arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

الهام علی‌اف: امیدوارم شرکت‌های ایرانی نقشی فعال در بازسازی قره‌باغ برعهده بگیرند

اگرچه رستم قاسمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده، اما دیدار او با الهام علی‌اف رودررو نبود و به شکل ویدئویی انجام شد الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که مشارکت ایران در بازسازی مناطق جنگ‌زده قره‌باغ بسیار اهمیت دارد و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی به زودی «نقشی فعال» در این کار برعهده بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: اگرچه رستم قاسمی به جمهوری آذربایجان سفر کرده، اما دیدار او با الهام علی‌اف رودررو نبود و به شکل ویدئویی انجام شد

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفت‌وگو با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که مشارکت ایران در بازسازی مناطق جنگ‌زده قره‌باغ بسیار اهمیت دارد و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های ایرانی به زودی «نقشی فعال» در این کار برعهده بگیرند.

به گزارش وب‌سایت رسمی ریاست جمهوری آذربایجان، آقای علی‌اف که در جریان سفر رستم قاسمی به قره‌باغ با او و هیات ایرانی به شکل ویدئویی گفت‌وگو می‌کرد، افزود که جنگ قره‌باغ «فرصت‌های تازه‌ای برای سراسر منطقه» به وجود آورده است.

علی الهام‌اف خطاب به آقای قاسمی گفت: «شما خودتان میزان ویرانی را در سرزمین‌های آزاد شده دیدید. ارمنستان در دوران اشغال، همه روستاهای ما را نابود کرد. صدها شهر و روستا به کلی نابود شده‌اند.»

به گفته رئیس‌جمهوری آذربایجان، بازسازی این مناطق آغاز شده است، اما وسعت این مناطق «حدود ۱۰ هزار کیلومتر مربع است و این کار بسیار بزرگی است.»

در جریان جنگ قره‌باغ در سپتامبر سال ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان موفق شد عمده مناطق قره‌باغ را که خارج از محدوده استان ارمنی‌نشین «ناگورنو قره‌باغ» قرار داشتند، از ارمنستان پس بگیرد. این مناطق از زمان جنگ دو کشور در ابتدای دهه ۹۰ میلادی در اشغال ارمنستان بودند.

رستم قاسمی در سفر به آذربایجان، از این مناطق که حالا در کنترل آذربایجان هستند دیدار کرد.

وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگویش با الهام علی‌اف، «به نمایندگی از کشور و ملت ایران» بازگرداندن این مناطق به خاک آذربایجان و «پیروزی در جنگ» را به رئیس‌جمهور آذربایجان تبریک گفت.

خبرگزاری ترندنیوز در گزارشی از سفر آقای قاسمی نوشته است که او در حال مذاکره برای امضای یک سند همکاری‌های تجاری بین دو کشور است.

به نوشته این خبرگزاری، آقای قاسمی گفته است که احتمالا در این سفر، «موضوعات مربوط به افتتاح شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید و گسترش ظرفیت‌های تجاری در سندی که بین طرفین امضا می‌شود، مشخص شود.»

مذاکره با  رئیسی

الهام علی‌اف در همین ملاقات مجازی با رستم قاسمی، به گفت‌وگویش با ابراهیم رئیسی در نوامبر سال گذشته میلادی اشاره کرد و آن را گفت‌وگویی «بسیار موفق و مهم» توصیف کرد.

آقای علی‌اف گفت که در پی همان گفت‌وگو، «فصلی تازه در روابط، دوستی و برادری» میان دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، گشوده شده است.

نظرات بینندگان