arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰

چرا بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در میانه ی اوج گیری «امیکرون» خطرناک است؟ / اگر کنترل شرایط از دست برود، ممکن است نوروز سیاهی به سراغ مان بیاید

دکتر کرمانپور، مدیر اورژانس بیمارستان سینا، در گفتگو با «انتخاب» در واکنش به از سر گرفتن آموزش و فعالیت حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: «آمار ابتلا به کرونا آرام آرام با شیب ضعیفی دارد بالا می‌رود؛ اگر این اتفاق بیافتد و شیب صعودی باشد، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار درستی نیست. خوشبختانه اکنون میزان ابتلا پایین آمده اما ظرفیت آی سی یو پر است. دست زدن به یک حرکت جدید ممکن است جرقه انداختن در انبار باروت باشد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 مدیر اورژانس بیمارستان سینا در واکنش به از سر گرفتن آموزش و فعالیت حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، اظهار کرد: «آمار ابتلا به کرونا آرام آرام با شیب ضعیفی دارد بالا می‌رود؛ اگر این اتفاق بیافتد و شیب صعودی باشد، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار درستی نیست. خوشبختانه اکنون میزان ابتلا پایین آمده اما ظرفیت آی سی یو پر است. دست زدن به یک حرکت جدید ممکن است جرقه انداختن در انبار باروت باشد.»

حسین کرمانپور در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای تصمیم به بازگشایی و حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در ایران است یا خیر، گفت: «به نظر می‌رسد دولتمردان ما در مقابل یک سری داده و اطلاعاتی از پشت صحنه تعطیلی مدارس قرار گرفته‌اند. یعنی از روزی که کرونا آمده تا این لحظه که مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تعطیل شدند، یک سری اتفاقاتی در پشت صحنه چه در میان خانواده‌ها و چه در محیط‌های دوستانه دانش‌آموزی دارد رقم می‌خورد؛ این‌ها یک زنگ خطری را برای دولتمردان به صدا در آورده که به عبارتی دارند فایده و اثر می‌کنند.»

او ادامه داد: «اگر مدارس تعطیل باشد که همین زنگ خطر‌ها مثل آسیب‌هایی که دانش‌آموزان به خود و خانواده‌هایشان یا برعکس ممکن است وارد کنند، اتفاق می‌افتد و مطابق آمار دانش‌آموزان عقب‌افتادگی علمی داشتند و از نظر روانی هم افسردگی و افکار خاصی در آن‌ها پدیدار شده است. از سوی دیگر هم ما به عنوان جامعه درمانی کشور می‌دانیم که بازگشایی مدارس در شرایطی که بسیاری از آن‌ها واکسن نزده باشند یا واکسن‌شان کامل نشده یا اثر بخشی واکسن کاهش پیدا کرده باشد و نیازمند دز سوم باشد، خطر جانی برای‌شان دارد. انتهای همه این‌ها از دید ما که کادر درمان هستیم این است که اگر خطر جانی در پی داشته باشد، بازگشایی محیط آموشی کشور هیچ ارزش و اولویتی ندارد چراکه اصل مطلب، سلامتی مردم است.»

کرمانپور، عنوان کرد: « به نظرم می‌آید که همکاران ما در وزارت بهداشت هم درباره این بحث کوتاه خواهند‌ آمد و تسلیم خواهند شد. کادر درمان مخالف بازگشایی است چرا که بازگشایی در اوج اومیکرون ممکن است هم به دانش‌آموزانی که واکسن نزدند، هم به نیمه کاره‌ها و هم آن‌هایی که دوره اثر بخشی واکسن‌شان کاهش پیدا کرده است، آسیب بزند. بنابراین از دید ما بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خطر‌آفرین است. این اجتماعات هم می‌تواند مدارس و دانشگاه‌ها، هیئت‌ها و کنسرت‌ها یا سفر‌ها و مهمانی‌ها باشد و  فرق ایدئولوژیکی میانش قائل نیستیم »

 مدیر اورژانس بیمارستان سینا تاکید کرد: «اگر کادر درمان نتواند دولتمردان را توجیه کند که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به صلاح نیست، باید به سراغ رویکرد دیگری می‌رویم که براساسش، به آن‌ها پیشنهاد کنیم که دست‌کم بدون ظاهرسازی و شعار، پروتکل‌هایی که نوشته می‌شود را در عمل هم رعایت کنند. چرا که در طی این دو سال هر اتفاقی که افتاده است بیشتر برای اجتماع میانسال بوده است بنابراین دیگر بچه‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و قشر علمی را با خطر مواجه نکنیم.»

