arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۵۹۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۲ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

اجاره‌بها در تهران ظرف یک‌سال حدود ۵۱ درصد و درکل کشور ۵۴ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی اعلام کرد: بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در دیماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۰.۷ و ۵۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بانک مرکزی اعلام کرد: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰، به ۹ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۷۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰ » که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.


رشد ۲۰ درصدی قیمت مسکن در بازه یکساله

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۱.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۰.۳ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه دی ماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸.۳ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۷۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ به ترتیب ۱۷ و ۲۸.۸ درصد افزایش نشان می‌دهند.


افزایش حدود ۱۸۰ درصدی تعداد معاملات مسکن

براساس این گزارش، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰، به ۹ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۰.۵ و ۱۷۹.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در دی ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۹ هزار ۸۱۶ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۳.۶ درصد بیش‌ترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه سال قبل حدود ۵.۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در سایر گروه‌ها شامل "۶ تا ۱۰" ،"۱۱ تا ۱۵" ،" ۱۶تا ۲۰" و "بیش از ۲۰ " سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۸ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۴ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰ و ۸.۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.


۴۹ درصد معاملات متعلق به خانه‌های زیر ۲ میلیارد تومان

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران در دی ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۸.۵ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۶۲.۵ درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان) معامله شده و ۴۸.۹ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۲ میلیارد تومان اختصاص داشته است.


رشد ۵۴ درصدی اجاره‌بها نسبت به سال گذشته

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در دیماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۵۰.۷ و ۵۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است

نظرات بینندگان