arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

گورکن گرسنه در جستجوی غذا گنجینه متعلق به زمان روم باستان را کشف کرد

باستان‌شناسان می‌گویند به لطف تلاش‌های یک گورکن که در جستجوی غذا بوده، گنجینه‌ای شامل حدود ۲۰۰ سکه مربوط به دوران روم باستان در شمال غربی اسپانیا کشف شده است. این سکه‌ها که به عنوان «یافته‌ای استثنائی» توصیف شده‌اند در غار لا کونستا در برسیو در منطقه خودمختار آستوریاس اسپانیا پیدا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: باستان‌شناسان می‌گویند به لطف تلاش‌های یک گورکن که در جستجوی غذا بوده، گنجینه‌ای شامل حدود ۲۰۰ سکه مربوط به دوران روم باستان در شمال غربی اسپانیا کشف شده است.

این سکه‌ها که به عنوان «یافته‌ای استثنائی» توصیف شده‌اند در غار لا کونستا در برسیو در منطقه خودمختار آستوریاس اسپانیا پیدا شده است.

محققان می‌گویند گودال منتهی به محل سکه‌ها احتمالا توسط یک گورکن در ژانویه سال گذشته حفر شده است. در این زمان طوفان برف شدیدی شمال غرب اسپانیا را در بر گرفت و بسیاری از موجودات برای رفع گرسنگی و یافتن انواع کرم‌ها و حشرات شروع به کندن زمین کردند. این پستاندار بدشانس اما تنها تعدادی فلز گرد غیرقابل خوردن کشف کرده بود که بعدا توسط یک فرد محلی مشاهده و شناسایی شد.


باستان‌شناسان می‌گویند در دهانه گودال و لابلای شن‌هایی که حاصل حفاری گورکن بود تعدادی از سکه‌ها را پیدا کرده‌اند و در داخل حفره نیز به تعداد بیشتری از آن سکه‌ها برخورده‌اند.


باستان‌شناسان می‌گویند اکثر این سکه‌ها مربوط به بازه زمانی اواخر امپراتوری روم (بین قرن سوم و پنجم میلادی) در مناطق شمال و شرق مدیترانه شامل انطاکیه و قسطنطنیه و تسالونیکی هستند. بنا به گفته آنان: «تعداد سکه‌های کشف‌شده و همچنین موضوع جذاب انتقال قدرت در سده ابتدایی قرون وسطا، گنجینه کشف‌شده در برسیو را به یافته‌ای استثنائی تبدیل کرده است.»

پژوهشگران تصور می‌کنند که این ۲۰۹ سکه احتمالا توسط افرادی به دلیل «بی‌ثباتی سیاسی» به وقوع پیوسته در قرن پنجم میلادی به این ناحیه منتقل شده‌اند. در این زمان سوبی‌ها، شاخه‌ای از مردمان قوم ژرمن‌، به ناحیه شمال غربی شبه جزیره ایبری هجوم آوردند.

گورکن‌های موسوم به رودک، نوعی گورکن‌های بومی آسیا و اروپا هستند که جثه‌ای به اندازه یک سگ متوسط دارند. این موجودات با بهره‌گیری از چنگال‌ پا و آرواره‌های قدرتمند خود، از مهارت زیادی در حفر لانه‌های زیرزمینی برخوردار هستند. این گورکن‌ها روزها در لانه به سر می‌برند و شب‌ها به یافتن گیاهان مغذی و شکار طعمه‌های کوچک می‌پردازند.


جزئیات یافته شدن گنجینه توسط گورکن به تازگی توسط دانشگاه ایالتی مادرید منتشر شده است.

نظرات بینندگان