arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰

آمادگی خزانه‌داری آمریکا برای اعمال "تبعات شدید" بر روسیه در صورت حمله به اوکراین

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت، وزارتخانه تحت امرش آماده است در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های قابل توجهی را علیه روسیه اعمال کند و با متحدانش برای شکل دادن به پاسخها به این اتفاق از نزدیک همکاری دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت، وزارتخانه تحت امرش آماده است در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های قابل توجهی را علیه روسیه اعمال کند و با متحدانش برای شکل دادن به پاسخها به این اتفاق از نزدیک همکاری دارد.

به گزارش  خبرگزاری رویترز، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، تبعاتی سخت را بر آن اعمال خواهیم کرد. ما امیدواریم که روسیه به دنبال راه حل دیپلماتیک باشد، اما آماده تحمیل عواقبی چشمگیر هستیم.

او بیان کرد که واشنگتن با متحدان اروپایی که روابط اقتصادی قوی‌تری با روسیه دارند، کار می‌کند تا بتواند نگرانی‌های آنها در مورد تحریم‌های اقتصادی و مالی احتمالی را درک کرده و آنها را در فرآیند طراحی پاسخ‌هایش در نظر بگیرد.

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید طی حضور نادری در شبکه "فاکس نیوز" یک روز پس از اولین کنفرانس مطبوعاتی انفرادی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۲ در قبال حرفهای جنجالی بایدن در این کنفرانس شفاف سازی کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود با طرح این صحبت که یک "تهاجم محدود" به اوکراین توسط نیروهای روسیه پاسخ ضعیف تری دریافت خواهد کرد، خشم گسترده‌ای را برانگیخت.

بایدن همچنین روز چهارشنبه گفت که اگر سنای آمریکا قانون اصلاحات انتخاباتی جامع از بین رفته به دلیل رای دو سناتور دموکرات به اطاله بررسی را تصویب نکند، انتخابات میان دوره‌ای امسال این کشور "به راحتی می‌تواند نامشروع باشد".

رئیس جمهور آمریکا گفت: من نمی‌گویم که این (انتخابات) قرار است مشروع باشد. مشروع بودن این انتخابات و سطح مشروعیتش نسبت مستقیم به توانایی ما در به تصویب رساندن این اصلاحات دارد.

ساکی در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد که بایدن "مطمئناً پیش‌بینی مشروع بودن یا نبودن انتخابات ۲۰۲۲ را نکرده است".

ساکی بیان کرد: نکته‌ای که او مطرح کرد این بود که در سال ۲۰۲۰، حتی در شرایطی چالش برانگیز از جمله با تلاش‌ها برای سرکوب آرا و در بحبوحه یک بیماری همه گیر، مشارکت بی‌سابقه‌ای در انتخابات هم از جانب دموکرات‌ها و هم جمهوری خواهان صورت گرفت.

وی افزود: نکته ای که او به آن اشاره می‌کند این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از مقامات تعدادی از ایالت‌ها، در واقع هفت تا یا بیشتر، خواست که نتیجه انتخابات در آنجا را لغو کنند. اکنون بدیهی است که اگر دوباره چنین تلاشی صورت بگیرد باید با آن مبارزه کنیم. این چیزی است که ما به انجامش متعهدیم اما او (بایدن) پیش‌بینی نکرد.

ساکی با صحبت از تنش‌ها در حوزه شرق اروپا تاکید کرد که "هرگونه تحرک نیروهای نظامی روسیه به سمت داخل خاک اوکراین" با "تبعات اقتصادی شدید" برای روسیه مواجه خواهد شد.

یک روز پیش از آن، بایدن گفته بود که شدت پاسخ غرب به چنین حمله‌ای از سوی مسکو "بستگی به کارهایی که مسکو انجام خواهد داد دارد".

صبح پنج‌شنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در توئیتی به بایدن پاسخ داده و نوشت: ما می‌خواهیم به قدرت‌های بزرگ یادآوری کنیم که هیچ تهاجم محدود و کشور کوچکی وجود ندارد. همانطور که هیچ تلفات جزئی و اندوه اندک از بابت از بین رفتن عزیزان وجود ندارد. من این را به عنوان رئیس جمهور یک قدرت بزرگ می‌گویم.

ساکی در پاسخ به این سوال که آیا دولت کی‌یف با کاخ سفید در تماس بوده است، گفت: تیم امنیت ملی ما (با آنها) در تماس بوده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال حاضر در اروپا است. همچنین متذکر می‌شوم که وزیر امور خارجه (اوکراین) اعلام کرد که به حمایت آمریکا اطمینان دارد و باید هم مطمئن باشد زیرا ما حمایتگر و پشتیبان آنها هستیم.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید همچنین با پرسشی در خصوص اصرار بایدن بر شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در مورد منشا کووید-۱۹ در جریان نشست مجازی دو رئیس جمهور در ماه نوامبر مواجه شد.

این موضوع در بیانیه کاخ سفید درباره این نشست مطرح نشده و بعدا بایدن ادعا کرد تیم مطبوعاتی‌اش به دلیل عدم حضور در اتاق نشست در آن زمان، اطلاعی از این صحبت‌ها نداشته‌اند.

ساکی ادعا کرد: رئیس‌جمهور آمریکا هرگز پا پس نمی‌کشد و همیشه در گفتگوهای خود قاطع است. من می‌توانم این را به شما قول بدهم که این شامل شی جینپینگ رئیس جمهور چین که مدت‌هاست او را می شناسد و با او گفتگوهای عمیق و مستقیم زیادی داشته می‌شود.

نظرات بینندگان