کرمانپور در مورد اینکه در صورت حضوری شدن آموزش، چه شیوه‌نامه‌هایی را باید به طور جدی انجام داد، بیان کرد: «اگر مسئولان مصر هستند که محیط‌های آموزشی را بازگشایی کنند، غیرت و سختگیری به خرج دهند و واقعا شیوه‌نامه‌ها را اجرایی و رعایت کنند. بدان معنا که تعداد نفرات هر کلاس حداقلی باشد. ما خبر داریم که بسیاری از مدارس تهویه هوا ندارند و بعضی از کلاس‌ها حتی پنجره هم ندارند، سرویس‌های بهداشتی اغلب وضعیت نامناسبی دارد، امکانات برای همه دانش‌آموزان مهیا نیست که از وسایل مشترکی استفاده نکنند، کمااینکه هر چه سن بچه‌ها پایین‌تر می‌آید به دلیل اینکه از بلوغ ذهنی برخوردار نیستند، نمی‌توانند رعایت کنند؛ همچنین معلم‌ها هم مشکلات خودشان را دارند و در نهایت آلودگی چرخش پیدا می‌کند.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «با این تفاسیر، باید سختگیری انجام شود آن هم با نیت اینکه ناظری برای کنترل و نظارت در کار نیست؛ اگر اینطور فکر کنند شاید بتوان تا حد زیادی آن را کنترل کرد. این مشابه کاری است که کادر درمان دارد انجام می‌دهد. به این معنا که کادر درمان اگر می‌خواست پروتکل‌ها را رعایت کند، می‌توانست به بیمارستان نیاید ولی ما داریم با تمام ظرفیت‌مان در محل کار حاضر می‌شویم، به خانه می‌رویم و خانواده‌هایمان را هم به خطر می‌اندازیم ولی تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا انتقال ویروس فرد به فرد به حداقل خود برسد. همچنین با توجه به اینکه به صورت شانسی هم ما در ایران دیر واکسن زدیم، الان در پروسه‌ای هستیم که بهترین واکنش بدن به ویروس‌ است و اومیکرون کنترل شده است. بنابراین این شیرینی شانسی کنترل اومکیرون را در پیک پنجم از دست ندهیم تا خدایی نکرده نوروز سیاهی را در انتظار نداشته باشیم.»

کرمانپور در پاسخ به این پرسش که اساسا در چه شرایطی می‌توان با خیال راحت آموزش حضوری را از سر گرفت، اظهار کرد: «سازمان جهانی بهداشت پیغام داده که پاندمی کنترل شده اما هنوز پرچم سفید در مورد اومیکرون بالا نرفته است. ما نمی‌دانیم که در ایران ممکن است جهش بعدی ایجاد شود یا خیر. در حال حاضر هم حداقل روند ابتلا در ایران از هفته گذشته که سیر نزولی داشت، آرام آرام به شیب بسیار ضعیفی دارد بالا می‌رود؛ اگر این اتفاق بیافتد و شیب صعودی باشد، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار درستی نیست. زمانی بازگشایی و حضوری شدن آموزش خوب است که به آی سی یو های کمتر از هزار نفر در کشور و میزان ابتلای روزانه به کمتر از 200 300 نفر، رسیده باشیم. آنوقت است که می‌توان گفت کشور سفید شده و مدارس می‌توانند با رعایت پروتکل‌ها باز شوند.»

رئیس اورژانس بیمارستان سینا، افزود: «هیچ گروه علمی، دانشگاهی و هیچ وزارت بهداشتی در سراسر دنیا هنوز نتوانسته است که آینده‌نگری کند که چه زمان می‌توان گفت وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد و می‌توانیم با ماسک‌ها خداحافظی کنیم. همه پیش‌بینی‌ها این است که سال 2024 کرونا تمام می‌شود. در هر صورت وضعیت ما در ایران، وضعیت بدی نیست. این وضعیت خوب را تبدیل به وضعیت بد کردن بسیار ساده‌تر از تبدیل وضعیت بد به خوب است و به راحتی تبدیل به یک بحران می‌شود.»

کرمانپور تاکید کرد: «وقتی بدانیم پشتوانه درمانی ما وضعیت پایداری داشته باشد یعنی تعداد تخت‌های اشغال شده، پایین، آی سی یو‌ها خالی باشد، و میزان ابتلا به کشور تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند، می‌توان پذیرفت که مدارس و دانشگاه‌ها باز شود و حتی می‌توان کنترل کرد. خوشبختانه اکنون میزان ابتلا پایین آمده اما ظرفیت آی سی یو‌ها پر است. دست زدن به یک حرکت جدید ممکن است جرقه انداختن در انبار باروت باشد.»

نظرات بینندگان