arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

سخنگوی دولت: موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی نیست

علی بهادری سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر روسیه بحثی پیرامون توافق موقت برای احیای برجام مطرح نشد ، گفت: موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر روسیه بحثی پیرامون توافق موقت برای احیای برجام مطرح نشد ، گفت: موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست .

علی بهادری جهرمی در ابتدای نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به روسیه اظهار کرد: در امتداد سیاست توسعه متوازن روابط بین المللی با کشورهای جهان با اولویت قراردادن کشورهای همسایه و منطقه ای که در حوزه اقتصادی از اولویت بیشتری برخوردارند پس از سفر رئیس جمهور به تاجیکستان و ترکمنستان رئیس جمهور سفری به روسیه داشتند.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی که بیش از ۷۰۰ نفر کشته در روز در روسیه وجود داشت شرایط برای برگزاری سفر مساعد نبود اما طرفین به دلیل برنامه ریزی قبلی و تاکید بر اهداف و جلوگیری از تاخیر رسیدن به نتایج، این گونه تدبیر کردند که پروتکلهای را مبتنی بر حفظ احترام متقابل انجام دهند و سفر انجام شود.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه در این چارچوب سفر رئیس جمهور به روسیه پربار بود، ادامه داد: جلسه رسمی کاری در کاخ کرملین برگزار شد و علاوه بر آن سخنرانی رئیس جمهور در دوما نیز با استقبال زیادی رو به رو شد و ملاقات ها دربازه زمانی کوتاه کم نظیر بود.

سخنگوی دولت با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به روسیه یادآورشد: در خصوص دستاوردها هم در موضوعات دوجانبه ، چندجانبه، منطقه ای و بین المللی مباحث متعدد مطرح شد. در این سفر نگاه ها نزدیک و توافقات گسترده و قابل قبول بود. برخی قراردادها در همان زمان سفر نهایی شد و برخی از قراردادها و توافقات بلافاصله پس از جلسه روسای جمهور که جلسه نتیجه محور و عمل گرایانه ای بود به مقامات ابلاغ شد و برنامه ریزی ها برای تحقق آن آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت مناطق سیل‌زده جنوب کشور، اظهار کرد: در خصوص مساله سیل در جنوب کشور و به طور خاص استان کرمان همان گونه که قبلا پیش بینی شده بود برنامه ریزی صورت گرفت. در مجموع دو سیل اخیر، ۶ سفر فوری را اعضای کابینه از جمله رئیس جمهوری به کرمان داشتند.

بهادری جهرمی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد مناطق آسیب دیده از اضطرار خارج شدند و حمایت‌های لازم از کشاورزان و مردم صورت می گیرد. از بسیج، سپاه ، ارتش و هلال احمر قدردانی می‌کنم که دوشادوش سایر مقام های اجرایی امدادرسانی کردند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به پرسشی در زمینه وعده‌های دولت و کیفیت اجرای آن‌ها، تصریح کرد: اولین وعده اولویت دادن به حفظ سلامت مردم بوده است. مطابق آن اولویت دهی اقتصادی در دستور کار دولت بود. به تدریج شاهد خبرهای خوب در حوزه اقتصادی خواهیم بود که زمان لازم برای مشاهده اقدامات لازم است.

وی افزود: چندین خبر خوب هم در دهه مبارک فجر برای مردم عزیز داریم که در بخش های مختلف به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید، اما در حال حاضر باید به دو خبر خوب اشاره کنم.


بهادری جهرمی گفت: اول در حوزه اقتصادی اینکه وعده های رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت وام به مردم عزیز محقق و عملی شد و کلیه متقاضیان تسهیلات خرد که رتبه اعتباری آنها B ،A و C است، می‌توانند تا سقف ۵۰ میلیون تومان می توانند، بدون ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق خود و نیز برای دریافت وام تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز هم بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق به همراه یک سفته یا چک، اقدام کنند.

