arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

بلینکن: اگر حتی یک سرباز روسی به شکلی خصمانه وارد اوکراین شود، مسکو با پاسخ شدید مواجه می‌شود

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با لحنی شدیدتر روسیه را تهدید کرد و هشدار داد اگر حتی یک سرباز روسی به شکلی خصمانه وارد اوکراین شود، مسکو با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با لحنی شدیدتر روسیه را تهدید کرد و هشدار داد اگر حتی یک سرباز روسی به شکلی خصمانه وارد اوکراین شود، مسکو با پاسخ شدید مواجه خواهد شد.

بلینکن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: اگر یک نیروی روسیه به شکلی خصمانه وارد اوکراین شود، واکنشی سریع، شدید و متحد از سوی ما و اروپا به دنبال خواهد داشت.

بلینکن همچنین از عدم تمایل دولت جو بایدن به اعمال تحریم‌های پیشگیرانه علیه روسیه، علیرغم درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین از آمریکا و متحدانش برای مجازات روسیه به دلیل استقرار نیرو در نزدیکی مرزهای این کشور، دفاع کرد.

وی گفت: هدف تحریم ها بازدارندگی روسیه از تهاجم است. بنابراین اگر این تحریم ها اکنون وضع شوند، اثر بازدارندگی خود را از دست خواهند داد.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد همه اقدامات ما از جمله ایجاد جبهه یکپارچه با اروپا و پیامدهای عظیم برای روسیه، به گونه ای طراحی شده است که در محاسبات (ولادیمیر) پوتین رئیس جمهور روسیه به حساب آیند و آنها را از اقدام تهاجمی باز داشته و منصرف کند، اگرچه ما همزمان دیپلماسی را دنبال می کنیم.

در همین حال جونی ارنست سناتور جمهوریخواه از ایالت آیووا در مصاحبه جداگانه ای با سی ان ان گفت که دولت بایدن باید فورا تحریم های جدیدی را علیه مقامات روسیه اعمال کند تا از حمله به اوکراین جلوگیری کند.

این عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا افزود که ما باید اکنون اقدام کنیم و تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کنیم. باید به آنها نشان دهیم که جدی هستیم و در صورت حمله روسیه از اوکراین حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد زمانی که تهاجم رخ می دهد و جان ها از دست بروند، امکان بازگشت به قبل وجود ندارد، بنابراین این تحریم ها باید اکنون وضع شوند.

همزمان با افزایش تنش ها میان آمریکا و ناتو با روسیه بر سر اوکراین، نخستین محموله تسلیحات واشنگتن وارد کی یف شده است. سفارت آمریکا در اوکراین ورود نخستین محموله را تایید و اعلام کرد ارسال محموله کمک تسلیحاتی به اوکراین نشانه عزم واشنگتن برای کمک به تقویت توانمندی دفاعی اوکراین است.

مقامات آمریکایی می گویند این محموله مهمات سلاح های کوچک، بخشی از ۹۰ تن کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین است که واشنگتن آن را برای توانایی دفاعی اوکراین ضروری می داند.

به گفته آنان، موشک های ضد تانک جاولین نیز در چند روز آینده از سوی کشورهای بالتیک و همچنین ذخایر آمریکا به اوکراین صادر خواهد شد.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

نظرات بینندگان