arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

انگلیس: شانه به شانه اوکراین می‌ایستیم اما اعزام نیرو بسیار بعید است

معاون نخست وزیر انگلیس گفت، این کشور "شانه به شانه" اوکراین خواهد ایستاد اما این "شدیدا بعید" است که سربازان انگلیسی به مرزهای روسیه اعزام شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون نخست وزیر انگلیس گفت، این کشور "شانه به شانه" اوکراین خواهد ایستاد اما این "شدیدا بعید" است که سربازان انگلیسی به مرزهای روسیه اعزام شوند.

به گزارش  شبکه اسکای نیوز، دومینیک راب، معاون نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی تاکید کرد، انگلیس و کشورهای دیگر در صورتی که روسیه به اوکراین همزمان با تداوم روند تجمیع سربازان در مرز دو کشور حمله کند، دست به اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه مسکو خواهد زد.

او امروز (یکشنبه) در مصاحبه‌ای به ترور فیلیپس، مجری اسکای نیوز گفت: ما از آنها در مسیر دفاع از خودشان پشتیبانی خواهیم کرد اما همچنین ما به همراه جامعه بین‌المللی و متحدان غربی در ناتو شانه به شانه ایستاده و خواهیم گفت در صورتی که روسیه برای حمله تلاش کرده و یک حکومت دست‌نشانده را مستقر کند، عواقبی بسیار جدی وجود خواهد داشت.

دومینیک راب در پاسخ به اینکه آیا انگلیس در صورت حمله روسیه سربازانش را اعزام خواهد کرد، گفت: اینکه ما چنین کاری انجام دهیم شدیدا بعید است اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که هم اکنون مایل به اجرای برنامه‌های تمرینی با هدف پشتیبانی از اوکراینی‌ها در مسیر دفاع از خودشان هستیم. این کاری کاملا درست است.

این اظهارات معاون نخست وزیر انگلیس بعد از آن مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه این کشور، روسیه را به دسیسه‌چینی به منظور روی کار آوردن یک دولت حامی کرملین در کی‌یف متهم کرد. انگلیس همچنین این اتهام را مطرح کرد که افسران اطلاعاتی روسیه با تعدادی از سیاستمداران سابق اوکراینی در راستای برنامه‌هایشان برای حمله در تماس بوده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه این اظهارات را "اطلاعات دروغ" خواند و انگلیس و ناتو را به "تشدید تنش‌ها" بر سر اوکراین متهم کرد.

در همین حال لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در توییتر نوشت: ما توطئه کرملین برای استقرار یک رهبر طرفدار روسیه در اوکراین را تحمل نخواهیم کرد.

یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه انگلیس گفت که به اشتراک‌گذاری مسائل اطلاعاتی رویه معمولی نیست و جزئیات این مسائل تنها پس از ملاحظات دقیق در قبال حمله ادعایی روسیه به اوکراین و ایجاد بازدارندگی از حالت طبقه‌بندی خارج می‌شوند.

وزارت امور خارجه انگلیس در اقدامی بسیار غیر معمول که ظاهرا بر مبنای اسناد اطلاعاتی است که حالت محرمانه نداشته است، ادعا کرد که یک قانونگذار سابق اوکراینی "به عنوان یک کاندیدای بالقوه" رهبری جدید در نظر گرفته شده است؛‌ اظهار نظری که به نشانه تشدید چشمگیر بحران تلقی شد.

با این حال یوگن مورایف، قانونگذار سابق اوکراینی که این صحبت‌ها به او اشاره دارد، می‌گوید که این اتهام‌زنی "احمقانه و مهمل" است. او که صاحب یک شبکه تلویزیونی در اوکراین است، خاطر نشان کرد از شنیدن این اتهامات در حالی که مدت چهار سال است تحت تحریم‌های روسیه بوده و ورودش به روسیه ممنوع است، "سرگرم شده است."

با این حال وادیم پریستایکو، سفیر اوکراین در انگلیس گفت، مورایف علنا در کانال تلویزیونی خود حضور یافته و دیدگاه‌هایی در حمایت از روسیه مطرح می‌کند. او خاطر نشان کرد: او تلاش دارد نظر اوکراینی‌هایی را به خود جلب کند که باور دارند اتحاد شوروی سابق و روسیه بهترین راه برای توسعه اوکراین هستند.

پریستایکو در پاسخ به اینکه آیا از نظرش روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد، گفت: من قطعا به این موضوع باور دارم و این اولین دفعه نخواهد بود. ما تا سر حد مرگ خواهیم جنگید متاسفانه مردم بسیاری در کشور ما خواهند مرد، اما برای دفاع از آن در برابر روس‌ها تلاش خواهیم کرد.

او همچنین از آلمان به دلیل ممانعت از اعطای پشتیبانی نظامی از سوی استونی به اوکراین از طریق امتناع از صدور مجوز برای صادرات تسلیحات دارای اصالت آلمانی به کی‌یف انتقاد کرد.

این سفیر گفت: اگر بخواهم چنین حرف‌هایی را به کسی در ناتو بگویم، آلمان آخرین کس خواهد بود، بنا بر این اوکراینی‌های زیادی همچنان به یاد دارند که آلمان در این بخش از جهان به ویژه در اوکراین چه کار کرد. ما داریم در مورد هر دو جنگ جهانی صحبت می‌کنیم. هیچ خانواده اوکراینی وجود ندارد که تحت تأثیر آنها قرار نگرفته باشد.

او ادامه داد: آلمان آخرین کسی خواهد بود که به حرفش درباره این که اوکراینی‌ها نمی‌توانند تسلیحات داشته باشند، گوش می‌کنم.

پریستایکو همچنین گفت که اوکراین از آلمان خواسته تا استفاده از پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ در زیر دریای سیاه که اخیرا تکمیل شده و گاز را از روسیه منتقل می‌کند، متوقف کند.

 

نظرات بینندگان