سخنگوی دولت در ادامه اعلام کرد: خبر خوب دوم اینکه وعده رئیس جمهور برای استرداد سود مازاد بانکی به نقطه عملیاتی و اجرایی رسید و اگر نرخ سود تسهیلات بانک‌ها بالاتر از نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار باشد، بانک ها مکلف هستند مبلغی را که برای این منظور گرفتند برگردانند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سفر رئیس‌جمهوری به روسیه و ایجاد حواشی در این زمینه توسط برخی، اظهار کرد: سفر به روسیه از جهات مختلف حائز اهمیت و سفر موفقی بود. تکثر برنامه ها، شرکت در جلسه دوما، شرکت در دانشگاه دولتی، شرکت در جلسه با رئیس جمهور روسیه نشان دهنده برنامه ریزی مناسب و استقبال از رئیس جمهوری در این سفر بود.

بهادری جهرمی یادآور شد: خط اعتباری ۵ میلیاردی و توافق برای افزایش آن تا ۱۰ میلیارد دلار از دستاوردهای این سفر بود. در خصوص توسعه صادرات اقلام صیفی نیز مقدمات آن فراهم شده تا مشکلات در این زمینه حل و صادرات افزایش یابد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در حوزه راه آهن هم قراردادهایی منعقد شد. طبیعتا اصل، دستاوردها است. برخی اصرار دارند نگاه محدود به کشورهای خاص داشته باشند اما سیاست دولت نگاه متوازن به کشورهای جهان است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص آمار دقیق فروش نفت و مقاصد آن، تصریح کرد: آمار فروش نفت و بازگشت ارزهای ناشی از آن قابل قبول است. مراجعه به سامانه نیما نشان می دهد دولت در تامین ارز با هیچ گونه مشکلی رو به رو نیست. برای فروش نفت به دولت اعتماد شود و نه به افرادی که اطلاع ندارند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه شیوع سویه امیکرون در کشور و نگرانی‌ها از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و برنامه دولت برای کنترل شرایط سلامت مردم، گفت: اعلام بازگشایی یا تعطیل دانشگاه‌ها طبق اعلام ستاد کرونا، نقشه کرونایی کشور، میزان واکسیناسیون عمومی و آمار ابتلا و فوتی ها، در کنار توجه به سلامت عمومی دانش آموزان و دانشجویان و استادان و جوانب دیگر مسئله از جمله رشد علمی و آموزشی و جبران عقب ماندگی های دو سال گذشته، در نظر گرفته می شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری و بهداشت عمومی و شیوه نامه های بهداشتی از جمله ماسک و تزریق دوز سوم واکسن ضروری است، اظهار کرد: اولویت دولت، سلامت مردم است اما باید توجه داشت نباید نسبت به جوانب دیگر از جمله رشد علمی و آموزشی کم توجهی صورت گیرد. البته در موارد خاص و مناطق خاص که ممکن است شیوع کرونا با شرایط متفاوتی روبه‌رو شود تصمیم گیری به مقامات استان واگذار شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه جلسه رئیس جمهور با مدیران بانکی نیز گفت:
مقرر شد کار گروهی زیر نظر وزیر اقتصاد و با همکاری بانک مرکزی به منظور بازنگری در نظامات بانکی تشکیل شود. کلید واژه بیانات در این جلسه این بود که تسهیلات خرد نباید به تضییقات تبدیل شود. مقابله با بدعهدان و بدحسابان باید جدی باشد و گزارش آن برای مردم ملموس باشد.
در سفر روسیه بحثی پیرامون قرارداد موقت برجام نشد

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در روسیه، تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام شده موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره کننده متمرکز بر رفع تحریم های ظالمانه بصورت پایدار و مطمئن است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در سفر روسیه بحثی پیرامون قرارداد موقت نشده است، تصریح کرد: در سفر روسیه بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو موثر کلیه تحریم‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

نظرات بینندگان