arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰

توقف عملیات جست‌وجو‌ی کولبران مفقوده شده ارومیه تا بازگشایی راه‌ها

حوالی ساعت ۱۱ روز جمعه ۲۴ دی ماه خبر مفقودی سه نفر از کولبران اهل ارومیه در ارتفاعات بینار منطقه مرگور این شهرستان در رسانه‌های محلی منتشر شد. از آن روز تا کنون نزدیک به ده روز از مفقودی سه کولبر روستای باوان سیلوانا می‌گذرد و تاکنون هیچ اثری از آن‌ها پیدا نشده است. مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی گفت: جست و جوی مفقودان به دلیل نزدیک بودن منطقه با مشارکت عوامل انتظامی هنگ مرزی تداوم دارد و به دلیل عدم دید کافی و وجود برف و کولاک شدید در منطقه و محدودیت تردد به دلیل مرزی بودن منطقه تا تثبیت شرایط جوی ادامه جست و جو متوقف شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: مردم مناطق مرزی آذربایجان غربی از سر اجبار و فقط برای به‌دست آوردن لقمه نانی کولبری می‌کنند و همه ساله با رسیدن فصل زمستان شاهد مفقود شدن تعدادی کولبر در دره ها و کوه های این مناطق هستیم و متاسفانه تاکنون مسئولان امر جایگزینی برای این کار تعریف نکردند، به غیر از سکوت و بی تفاوتی نسبت به جان جوانانی که از دست می رود.

حوالی ساعت 11 روز جمعه 24 دی ماه خبر مفقودی سه نفر از کولبران اهل ارومیه در ارتفاعات بینار منطقه مرگور این شهرستان در رسانه‌های محلی منتشر شد. از آن روز تا کنون نزدیک به ده روز از مفقودی سه کولبر روستای باوان سیلوانا می‌گذرد و تاکنون هیچ اثری از آنها پیدا نشده است. به گفته اهالی این روستا بارزان میهنی، اسعد سیدانی‌فرد و بهلول سیدانی‌فرد؛ سه کولبر ساکن روستای "باوان سیلوانا" روز چهارشنبه به سمت روستاهای مرزی ترکیه و از معبر غیر قانونی حرکت کردند و پنج شنبه گذشته-23 دی ماه - طی تماس با خانواده هایشان خبر از عزیمت خود به سمت ایران دادند اما از آن روز تاکنون دیگر تلفن همراه این سه کولبر در دسترس نیست.

روز جمعه اهالی روستا خبر مفقود شدن این سه کولبر را رسانه ای کردند. مردم‌محلی،هلال احمر و نیروهای امدادی از جمعه گذشته برای جست و جوی این کولبران عازم دره بینار شده‌اند ولی پس از گذشت 10 روز هنوز هیچ ردی از این سه تن پیدا نشده است‌.

برودت هوا ، کولاک و برف در منطقه باعث شده تا برای چندمین بار جست و جوگران دست از کار کشیده و چشم به آسمان بدوزند تا کمی هوا آرام گیرد.

درحالی که تماس‌های خبرنگار ما، برای پیگیری آخرین وضعیت افراد مفقود شده در برف و کولاک بی پاسخ مانده است ، فرماندار ارومیه راهی منطقه مرگور شده و هلال احمر آذربایجان غربی هم تعدادی محدود از نیروهای مردمی، کوهنوردان و هلال احمر را به ارتفاعات بینار‌ برای عملیات جست و جوی این سه نفر اعزام کرد.

عملیات جست و جو برای همچنان ادامه دارد

فرماندار ارومیه گفت: ادامه جست وجوها برای یافتن سه نفر از اهالی روستای باوان ارومیه هم در خاک ایران و هم در خاک ترکیه در حال پیگیری است و این روند همچنان ادامه دارد.

رسول مقابلی بیان کرد: با توجه به اخبار منتشره در‌باره مفقود شدن سه نفر از اهالی روستای باوان از توابع بخش سیلوانا در مرز ترکیه و خارج از حوزه استحفاظی خاک جمهوری اسلامی ایران، بلافاصله از طریق مبادی مربوطه مرزی ایران با طرح موضوع با نیروهای مرزی ترکیه، درخواست بررسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: اقدام فوری برای جستجوی مفقودان آغاز شد و اکیپ‌هایی از نیروهای مرزی ترکیه به محل حادثه اعزام و پس از ساعت‌ها جست و جو، متاسفانه هیچ گونه آثار و علائمی از مفقودان یافت نشده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه عملیات جست و جو مفقودین ارتفاعات بینار مرگور ارومیه در حریم سرزمینی با وجود کولاک شدید توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر استان ادامه دارد،گفت: از ساعات اولیه بروز این حادثه و با دستور ویژه استاندار چندین عملیات توسط نیروهای هلال احمر در منطقه انجام گرفته که متاسفانه به دلیل شرایط بد جوی حاکم بر منطقه دسترسی به این افراد تاکنون مقدور نشده است.

امیر جعفرزاده افزود: به دلیل وسعت منطقه و عدم دسترسی در یک از محل مفقودان با هماهنگی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان تیم پشتیبانی از شعبه مرکزی شهرستان جهت پشتیبانی نیز به منطقه اعزام شده است.

وی افزود: جست و جوی مفقودان به دلیل نزدیک بودن منطقه با مشارکت عوامل انتظامی هنگ مرزی تداوم دارد و به دلیل عدم دید کافی و وجود برف و کولاک شدید در منطقه و محدودیت تردد به دلیل مرزی بودن منطقه تا تثبیت شرایط جوی ادامه جست و جو متوقف شده است.

نظرات بینندگان