arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

نماینده مجلس: اگر توافقی هم شکل بگیرد محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت/ دستورالعمل تیم مذاکره کننده ایرانی در وین چیست؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای هیات ایرانی در مذاکرات وین ضرب الاجلی وجود ندارد، گفت: ایران در حال متنوع سازی شرکای تجاری است که تاثیر مهمی در خنثی‌سازی تحریم‌ها دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر توافقی هم شکل بگیرد محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت/ دستورالعمل تیم مذاکره کننده ایرانی در وین چیست؟

ایرنا: ابوالفضل عمویی درباره روند مذاکرات وین و ایده مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر توافق موقت گفت: دستورالعمل هیات مذاکره کننده در وین پیگیری توافق کامل برای رفع تحریم‌ها است و توافق موقت در چارچوب نظرات جمهوری اسلامی نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد غرب در مذاکرات برای بازرسی از مراکز هسته‌ای کشور افزود: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، ورود کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران قابل پذیرش نیست. البته همکاری‌های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوعات پادمانی ادامه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همکاری پادمانی فقط محدود به مواد هسته‌ای و سایت‌های اعلام شده است. به جز این موضوع بازرسی برای مواردی که در موضوعات پروتکلی نیست برای جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش نخواهد بود.

وی با اشاره به راهبرد دوگانه کشور مبنی بر خنثی سازی و رفع تحریم‌های ظالمانه اظهار کرد: خنثی سازی تحریم به این معنا است که میزان اثرگذاری تکانه‌های خارجی بر اقتصاد داخلی ایران گرفته شود. یکی از مهمترین راهکار‌ها در این زمینه رفع موانع از تولید داخلی و تقویت آن است که متولی آن دستگاه‌های اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی است. علاوه بر این تنوع بخشی به شرکای تجاری ایران هم می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی گام‌های بسیار مهی برداشته است، عنوان کرد: چشم انداز همکاری بلندمدت با چین، سفر رییس جمهور به روسیه، حضور در اجلاس اکو، عضویت در پیمان شانگ‌های و امضای توافقنامه سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان از مسیر ایران از جمله اقدامات دستگاه دیپلماسی است که به موازات مذاکرات هسته‌ای انجام شده و نتیجه آن تقویت اقتصاد داخلی خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اقتصاد ایران با چالش‌هایی مواجه است که بخشی از آن به مدیریت اقتصادی کشور مربوط است و باید برای آن راهکار‌های جداگانه‌ای طراحی شود.

وی با بیان اینکه در موضوع مذاکرات هم راهکار جمهوری اسلامی ایران این نیست که منتظر به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات شود، گفت: البته حتی اگر توافقی هم شکل بگیرد، به هر حال محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت و باید جمهوری اسلامی ایران تلاش کند در کنار مذاکرات، راه حل‌های اساسی برای حل مشکلات اتخاذ کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوالی در خصوص تعیین ضرب‌الاجل از سوی طرف‌های غربی و اظهارات آن‌ها مبنی بر پایان فرصت گفت: برای هیات ایرانی ضرب الاجلی وجود ندارد و در عین حال خطوط قرمز اساسی برای آن در نظر گرفته شده است. برای جمهوری اسلامی ایران مهم رفع تحریم‌ها است و باید در نهایت روند تجارت خارجی ایران به سمت عادی شدن پیش برود.

وی تاکید کرد: اینکه طرف مقابل محدودیت زمانی قائل شده است به خود آن‌ها مربوط است و اگر آمریکایی‌ها به موضوع ضرب الاجل خیلی اهمیت می‌دهند، می‌توانند از تحریم‌هایی که وضع کردند، دست کشیده تا نتیجه مذاکرات را در عمل ببینند.

این نماینده مجلس یازدهم در عین حال گفت: اگر دولت سیزدهم و دستگاه دیپلماسی همچنان روند بهبود روابط با شرکای جدیدی تجاری و اقتصادی را ادامه دهد می‌توان امیدوار بود راهکار خنثی سازی تحریم‌ها به موفقیت اجرا شده و منافع کشور از این طریق تامین شود که راهکاری مطمئن‌تری خواهد بود.

نظرات بینندگان