arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۸ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

هشدار سازمان هواشناسی؛ بارش برف و باران در ۲۲ استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار در سطوح نارنجی و زرد از بارش برف و باران در ۲۲ استان خبر داد. منطقه اثر این پدیده پنج‌شنبه (۷ بهمن ماه) استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نوار شرقی خوزستان، غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، ارتفاعات در تهران، البرز، مازندران و قزوین و جمعه (۸ بهمن ماه) ارتفاعات استان‌های مازندران و گلستان خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار در سطوح نارنجی و زرد از بارش برف و باران در ۲۲ استان خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ سامانه بارشی همراه با بارش برف از صبح پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) تا جمعه( ۸ بهمن ماه) خبر داد.

منطقه اثر این پدیده پنج‌شنبه (۷ بهمن ماه) استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نوار شرقی خوزستان، غرب کردستان، جنوب غرب آذربایجان غربی، ارتفاعات در تهران، البرز، مازندران و قزوین و جمعه (۸ بهمن ماه) ارتفاعات استان‌های مازندران و گلستان خواهد بود.

اثر این مخاطره می‌تواند سبب کولاک برف، یخبندان، سوزباد، ریزش بهمن، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر شود و احتمال افت فشار گاز، تاخیر و یا احتمال لغو را در پی داشته باشد.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با خسارت‌های احتمالی و آمادگی برای برف روبی است.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی از بعدازظهر چهارشنبه (۶ بهمن ماه) تا جمعه ( ۸ بهمن ماه) خبر داد.

نوع مخاطره این سامانه بارش باران و برف، وزش باد شدید موقت، رعد و برق و مه آلودگی خواهد بود.

این سامانه چهارشنبه ( ۶ بهمن ماه) در استان‌های چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان غربی، کردستان، شمال کرمانشاه، زنجان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران، پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، البرز، قم، خراسان شمالی، نیمه شرقی خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، مرکزی، زنجان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، شمال فارس، غرب اصفهان، ارتفاعات سمنان و جمعه( ۸ بهمن ماه) در جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی فعال خواهد بود.

حاکمیت این شرایط جوی سبب کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر برف، احتمال لغو یا تاخیر در پروازها، کولاک برف و آب گرفتگی معابر شهری خواهد شد بنابراین سازمان هواشناسی توصیه می‌کند پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، تجهیز خودروها به تجهیزات زمستانی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای عملیات برف روبی در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات بینندگان