arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

عضو کمیسیون تلفیق: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت گوشت و مرغ و روغن حداکثر دوبرابر می‌شود / اگر افزایش قیمت‌ها در همین حد باشد، با یارانه‌های که پرداخت می‌شود قابل تحمل است

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت اذعان دارد که اگر ارز ترجیحی نهاده های دامی حذف شود قیمت گوشت و مرغ و روغن حداکثر دوبرابر می شود که اگر قیمت ها در همین حد افزایش داشته باشد فکر می کنم با یارانه های که پرداخت می شود قابل تحمل است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه، گفت: قرار بود کمیته ای مشترک بین دولت و مجلس برای بررسی حذف یا ابقاء ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱تشکیل شود که حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق ریاست این کمیته را آقای نادران نماینده تهران تعیین کردند ولی ایشان تاکنون زیر بار این موضوع نرفته اند. در واقع کمیته ای هنوز در این رابطه شکل نگرفته است و قاعدتا جلسه ای هم برگزار نشده است و گویا آقای نادران گفته اند با این قضیه کاری ندارم.

جعفر قادری با بیان اینکه تشکیل این کمیته هنوز بلاتکلیف است اظهار کرد: پیشنهاد دولت در لایحه، حذف ارز ۴۲۰۰ است و درآمد حاصل از آن نیز به گروه‌های واقع در دهک های اول تا هفتم پرداخت می شود که به برخی ۱۱۰هزار تومان به برخی ۹۳هزار تومان و ۹۰هزار تومان یارانه در ماه علاوه بر ۴۵هزار تومانی که در حال حاضر پرداخت می شود پرداخت می کند.

وی ادامه داد: اگر ما به پیشنهاد دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی رای ندهیم ۴۰۰هزار میلیارد تومان از محل منابع یعنی درآمدهای نفتی را باید برای ارز ۴۲۰۰ اختصاص دهیم و اگر این کار صورت گیرد عملا ۴۰۰هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه حذف می شود و کسری منابع اتفاق می افتد.

نماینده مردم شیراز در مجلس تاکید کرد: فکر می کنم مجلس راهی ندارد به جز اینکه نظر دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰را تایید کند البته باید با شرط و شروطی این کار به دولت واگذار شود.

وی افزود: دولت اذعان دارد که اگر ارز ترجیحی نهاده های دامی حذف شود قیمت گوشت و مرغ و روغن حداکثر دوبرابر می شود که اگر قیمت ها در همین حد افزایش داشته باشد فکر می کنم با یارانه های که پرداخت می شود قابل تحمل است .

وی با بیان اینکه ارز ترجیحی برای واردات گندم و دارو حذف نمی شود گفت: دولت منابع لازم برای واردات گندم و دارو را در بودجه دیده است؛ در بحث گندم ممکن است یارانه مصارف لوکس مثل شیرینی پزی‌ها حذف شود.

به گفته قادری ارز ترجیحی را مثل گذشته به وارد کننده نمیدهند که در خارج گندم خریداری کند، بلکه قرار است که وارد کننده با نرخ دلار آزاد گندم را وارد کند و به نانوایی ها بدهد و مصرف کننده به اندازه ارز ۴۲۰۰ هزینه را به نانوایی پرداخت می کند و نانوایی کسری آن را از دولت می گیرد

نظرات بینندگان