arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۹ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

تلاش برای کاهش وابستگی عراق به ایران؛ ریاض و بغداد تفاهم‌نامه مبادله برق امضا کردند

وزارت انرژی عربستان سعودی و وزارت برق عراق روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری همایش تجاری دو روزه سعودی-عراق، تفاهم‌نامه‌ای با هدف تعریف چارچوب همکاری مشترک در بحث اتصال شبکه برق دو کشور امضا کردند. عادل کریم، وزیر برق عراق اعلام کرد که عملیات اتصال شبکه برق دو کشور طی دو سال آینده نهایی خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یورونیوز: وزارت انرژی عربستان سعودی و وزارت برق عراق روز سه‌شنبه و در جریان برگزاری همایش تجاری دو روزه سعودی-عراق، تفاهم‌نامه‌ای با هدف تعریف چارچوب همکاری مشترک در بحث اتصال شبکه‌ برق دو کشور امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ از سوی عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و عادل کریم، وزیر برق عراق و در حضور احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق و با مشارکت تصویری حمید غزی، دبیر شورای وزیران عراق امضا شد تا امکان استفاده از ذخیره برق دو کشور و تبادل برق در شرایط اضطراری فراهم شود.

عادل کریم، وزیر برق عراق اعلام کرد که عملیات اتصال شبکه برق دو کشور طی دو سال آینده نهایی خواهد شد.


ایجاد شبکه‌ برق منطقه‌ای چند سالی است که جزء برنامه تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس است. شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس است، سازمانی ویژه برای اتصال شبکه‌‌های برق اعضاء ایجاد کرده تا ثبات جریان برق را در منطقه تضمین کند. عراق و اردن که با کمبود برق مواجه‌اند، امیدوارند که با اتصال به این شبکه بخش مهمی از مشکل خود را در زمینه کمبود برق حل کنند.

عراق در حال حاضر برای جبران کمبود خود وابسته به واردات برق از ایران و نیز تامین گاز نیروگاه‌های خود از این کشور است. عراق از سوی آمریکا برای قطع وابستگی به واردات برق و گاز از ایران تحت فشار قرار دارد. با وجود این که آمریکا از سال ۲۰۱۸ صادرات انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیت‌هایی، به عراق اجازه داده به واردات از ایران ادامه دهد اما هشدار داده که این معافیت‌ها دائمی نیست و بغداد باید به دنبال قطع وابستگی خود به تهران باشد. البته تهران نیز طی سال‌های اخیر به دلیل آن چه عراق مانع تحریم‌های پولی و مالی ایالات متحده عنوان کرده از دریافت بخش قابل توجهی از مبالغ فروش برق و گاز خود محروم مانده است.

همایش تجاری سعودی-عراق که در ریاض و با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی و فعالان بخش خصوصی دو کشور و مشارکت مقام‌ها و نهادهای دولتی دو کشور برگزار شد، به دنبال معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عربستان و عراق در زمینه‌‌ خطوط ارتباطی برق و بخش‌های نفت و گاز، کشاورزی و پتروشیمی بود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ سفارت خود را در بغداد بازگشایی و کابینه سعودی نیز ایجاد کمیسیون مشترک تجاری با عراق را تصویب کرد.

 

مبادلات تجاری دو کشور از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ به ۵.۳ میلیارد دلار رسیده و تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۵ درصد رشد کرده است.

مقام‌های سعودی در جریان برگزاری این همایش اعلام کردند که امیدوارند که عربستان در برنامه توسعه این کشور با چشم‌انداز ۲۰۳۰ به شریک تجاری نخست عراق بدل شود.

نظرات بینندگان