شود و رعایت همین 3 اصل بسیار مهم در کنار دریافت هر 3 دُز واکسن کرونا نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلای به ویروس اومیکرون ایفا می‌کند.

وی افزود: ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن بسیار مهم است و در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به تمامی مسئولان زیر مجموعه وزارتخانه دستور داده شد که آمادگی کامل در مراکز درمانی در ماه‌های بهمن و اسفند امسال و همچنین فروردین ماه سال آینده داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کادر بهداشت و درمان در طول 2 ساله کرونایی زحمات بسیار کشیدند و از مرخصی‌های خود استفاده نکردند و در این راه شهدای زیادی تقدیم کردیم که نام و یادشان را گرامی می‌داریم، آمادگی کامل در مراکز بهداشتی و درمانی جهت ارائه خدمت شایسته به مردم وجود دارد، اما مهمترین مسئله در رعایت خود مردم بوده تا که ان‌شاالله در سلامت کامل باشند و پایشان به سمت این مراکز باز نشود.

عین‌اللهی در خصوص اعمال محدودیت‌های جدید برای مقابله احتمالی با موج ششم بحران کرونا، گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص با ستاد ملی مقابله با کرونا بوده، اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌های پیشنهادی خود را در این رابطه اعلام کرده تا با تکرار مشکلات موج‌های قبلی مواجه نشویم، هرچند که تأکید ویژه ما در بحث رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی و نیز تکمیل واکسیناسیون کرونا و همچنین استفاده از ماسک حتی پس از دریافت هر 3 دُز بوده است.

وی افزود: این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهیم که هر نوع واکسنی که نیاز باشد اعم از داخلی و خارجی، تأمین می‌کنیم، متأسفانه برخی شایعات در فضای مجازی در خصوص عدم ورود واکسن خارجی به داخل کشور مطرح شده که این موضوع را تأیید نمی‌کنیم و معتقدیم تا هر زمانی که نیاز باشد در این خصوص اقدام خواهد شد، هر نوع واکسنی که مورد نیاز باشد وارد چرخه تزریق می‌شود و هیچگونه محدودیتی در این خصوص وجود ندارد، تاکنون 185 میلیون دُز واکسن تهیه کردیم که حدود 152 میلیون دُز آن وارداتی بوده و 33 میلیون دُز دیگر هم واکسن‌های داخلی بوده است و این واکسن‌ها تا این لحظه به 60.5 میلیون ایرانی تزریق شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسن‌های داخل رشد خوبی پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما در شروع کار دولت سیزدهم فقط واکسن برکت را داشتیم، اما اکنون واکسن‌های فخرا، پاستور و سینوژن وارد شده و به‌زودی ورود واکسن‌های نورا و رازی را شاهد خواهیم بود و پس از برکت 5 واکسن داخلی دیگر هم تأیید شده است و این مهم نشان‌دهنده دانش بالای دانشمندان کشورمان بوده که تلاش بسیارخوبی در این مسیر داشته‌اند.

 عین‌اللهی تصریح کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونا مدام در حال جهش بوده تولید واکسن داخلی بسیار امیدوارکننده بوده و احتمالاً برای همین ویروس اومیکرون نیازمند واکسن جدیدتری باشیم و برای جهش بعدی هم یک واکسن دیگر، به همین جهت تولید داخلی اطمینان خاطر بابت تأمین واکسن مرتبط و مقابله با سویه ایجاد کرده است.

وی با ذکر این نکته که ما هر نوع واکسنی که نیاز باشد، چه داخلی و چه خارجی، تهیه خواهیم کرد و در این خصوص جای هیچگونه نگرانی نبوده و نیست، موضوعی که در عمل هم نشان داده‌ایم، تأکید کرد: برخی موارد فقط حرف زده می‌شود، اما ما در عمل نشان دادیم که هرکاری که نیاز باشد بی‌وقفه انجام می‌دهیم و حتی خود رئیس جمهور هم شخصاً در بحث واکسیناسیون ورود پیدا کرده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: ما مراکز و واکسن به تعداد زیاد داریم، اما مراجعات مردم به‌خصوص در دریافت دُز سوم بسیار پایین بوده و باید شاهد سرعت‌بخشی در مراجعات مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا باشیم و از آسیب‌های ویروس اومیکرون به‌دور باشیم.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه موضوع افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری مورد تأکید بوده و هست، بیان کرد: در همین خصوص طرح مشخصی را در موضوعات عدالت و تعالی داریم که در اختتامیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور رونمایی می‌شود، در بحث عدالت می‌خواهیم که این مهم در بهداشت، آموزش، پژوهش و درمان باشد و در بحث تعالی هم در زمینه ارتقاء دانش پزشکی در ابعاد علمی و معنوی و نیز ارتقاء سلامت جامعه گام بر می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی مردم در بحث جمعیت بوده که آینده کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد و در هیات دولت مصوب شده که هزینه‌های درمان ناباروری توسط بیمه‌ها تقبل گردد، موضوعی که موجب برداشته شدن گام‌هایی مؤثر در حوزه رفع مشکلات نازایی و افزایش میزان فرزندآوری می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ذکر این نکته که هرکاری که در وظیفه ما است به خوبی انجام می‌دهیم، تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های قبل برخی از بهورزها و مراکز بهداشتی تفکر نادرست فرزند کمتر، زندگی بهتر را ایجاد کردند و ما می‌خواهیم که ضمن اصلاح این باور ، شاهد افزایش میزان فرزندآوری باشیم و مشکلات و مسائل مالی را نباید برای بچه‌دار شدن بهانه کنیم.

 

نظرات بینندگان